Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce 2020 – raport roczny

Ranking 2020 otwiera Onet.pl z wynikiem 58 403 cytowań, za nim uplasowało się RMF FM na poziomie 42 386 powołań, a podium zamyka stacja TVN24, do którego odnoszono się 35 260 razy.  Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów IMM, w zestawieniu znalazły się również kolejno dziennik Rzeczpospolita, portal Wp.pl, Gazeta Wyborcza, stacja Polsat News, Super Express, Dziennik Gazeta Prawna, serwis Interia.pl, Radio Zet, stacja TVP Info, gazeta Fakt, Money.pl oraz TVN.

 

Ubiegły rok w mediach obfitował w liczne doniesienia związane z koronawirusem COVID-19. Ogólnoświatowa pandemia zapoczątkowała zmiany społeczne i polityczne, a także zmieniła komunikację. Najczęściej cytowane tytuły mediowe informowały o tym na bieżąco. Pierwsza piętnastka najbardziej opiniotwórczych redakcji roku 2020 składa się z aż 377 271 materiałów.

 

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

 

W kategorii najczęściej cytowanych tytułów prasowych w roku 2020 miejsce pierwsze zajął dziennik Rzeczpospolita z wynikiem 35 085 cytowań. Wynik drugiej w kolejności Gazety Wyborczej to natomiast 26 517 wzmianek w innych mediach. Następnie kolejno w rankingu znalazł się Super Express (24 937 cytatów), Dziennik Gazeta Prawna, Fakt, Przegląd Sportowy, Puls Biznesu, tygodnik Do Rzeczy, Wprost i Gazeta Polska. Łącznie tytuły prasowe TOP 10 w 2020 roku cytowano 142 889 razy.

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne

 

Najbardziej opiniotwórczą stacją roku było TVN24 (35 260 powołań). Licznie cytowano również informacje z Polsat News (25 322). Podium rankingu zamyka natomiast TVP Info z wynikiem 14 629 wzmianek. Pozostałe tytuły zestawienia to TVN, TVP1, Polsat, stacja o tematyce sportowej TVP Sport, TV Trwam, Polsat Sport oraz TV Republika. Finalna liczba cytowań dla polskich stacji telewizyjnych TOP 10 2020 roku wynosi 103 456.

 

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

 

Na podium najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych znalazło się RMF FM (42 386), Radio Zet (14 956) oraz Program Pierwszy Polskiego Radia (9 185). Następnie w raporcie za ubiegły rok znalazły się Polskie Radio 24, TOK FM, Radio Plus, Program Trzeci Polskiego Radia i Radio Maryja. Ranking zamykają natomiast dwie stacje regionalne – Radio Kraków oraz Radio Poznań. Stacje radiowe TOP 10 w 2020 roku cytowano łącznie 96 521 razy.

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

 

Podium najbardziej opiniotwórczych portali internetowych 2020 roku były kolejno Onet.pl (58 403), Wp.pl (30 847) oraz Interia.pl (15 044). Dalej wśród najczęściej cytowanych tytułów znalazły się: Money.pl, wPolityce.pl, Gazeta.pl, jeden portal o mediach i reklamie – Wirtualnemedia.pl oraz dwa serwisy o tematyce show-biznesowej Pudelek.pl i Plejada.pl. W TOP 10 uplasowały się również portale ekonomiczno-biznesowe, takie jak Money.pl na miejscu czwartym czy Bussinessinsider.com.pl, które z kolei zamyka ranking. Łącznie pierwszą dziesiątkę najczęściej cytowanych serwisów internetowych obejmuje 150 591 cytatów.

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

 

Najczęściej cytowanym tytułem kategorii jest tygodnik Do Rzeczy, na który powoływano się w ubiegłym roku 4 804 razy. Drugie miejsce zajął tygodnik Wprost (3 297), który od marca 2020 wydawany jest wyłącznie cyfrowo. Podium rankingu na poziomie 3 283 powołań zamyka Gazeta Polska, a dalej w zestawieniu znalazły się tygodniki o tematyce społeczno-politycznej Sieci oraz Newsweek. Viva zajęła miejsce szóste. Pozycja siódma zaś należy do dwutygodnika Wspólnota adresowanego do wszystkich osób związanych z pracą w samorządzie lokalnym. Ostatnie trzy miejsca to kolejno Polityka, kobiecy magazyn Gala i tytuł Polska. Tygodniki i dwutygodniki z TOP 10 ubiegłego roku cytowano łącznie 22 769 razy.

 

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

 

Ranking najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników 2020 otwierają kolejno gospodarczo-finansowy Forbes (1 845 cytowań) i edukacyjny miesięcznik Perspektywy (1 676). Trzecie miejsce zajął dwumiesięcznik branżowy adresowany do dziennikarzy, pracowników reklamy i public relations – Press (1 093). Następnie w zestawieniu kolejno znalazły się miesięczniki dla kobiet Twój Styl, Zwierciadło i Pani. Kategorię zamyka natomiast popularnonaukowy magazyn Focus. Miesięczniki i dwumiesięczniki TOP 7 roku 2020 wzmiankowano 5 690 razy

 

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

 

W pierwszej dziesiątce najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych i biznesowych znalazło się pięć portali internetowych oraz pięć tytułów prasowych. Ranking otwiera Rzeczpospolita z wynikiem 35 085 powołań, a za nią uplasowały się kolejno Dziennik Gazeta Prawna z liczbą 18 799 cytowań oraz Money.pl, na który powoływano się 10 489 razy. Czwarte miejsce i dalej zajęły kolejno Puls Biznesu, serwis Businessinsider.com.pl, Bankier.pl, magazyn Forbes, gazeta Parkiet, portal Wnp.pl i 300gospodarka.pl. Łączna liczba cytatów dla kategorii TOP 10 za rok 2020 wynosi 79 200.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

W pierwszej dziesiątce kategorii znalazły się cztery stacje radiowe – Radio Kraków, Radio Poznań, Radio Gdańsk i Radio Wrocław, oraz sześć redakcji prasowych, w tym Głos Wielkopolski, Gazeta Krakowska, Gazeta Wrocławska, Dziennik Wschodni i Dziennik Bałtycki. Pierwsze miejsce kategorii zajęło Radio Kraków z wynikiem 1 737 cytowań. Na podium znalazło się również Radio Poznań (1 506) i Dziennik Zachodni cytowany łącznie 1 428 razy. Wymienione media regionalne łącznie wzmiankowano w ubiegłym rok aż 12 121 razy.

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 548 295 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2020 roku.

 

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

 

  • W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów IMM.
  • W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów IMM”.

 

 

Pobierz pliki:

 

 

 

Kontakt dla mediów:

 

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574