Raport „O tym się mówi”: tekst Wojciecha Czuchnowskiego na czele zestawienia w marcu

W marcu zestawienie najbardziej zasięgowych publikacji otwiera artykuł Wojciecha Czuchnowskiego z „Gazety Wyborczej” na temat posła Dariusza Mateckiego oraz dowodów zacierania przez niego śladów i utrudniania śledztwa dotyczącego Funduszu Sprawiedliwości. Comiesięczny raport „O tym się mówi” przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

12 marca br. na łamach „Gazety Wyborczej” ukazał się tekst zatytułowany „Przetrwamy to, ziomeczki”. »Wyborcza «ujawnia jak Matecki zacierał ślady”. Wojciech Czuchnowski ujawnił w nim treść tajnej korespondencji z komunikatora Signal, w której poseł PiS instruował najbliższych współpracowników, w jaki sposób zacierać ślady działalności związanej z Funduszem Sprawiedliwości. Informacje, do których dotarł dziennikarz, są jednym z dowodów utrudniania śledztwa przez Mateckiego. Do sprawy chętnie odnosili się inni dziennikarze. Na bazie artykułu Czuchnowskiego powstało 245 publikacji w innych mediach o łącznym zasięgu 25,8 mln kontaktów z przekazem. To przełożyło się  pierwsze miejsce zestawienia „O tym się mówi” w marcu.

 

 

Na kolejnych miejscach Wirtualna Polska i ponownie „Gazeta Wyborcza”

Niewiele mniejszy zasięg, bo wynoszący 25 mln kontaktów z przekazem, uzyskały dwa teksty Szymona Jadczaka z Wirtualnej Polski na temat Zbigniewa Ziejewskiego, prominentnego polityka PSL, który objął funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, chociaż miał na koncie kilka prawomocnych wyroków. Publikacja doprowadziła do dymisji wiceministra. Łącznie pojawiło się 340 cytatów na ten temat.

 

Trzecie miejsce w marcu przypadło kolejnemu artykułowi autorstwa Wojciecha Czuchnowskiego. Chodzi o tekst zatytułowany „Co powiedziała Barbara Skrzypek? Jej zeznania mogą być niewygodne dla Kaczyńskiego”. Według informacji uzyskanych przez dziennikarza „Gazety Wyborczej” podczas przesłuchania, które odbyło się  trzy dni przed śmiercią, Barbara Skrzypek – wieloletnia szefowa biura Jarosława Kaczyńskiego – zeznała, że nie udzieliła prezesowi PiS pełnomocnictwa na zgromadzenie wspólników spółki Srebrna w 2018 r. Na ustalenia Czuchnowskiego powoływano się 215 razy, co przełożyło się na zasięg szacowany przez IMM na 18,8 mln kontaktów.

 

W marcu 233 razy cytowano informacje Marcina Wójcika, który w artykule „Jazdy posła. Świadkowie zeznają, że kilometrówki nie są jedynym problemem Andrzeja Szejny” opublikowanym na łamach „Dużego Formatu” opisał sprawę wiceministra spraw zagranicznych, podejrzewanego o nadużycia związane z rozliczaniem kilometrówek i korzystaniem z samochodów służbowych. Świadkowie, na których powołuje się autor, zeznają, że to niejedyne problemy polityka Lewicy. Mowa o nadużywaniu alkoholu, które utrudnia posłowi sprawowanie funkcji publicznych. Przez media przetoczyła się szeroka dyskusja na ten temat. Jej efektem była prośba  premiera o urlopowanie wiceministra Szejny oraz pilne wyjaśnienie sprawy skierowana do ministra SZ. Zasięg publikacji w innych mediach odnoszących się do informacji, o których pisał Wójcik, został oszacowany na 16,5 mln kontaktów z przekazem.

 

Marcowe zestawienie zamyka tekst Jacka Harłukowicza z Onetu pt. „Karol Nawrocki i jego znajomy neonazista. Kłopoty z pamięcią kandydata PiS na prezydenta”. Nawrocki już wcześniej tłumaczył się z kłopotliwej znajomości z Grzegorzem Horodko ps. „Śledziu”, postacią znaną w kręgach pseudokibiców Lechii Gdańsk, neonazistą i organizatorem koncertów spod znaku „Blood and Honour”, twierdząc, że poznali się w Areszcie Śledczym w Gdańsku, gdzie prowadził wykład jako pracownik IPN. Tę wersję potwierdza Horodko w rozmowie z Onetem. Natomiast przedstawiciele aresztu i Służba Więzienna, pytani przez Harłukowicza o sprawę, deklarują, że Nawrocki nigdy takiego wykładu nie prowadził. O kontrowersjach i braku spójności w przekazach powstało 173 publikacji o łącznym zasięgu 14 mln kontaktów.

 


 

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg