Najbardziej opiniotwórcze media września: miesiąc pieniędzy i polityki

 

 

Tematyka

Większość odwołań mediowych wiązała się ze sprawami ekonomicznymi. Po aferze Amber Gold pod lupę wzięte zostały banki i parabanki. Na drugim miejscu znalazły się sprawy z zakresu polskiej polityki, na trzecim zaś prowokacja Gazety Polskiej Codziennie – dziennik ten opublikował treść nagrania rozmowy sędziego Ryszarda Milewskiego z osobą przedstawiającą się jako urzędnik Kancelarii Premiera na temat rozprawy Marcina P., stojącego za aferą Amber Gold.

 


 

 

Prasa

Media najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą i Rzeczpospolitą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów znalazła się Gazeta Polska Codziennie.

Tematem powołań na publikacje z Gazety Wyborczej były głównie wydarzenia polityczne. Często cytowano publikację Gazety na temat inicjatywy Waldemara Pawlaka w sprawie utworzenia przedszkola na terenie ministerstwa dla matek-urzędniczek. Jak wynika z informacji dziennika uzyskanych w kręgach PSL, szef partii próbuje kreować się na społeczną twarz rządu, licząc, że zmieni wizerunek PSL.

Rzeczpospolita najczęściej była źródłem informacji ekonomicznych i finansowych. Za dziennikiem inne media powtarzały wnioski dotyczące Forum Ekonomicznego w Krynicy, pochylały się nad przyszłością Polski, gdyż jak podała gazeta, Polacy nie mają często podstawowej wiedzy ekonomicznej i mogą paść ofiarą parabanków, oraz pocieszały zbliżającym się końcem kryzysu – jak wynika z szacunków Rzeczpospolitej, po 2013 roku powinno być lepiej.

Wiodącym wątkiem powołań na publikacje Gazety Polskiej Codziennie była prowokacja przeprowadzona przy udziale tego dziennika. Paweł Miter, znany już z podobnych działań, podając się za asystenta szefa kancelarii premiera Tomasza Arabskiego, nawiązał kontakt z prezesem gdańskiego sądu Ryszardem Milewskim w związku z procesem Amber Gold i nagrał kilka przeprowadzonych z nim rozmów, które stanowiły naruszenie granicy niezależności sędziowskiej. Sprawę ujawniła Gazeta Polska Codziennie.

Często cytowanymi tygodnikami były Wprost i Newsweek. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był magazyn Forbes.

Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVP 1. Wysoka cytowalność TVN24 wiąże się z ekshumacjami ofiar katastrofy smoleńskiej – to z tą stacją najczęściej rozmawiały rodziny zmarłych. Często cytowane były wypowiedzi Michała Figurskiego, które padły na antenie TVN w programie „Dzień dobry TVN”. TVP1 wyemitowała program z udziałem Jarosława Kaczyńskiego, który omówił swój alternatywny program gospodarczy dla Polski – do tych informacji najczęściej nawiązywały inne media.

Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM. Wniosek o Trybunał Stanu dla Jarosława Kaczyńskiego i Zbigniewa Ziobry jest gotowy – powiedział Grzegorz Schetyna na antenie RMF FM. Wypowiedź ta zapewniła stacji znaczną cytowalność. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET – również zaangażowane w tematy polityczne. Na trzecim miejscu najczęściej cytowanych radiostacji znalazło się TOK FM.

Portale internetowe
Pierwsza piątka najczęściej cytowanych portali internetowych we wrześniu to: onet.pl, tvn24.pl, sportowefakty.pl, gazeta.pl i niezalezna.pl. Popularność portalowi onet.pl zapewniły publikacje na tematy polityczne.


Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, a telewizją – TVN CNBC.


Media regionalne
We wrześniu po raz kolejny najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się m.in. w publikacjach dotyczących otwarcia Panteonów Narodowych w Krakowie i Warszawie. Kolejne miejsca zajęły Radio Gdańsk, Polska Głos Wielkopolski i Polska Dziennik Łódzki.



Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

44

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki

11

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

11

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

8

lubelskie

Polska Kurier Lubelski

8

kujawsko-pomorskie

Gazeta Pomorska

4

pomorskie

Gazeta Wyborcza Trójmiasto

4

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

3

mazowieckie

Gazeta Stołeczna/Gazeta Wyborcza Płock

2

warmińsko-mazurskie

Gazeta Olsztyńska

2

lubuskie

Gazeta Wyborcza Zielona Góra

1

opolskie

Nowa Trybuna Opolska

1

podkarpackie

Super Nowości

1

podlaskie

Echo Katolickie/Gazeta Wyborcza Białystok

1

świętokrzyskie

Echo Dnia Kielce

1

zachodniopomorskie

Głos Szczeciński/Teraz Koszalin

1

 

Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

pomorskie

Radio Gdańsk

11

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

9

dolnośląskie

TVL Odra

5

opolskie

Radio Plus

4

kujawsko – pomorskie

Radio PiK

2

lubelskie

Radio Lublin

2

lubuskie

Radio Gorzów/Radio Zielona Góra

2

małopolskie

Radio Kraków

2

podkarpackie

Radio Rzeszów/TVP Rzeszów

2

podlaskie

Radio Białystok

2

warmińsko-mazurskie

Radio Olsztyn

2

mazowieckie

TVN Warszawa

2

śląskie

Radio Katowice

1

wielkopolskie

Telewizja Leszno

1

łódzkie

świętokrzyskie

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

 

 

Zobacz cały raport na stronie IMM.

 

Grafiki pobierzesz poniżej.

 

Analizę przeprowadzono na podstawie 5 763 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 września 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.