Onet.pl powraca na pierwsze miejsce „Najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce”. Za nim RMF FM i Rzeczpospolita

Ranking główny raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” Instytutu Monitorowania Mediów, IMM otwiera Onet.pl z wynikiem 4,9 tys. cytowań. Miejsce drugie zajmuje RMF FM z niewiele niższym wynikiem – 4,5 tys. odwołań w innych tytułach mediowych. Podium zamyka Rzeczpospolita, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się 3 tys. razy.

 

W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów znalazły się cztery portale internetowe: Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Money.pl, dwie stacje radiowe: RMF FM i Radio Zet, trzy telewizyjne: TVN24, Polsat News, TVP Info, oraz sześć tytułów prasowych Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Polska i Fakt. Na pozycję pierwszą głównego rankingu TOP 15 powróciła redakcja Onet.pl, która od dawna utrzymuje się na szczycie zestawienia opiniotwórczych mediów, a którą w marcu wyprzedził RMF FM. Redakcja radia z kolei w kwietniu znalazła się na drugim miejscu z wynikiem 4,5 tys. powołań w innych mediach. Podium zamyka Rzeczpospolita, której pozycja wzrosła o jedno miejsce w stosunku do marca 2021 i tym samym wyprzedziła Gazetę Wyborczą.

 

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

 

W rankingu tytułów prasowych na pierwsze miejsce powraca Rzeczpospolita. Na dziennik inne media licznie powoływały się między innymi w związku z przeprowadzonym na zlecenie redakcji sondażem, w którym zapytano uczestników o to, jakiego rodzaju szczepionkę na COVID-19 preferują (34,5 proc. ankietowanych wskazało szczepionkę Pfizer/BioNTech). Drugie miejsce w kategorii zajęła Gazeta Wyborcza, na którą powoływano 1,6 tys. razy. Pozycję trzecią zajął Super Express (1,5 tys. cytowań), który wzmiankowany był między innymi w sprawie rozmowy tytułu z wicepremierem, liderem Porozumienia Jarosławem Gowinem na temat politycznej sytuacji w Zjednoczonej Prawicy. Czwarte i piąte miejsce zajmują kolejno Dziennik Gazeta Prawna (1,3 tys. wzmianek) oraz Gazeta Polska ze wzrostem aż o osiem oczek w stosunku do marca br. Zestawienie zamyka Przegląd Sportowy z liczbą 414 cytowań.

 

 

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

 

Podium kategorii zajęły kolejno TVN 24 (2,9 tys. wzmianek), Polsat News (2,2 tys. cytowań) oraz TVP Info (1 tys. powołań). Na pozycji piątej, ze wzrostem o jedną pozycję w kategorii, uplasowała się stacja TVP 1, którą licznie cytowano między innymi w związku z zawieszeniem programu „Warto rozmawiać” Jana Pospieszalskiego, po tym, jak Komisja Etyki Telewizji Polskiej stwierdziła, że jeden z odcinków o walce rządu z pandemią naruszył zasady etyki dziennikarskiej obowiązujące w stacji. Ranking zamyka stacja Polsat Sport z wynikiem 189 powołań w innych tytułach mediowych.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

 

 

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju utrzymuje RMF FM, na której informacje w tym szczególnie licznie powoływano się na wywiad w „Porannej rozmowie” Roberta Mazurka z szefem KPRM Michałem Dworczykiem, o procesie szczepień na COVID-19. Miejsce drugie rankingu zajmuje stacja Radio Zet, którą cytowano w innych 2,5 tys. razy. Media najczęściej odnosiły się między innymi do wywiadu redakcji z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim, który na antenie skrytykował postawę posła PiS Zbigniewa Girzyńskiego zaszczepionego poza kolejnością na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Miejsce trzecie zajęła stacja Polskie Radio 24 z liczbą 884 wzmianek w innym tytułach mediowych. Do rankingu zakwalifikowały się również dwie stacje regionalne, kolejno Radio Wrocław i Radio Kraków.

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

 

 

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w kwietniu 4,9 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl z liczbą 2,7 tys. wzmianek i Interia.pl z wynikiem 1,6 tys. powołań. O dwa miejsca wzrosła pozycja redakcji Businessinsider.com.pl, która między innymi przeprowadziła wywiad z szefem resortu rozwoju Jarosławem Gowinem na temat kryzysu pandemicznego w Polsce. Zestawienie zamyka tytuł OKO.press.

 

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

 

 

Miejsce pierwsze ze wzrostem o cztery pozycje zajęła Gazeta Polska, cytowana 1,1 tys. razy. Za nią tygodnik Sieci z liczbą 758 powołań. O dwie pozycje wyżej w stosunku do marca br. uplasował się Wprost (415 wzmianek), na który licznie się powoływano szczególnie w kwestii opublikowanych na łamach tygodnika informacji o zbieraniu podpisów przez działaczy mazowieckiej PO pod apelem wzywającym Borysa Budkę do ustąpienia ze stanowiska. Trzecie miejsce zajął dwutygodnik Viva!, w którym ukazał się m.in. wywiad z prezenterem TVN Piotrem Kraśko. Ranking zamyka tygodnik Do Rzeczy.

 

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

 

Pierwsze miejsce rankingu zajmuje magazyn Forbes, cytowany łącznie 285 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję zajęły tytuły: Press i Twój Styl. Na miejscu czwartym, ze wzrostem o jedno oczko w kategorii, znalazł się edukacyjny miesięcznik Perspektywy. Zestawienie zamyka zaś kwartalnik Przekrój, na który powoływano się w związku z wywiadem redakcji z Thomasem Vinterbergiem, który otrzymał nominację do Oscara za reżyserię filmu „Na rauszu”.

 

 

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

 

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za kwiecień tworzą Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna oraz Puls Biznesu. Wśród portali internetowych niezmiennie najczęściej cytowano kolejno Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, 300gospodarka.pl oraz Wnp.pl.

 

 

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w Polsce niezmiennie od dłuższego czasu pozostaje Radio Wrocław, które w kwietniu cytowane było 189 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o trzy pozycje w rankingu zajął Głos Wielkopolski. Podium zamyka Radio Kraków z wynikiem 95 cytowań. Miejsce czwarte zajmuje Radio Gdańsk z liczbą 93 powołań w innych mediach. Do rankingu zakwalifikował się również Dziennik Bałtycki, który licznie wzmiankowano w związku jubileuszem 75-lecia aktora Andrzeja Seweryna i wywiadem, którego udzielił redakcji w 1993 roku.

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 50 103 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 kwietnia 2021 roku.

 

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

 

  • W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów -IMM.
  • W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów – IMM”.

 

 

Pliki do pobrania:

 

 

Kontakt dla mediów:

 

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574