To był rok! Polskie tygodniki opinii w roku 2012

Najczęściej dyskutowanym w internecie tygodnikiem opinii w 2012 roku był Newsweek, jedynie chwilami doganiany – a w grudniu prześcignięty – przez Gazetę Polską.
Szczyt internetowej popularności Newsweeka przypadł na lipiec 2012 roku, gdy ukazał się numer zawierający komentarze do sprawy Kuby Wojewódzkiego i Michała Figurskiego, którzy w dyskusyjny sposób rozmawiali na antenie Radia Eska o Ukrainkach. Szczególnie medialny okazał się prześmiewczy komentarz Marcina Mellera opublikowany w Newsweeku. Tak jak sprawa Ukrainek, tak tekst Mellera zebrał skrajnie różne recenzje internautów:

~Tak jak do tej pory nie lubiłam Mellera, tak teraz zdobył mój szacunek i sympatię. Dziękuję Panie Meller za te słowa i pozdrawiam serdecznie.
~W tej chwili to pan Meller kopie już leżącego.
~lud się wypowiedział, a teraz będą celebryci się wypowiadać, żeby sie ludowi przypodobać.

                                                forum.gazeta.pl

Warto zwrócić uwagę na niewielki wzrost popularności w internecie Przekroju w lipcu – to też wynik reakcji tygodnika na sprawę Wojewódzkiego i Figurskiego. Marta Karaś i Ilona Witkowska opublikowały na łamach Przekroju wulgarny i agresywny tekst „utrzymany w konwencji” sprawców całego zamieszania. Internauci i portale internetowe, a także dziennikarze i eksperci ocenili to jednak znacznie mniej przychylnie niż tekst Mellera.

Opiniotwórczość tygodników opinii w 2012 r.

 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie opiniotwórczości mediów nieprzerwanie od września 2003 r.  Choć lider rankingu się zmienia, od lat o palmę pierwszeństwa walczą dzienniki. Tygodniki opinii wymieniają się z reguły miejscami poniżej piątego. W 2012 roku najwyżej zawędrował Wprost, który w sierpniu był na 3. miejscu. Na podium zaprowadziły Wprost publikacje na temat Amber Gold, chętnie cytowane przez inne media. W rocznym zestawieniu Wprost znalazł się na 7 miejscu. Ciekawie przekłada się wysoka cytowalność na… niewielką dyskusję w internecie.

Interesującym przypadkiem jest Newsweek – pod wodzą Tomasza Lisa wielokrotnie wywoływał i wywołuje dyskusje dziennikarzy i internautów, chociażby kontrowersyjnymi okładkami. Jak wynika z badań popularności w internecie – był najczęściej wspominanym tygodnikiem roku, a jednak pod względem dostarczania treści atrakcyjnych dla innych mediów, wypada przeciętnie – 9. miejsce w rocznym podsumowaniu cytowalności.

Na 13. miejscu w zestawieniu rocznym znalazła się Polityka.

Sprzedaż tygodników opinii w 2012 r.

Z danych miesięcznych oraz podsumowania rocznego Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że najczęściej kupowanym tygodnikiem w Polsce jest Gość Niedzielny. W ujęciu rocznym drugie miejsce należy do tygodnika Polityka, a trzecie do Uważam Rze. Zaraz za podium znalazł się Newsweek.

Ciekawym zjawiskiem jest tygodnik Polityka – nie wywołuje kontrowersji i burz wśród internautów, nie jest w czołówce cytowalności, a jednak pod względem sprzedaży wygrywa z popularniejszym w sieci Newsweekiem, czy częściej cytowanym Wprost.

Interesująco wygląda sprzedaż Uważam Rze – do czerwca na mocnym drugim miejscu, potem wciąż w czołówce, ostry spadek sprzedaży zaliczył w końcówce roku – łączyć to można z publikacją Rzeczpospolitej na temat trotylu na wraku prezydenckiego samolotu, w wyniku której nastąpiły poważne zmiany w redakcyjnym składzie dziennika, a w konsekwencji też  rewolucja kadrowa w Uważam Rze.
Wtedy też w rankingu zaistniał tygodnik W sieci. Wystarczyły dwa z trzech grudniowych wydań, by tytuł ten trafił na czwarte miejsce pod względem sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

O badaniu:
Analizę wykonano na podstawie analizy 132 933 publikacji internetowych na temat tygodników opinii z okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2013. W badaniu użyte zostały dane pochodzące z publikowanych przez IMM rankingów „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” (styczeń-grudzień 2012) oraz dane dotyczące sprzedaży tygodników w 2012 roku opublikowane przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg