Raport „O tym się mówi”: wyniki śledztwa Wirtualnej Polski i Rynku Zdrowia na czele kwietniowego zestawienia

Artykuł „Ujawniamy. Bóg od trzustki, państwowy szpital i pieniądze od pacjentów” (Wirtualna Polska/Rynek Zdrowia) był najbardziej zasięgową publikacją w kwietniu. Comiesięczny raport „O tym się mówi” przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

W kwietniu br. wyniki wspólnego śledztwa Patryka Słowika z Wirtualnej Polski i Jakuba Styczyńskiego z Rynku Zdrowia, które ujawniło nieetyczne praktyki w Państwowym Instytucie Medycznym MSWiA, cytowano w innych mediach 153 razy, co przełożyło się na zasięg 12,1 mln kontaktów z przekazem. Dziennikarze ujawnili, że prof. Marek Durlik uzależniał przeprowadzenie nowoczesnej operacji raka trzustki za pomocą robota da Vinci od wpłat na fundację działającą przy szpitalu wynoszących blisko 20 tys. zł . Takie praktyki były nielegalne, co spotkało się z reakcją minister zdrowia, która zapowiedziała kontrolę, a MSWiA skierowało sprawę do CBA. Od działań chirurga odcięły się władze instytutu, wyrażając swoją dezaprobatę.

 

Na podium także publikacje z Onetu i „Gazety Wyborczej”

 

Drugie miejsce kwietniowego zestawienia przypadło publikacji Andrzeja Stankiewicza i Jacka Harłukowicza „Ukryte mieszkanie Karola Nawrockiego”, która ukazała się w Onecie ostatniego dnia miesiąca. To pokłosie słów kandydata popieranego przez PiS, który podczas debaty powiedział, że posiada jedno mieszkanie. Przekazane informacje szybko zweryfikowali dziennikarze i przedstawili dowody, według których ma on dwa mieszkania. W jeden dzień informacje obiegły niemal wszystkie polskie media. Tylko 30 kwietnia powstały 62 publikacje o łącznym zasięgu 8,9 mln kontaktów i można się spodziewać, że liczby te znacznie wzrosną w kolejnym miesiącu.

 

„Lista wpływów Putina. Komisja gen. Stróżyka przekazała ABW listę 25 nazwisk” to tytuł trzeciego artykułu w zestawieniu. Jego autorem jest Wojciech Czuchnowski z „Gazety Wyborczej”. Dziennikarz ujawnił część nazwisk osób szerzących w Polsce propagandę prorosyjską i najprawdopodobniej finansowanych przez Rosję, które znalazły się w tajnym raporcie komisji kierowanej przez gen. Stróżyka. Wśród wymienionych osób miało zabraknąć Macieja Maciaka – kandydata na prezydenta, który publicznie bronił Putina i powtarzał przekaz kremlowskiej propagandy. Według informatorów dziennikarza Maciak znalazł się jednak „w kręgu zainteresowania”. Tajny raport, który trafił do premiera Tuska, ma zawierać dowody działań prorosyjskich, w tym zarzuty wobec Antoniego Macierewicza oraz rekomendacje dla służb i prokuratury. Na ustalenia Czuchnowskiego powoływano się 149 razy, a zasięg tych publikacji Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 6,9 mln.

 

Na kolejnym miejscu kwietniowego raportu „O tym się mówi” znalazł się artykuł „Piknik 1000-lecia robi szara eminencja PO. Jak i od kogo dostał zlecenie?” Izabeli Kacprzak z „Rzeczpospolitej”. Opisała w nim kontrowersje wokół przygotowań do obchodów 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego, którego organizacją miała zająć się prywatna firma Dom Mediowy AM Studio należąca do Andrzeja Moesbusa – osoby blisko powiązanej z Platformą Obywatelską. Szczegóły zlecenia, w tym tryb wyboru wykonawcy, pozostają niejawne, co budzi zastrzeżenia co do przejrzystości i zgodności z przepisami o zamówieniach publicznych. O sprawie powstało w innych mediach 111 publikacji, w których autorzy powoływali się na ustalenia dziennikarki „Rzeczpospolitej”. Ich zasięg wyniósł 6,4 mln kontaktów z przekazem.

 

Ostatnie miejsce kwietniowego zestawienia przypadło artykułowi „Karol Nawrocki przez pół roku mieszkał w apartamencie Muzeum II Wojny. Nie zapłacił ani grosza” autorstwa Wojciecha Czuchnowskiego i Krzysztofa Katki z „Gazety Wyborczej”. Tekst, który ukazał się 20 stycznia br., już trzeci raz znalazł się w TOP 5 najbardziej zasięgowych publikacji miesiąca w 2025 roku. O sprawie nieodpłatnego korzystania ze służbowego apartamentu przez Karola Nawrockiego w czasie, gdy był dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej, mówiono w kwietniu w innych mediach 45 razy. Publikacje te osiągnęły zasięg wynoszący 5,3 mln kontaktów z przekazem.

 


 

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

O Instytucie Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów od 25 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym jako jedyna na rynku również reklamy. Wykonuje raporty sponsoringowe i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe oraz marki osobiste. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.

 

Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział komunikacji marketingowej
Instytut Monitorowania Mediów
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg