Raport „O tym się mówi”: publikacje o ministrze Wieczorku zdominowały grudzień

Aż trzy artykuły Pawła Figurskiego i Patryka Słowika z Wirtualnej Polski znalazły się w TOP 5 najbardziej zasięgowych publikacji grudnia 2024 roku. Wszystkie dotyczyły działalności ministra nauki Dariusza Wieczorka. Największy zasięg uzyskały ustalenia dziennikarzy z tekstu „Minister Wieczorek ujawnił dane sygnalistki. >Zaufałam, teraz jestem szykanowana<”. Comiesięczny raport „O tym się mówi” przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

Zasięg artykułu Pawła Figurskiego i Patryka Słowika z 12.12.2024 r., w którym opisali ujawnienie przez ministra Wieczorka danych osobowych sygnalistki zgłaszającej nieprawidłowości, do których miało dochodzić na Uniwersytecie Szczecińskim, został oszacowany na 40,6 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Łącznie na ustalenia dziennikarzy Wirtualnej Polski media powoływały się w grudniu 645 razy.

 

 

Na drugim miejscu ponownie WP, a trzecie miejsce dla Onetu

 

W grudniu na kolejnym miejscu rankingu „O tym się mówi” został sklasyfikowany kolejny tekst Pawła Figurskiego i Patryka Słowika z Wirtualnej Polski. Ponownie dotyczył on ministra Wieczorka. Chodzi o artykuł zatytułowany „Nieprawdziwe oświadczenie majątkowe ministra Dariusza Wieczorka”. Tym razem ich ustalenia przelały czarę goryczy. Nie pomogły tłumaczenia bohatera publikacji. 19 grudnia minister podał się do dymisji, która została przyjęta. Informacje dziennikarzy przytaczano w innych mediach aż 812 razy, a ich zasięg wyniósł 38,9 mln kontaktów z przekazem.

 

Trzecie miejsce rankingu przypadło Andrzejowi Stankiewiczowi i Kamilowi Dziubce z Onetu. W podcaście „Stan wyjątkowy” ujawnili treść wewnętrznego raportu PiS-u na temat przeszłości i kontaktów Karola Nawrockiego. Podano w nim między innymi, że kandydat na prezydenta miał związek ze środowiskiem przestępczym i kręgami neonazistowskimi. Ujawnione informacje odbiły się szerokim echem w mediach i w komentarzach polityków. Zasięg przekazu wyniósł 36,1 mln potencjalnych kontaktów, a na jego podstawie powstało 459 odwołujących się publikacji w innych mediach.

 

Tuż za grudniowym podium znalazł się artykuł „Tak ukręcano łeb śledztwu w sprawie syna Jacka Kurskiego. >To nie była koronkowa robota, szli na rympał<” autorstwa Ewy Ivanovej i Piotra Głuchowskiego. Dziennikarze „Gazety Wyborczej” opisali nieprawidłowości, do których miało dochodzić w śledztwie dotyczącym Zdzisława Kurskiego, syna byłego prezesa TVP, oskarżonego o gwałt na nieletniej. Na ich ustalenia inne media powoływały się 190 razy, co przełożyło się na zasięg oszacowany przez IMM na 18,6 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

Grudniowy ranking „O tym się mówi” zamyka kolejny tekst Pawła Figurskiego i Patryka Słowika z Wirtualnej Polski. W artykule „Przepisy do zmiany. Uniwersytet usuwa wymagania, żona ministra została dyrektorką”. To ich pierwsza grudniowa publikacja, która wywołała lawinę zdarzeń związanych z ministrem nauki. Opisali w nim między innymi, jak dzięki zmianom regulaminowym Uniwersytetu Szczecińskiego żona Dariusza Wieczorka została dyrektorką tej uczelni, rektor otrzymał podwyżkę wynagrodzenia pomimo strat uniwersytetu, a żona rektora została powołana na stanowisko członka Komisji Ewaluacji Nauki. O opisanym dziwnym zbiegu okoliczności powstało 148 publikacji w innych mediach, a ich zasięg wyniósł 16,4 mln kontaktów z przekazem.

 

Metodologia

 

ortali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 


 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

 

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg