Najbardziej opiniotwórcze media listopada 2020

Podium rankingu Instytutu Monitorowania Mediów „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” za listopad 2020 zajmują kolejno: Onet z liczbą blisko 5 tys. cytowań i 10 proc. wzrostem w stosunku do ubiegłego miesiąca, RMF FM z wynikiem 4,3 tys. powołań, oraz na poziomie 3,4 tys. wzmianek stacja TVN24, której pozycja jest o dwa oczka wyżej niż w październiku br.

 

Wśród najczęściej cytowanych materiałów portalu Onet.pl był między innymi artykuł Konrada Mzyka na temat znaczących różnic pomiędzy Donaldem Trumpem a Joe Bidenem w planach i działaniu na rzecz klimatu, środowiska i gospodarki Stanów Zjednoczonych. Na portal często powoływano się też w związku z wywiadem Elizy Michalik w programie „Onet Opinie” z Martą Lempart, liderki Ogólnopolskiego Strajku Kobiet, która opowiadała w nim o postawionych postulatach wobec rządu i zapowiadała, że protesty będą trwały do skutku. Wielokrotnie wzmiankowano również wypowiedź sędzi Joanny Bitner, która na łamach portalu potwierdziła rezygnację z kierowania warszawskim Sądem Okręgowym, oraz Mirosława Lacha, radnego PiS z Wrocławia, który w rozmowie z redakcją przyznał, że popiera protest kobiet.

 

Stacja RMF FM, która przez większość miesięcy w tym roku klasyfikowała się na podium najbardziej opiniotwórczych mediów, w listopadzie znalazła się na drugim miejscu z wynikiem 4 304 cytowań. Częste powołania dotyczyły m.in. oświadczenia posła Prawa i Sprawiedliwości Lecha Kołakowskiego z programu „Poranna rozmowa RMF FM” o odejściu z klubu PiS i planach założenia nowego koła poselskiego. Wskaźnik cytowalności telewizji TVN24 wzrósł natomiast o 13 proc. w stosunku do ubiegłego miesiąca m.in. za sprawą wystąpienia Adama Hofmana w „Faktach po Faktach”, w którym odniósł się do sprawy kontrowersyjnych rozmów z właścicielem Getin Banku Leszkiem Czarneckim i zapowiedział Romanowi Giertychowi pozew za zniesławienie.

 

Ponadto Dziennik Gazeta Prawna zanotowała wzrost powołań o prawie 38 proc. w odniesieniu do października. Na łamach dziennika opublikowano m.in. rozmowę z ministrem edukacji i nauki Przemysławem Czarnkiem, który zapowiedział, że przy optymistycznym wariancie nauka zdalna może potrwać nawet do stycznia 2021 lub dłużej. Aż o cztery oczka w górę zmieniła się zaś pozycja Radia ZET, w którym wypowiadał się na temat stanu pandemii główny doradca premiera Mateusza Morawieckiego ds. walki z Covid-19 prof. Andrzej Horban. Do rankingu ogólnego zakwalifikował się także portal biznesowy Money.pl, który zanotował 23 proc. więcej cytowań niż miesiąc temu. Na początku listopada redaktor naczelny serwisu Sebastian Ogórek przeprowadził wywiad z wicepremierem i ministrem rozwoju Jarosławem Gowinem odnośnie do wdrażanych obostrzeń gospodarczych w kraju i Europie.

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

 

W kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych miejsce pierwsze niezmiennie od początku roku zajmuje Rzeczpospolita (3030 cytowań), tuż za nią ze wzrostem o dwie pozycje Dziennik Gazeta Prawna (2242 wzmianek), a podium zamyka Gazeta Wyborcza z wynikiem 2014 powołań w innych tytułach mediowych. Znaczący skok z miejsca dziewiątego na szóste zanotował Przegląd Sportowy, w którym redakcja zapowiadała możliwy powrót Roberta Kubicy do rajdowych samochodowych mistrzostw świata (WRC). Aż o pięć oczek wyżej niż w poprzednim miesiącu uplasował się tygodnik Do Rzeczy, który opublikował nowy sondaż pracowni Estymator przedstawiający większe poparcie dla obecnie rządzącej partii PiS w porównaniu z poprzednimi sondażami. Ranking mediów prasowych zamyka zaś dwutygodnik Viva, na którego łamach opublikowano wywiad z aktorem Piotrem Machalicą o śmierci, przemijaniu i relacji z ojcem.

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne

 

Ranking najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera redakcja TVN24 z większą aż o 408 liczbą cytowań niż w poprzednim miesiącu. Na miejscu drugim stacja Polsat News goszcząca na antenie m.in. lidera PSL Władysława Kosiniaka-Kamysza, który w rozmowie na temat zmiany ustawy aborcyjnej proponowanej przez prezydenta zapowiedział brak udział w konsultacjach i przedstawił własny projekt złożony wcześniej. Podium zamyka TVP Info, gdzie pod koniec listopada gościem był minister zdrowia Adam Niedzielski i mówił o funkcjonowaniu stoków narciarskich, oraz o zaleceniach na czas ferii i świąt. O dwa oczka w stosunku do ubiegłego miesiąca wzrosła również pozycja TVP Sport. Reporter stacji Jacek Kurowski po przegranym z Włochami 0:2 meczu Ligi Narodów UEFA dopytywał Roberta Lewandowskiego, jaki był plan taktyczny Jerzego Brzęczka na to spotkanie. Lewandowski przez kilka sekund milczał, nie wiedząc co odpowiedzieć.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

 

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową listopada br. jest RMF FM, które cytowane w innych mediach było aż 4304 razy. Drugie miejsce rankingu ze wzrostem o dwie pozycje należy do Radia ZET, którego gościem 13 listopada był główny doradca premiera ds. walki z koronawirusem prof. Andrzej Horban. Miejsce trzecie zajął natomiast Program 24 Polskiego Radia, w którym komentarza na temat planów podjęcia strajku generalnego przez Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych udzielił wiceminister zdrowia Waldemar Kraska. Do rankingu zakwalifikowało się także Radio Wrocław, gdzie m.in. decyzję Lecha Kołakowskiego i ewentualne odejście kolejnych członków PiS komentował szef KPRM Michał Dworczyk. Listopadowe zestawienie stacji radiowych zamyka Radio Kraków, cytowane 114 razy m.in. za sprawą rozmowy z wojewodą małopolski Łukaszem Kmitem, który informował, że Małopolska będzie mieć najwięcej szpitali tymczasowych w Polsce.

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

 

Na podium najbardziej opiniotwórczych portali internetowych na czele Onet.pl. Miejsce drugie zajęło Wp.pl, trzecie natomiast z 23 proc. wzrostem w stosunku do ubiegłego miesiąca należy do redakcji Money.pl. Ze skokiem w górę o trzy pozycje do rankingu ponownie zakwalifikował się portal OKO.press m.in. za sprawą publikacji sondażu wyborczego Ipsos, w którym Prawo i Sprawiedliwość uzyskało niskie do tej pory poparcie na poziomie 29 proc.

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

 

Na podium tygodnik Do Rzeczy z wynikiem 378 cytowań. Redakcja opublikowała sondaż pracowni Estymator, którego wyniki wykazały, że Prawo i Sprawiedliwość odzyskuje utracone wcześniej poparcie. Miejsce drugie zajęła Gazeta Polska, na trzecim zaś ze wzrostem o trzy oczka w stosunku do ubiegłego miesiąca uplasował się kobiecy dwutygodnik Viva. Listę zamyka Newsweek, na którego łamach pojawił się wywiad z Aleksandrą Jasionowską autorką symbolu i identyfikacji wizualnej Ogólnopolskiego Strajku Kobiet.

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

 

W kategorii miejsce pierwsze zajął Forbes, na którego ranking na 2020 rok stu najlepiej zarabiających celebrytów na świecie w tym sportowców powoływały się inne media, nawiązując przy tej okazji do zaplanowanego na koniec listopada pojedynku Mike’a Tysona i Roya Jonesa Jra. Na pozycji drugiej ze skokiem o trzy oczka w górę znalazł się magazyn Press, którego redakcja przeprowadziła rozmowę z fotoreporterem Tomaszem Gutrym na temat przebiegu Marszu Niepodległości 11 listopada w Warszawie. Na podium Twój Styl, cytowany w listopadzie 94 razy m.in. w wyniku wywiadu z Antonim Królikowskim o początkach aktorskiej kariery.

 

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa

 

 

W kategorii prowadzi tytuł Rzeczpospolita cytowany przez inne media 3030 razy. Na miejscu drugim z wynikiem 2242 powołań Dziennik Gazeta Prawna, na podium natomiast Puls Biznesu z liczbą 408 cytowań. Ranking zamyka tytuł Parkiet, na którego łamach o podwyżkach cen energii o kilkanaście procent wypowiadał się wiceprezes PGE Paweł Strączyński.

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portale

 

 

Najbardziej opiniotwórczym portalem internetowym o profilu ekonomiczno-biznesowym w listopadzie br. jest Money.pl cytowany łącznie 1066 razy. Za nim Businessinsider.com.pl oraz Bankier.pl. Na miejscu czwartym natomiast, ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu, znalazł się portal Wnp.pl, na którego łamach publicysta Piotr Myszor zrelacjonował pierwszą jazdę testową na obwodnicy Warszawy Izery – prototypu polskiego samochodu elektrycznego, który ma być produkowany na Śląsku.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym listopada br. jest Radio Wrocław. Stacja zanotowała wzrost o trzy pozycje w stosunku do ubiegłego miesiąca m.in. za sprawą rozmowy z szefem KPRM Michałem Dworczykiem na temat decyzji o odejściu z partii PiS Lecha Kołakowskiego. Miejsce drugie ze skokiem w górę aż o sześć oczek zajęło Radio Kraków, na którego antenie wypowiadał się wojewoda małopolski Łukasz Kmit, a także informowano, że z funkcji członka zarządu województwa małopolskiego zrezygnował Edward Czesak. Podium zamyka Radio Poznań, w którym wiceminister rolnictwa Ryszard Bartosik ogłosił, że projekt nowelizacji ustawy o ochronie praw zwierząt nie będzie dalej procedowany. Dalej Dziennik Zachodni z wynikiem 102 cytowań. Redakcja pisała o sprawie 14-latka, którego po udostępnieniu na Facebooku wpisu o Strajku Kobiet odwiedziła w domu policja. Piątą pozycję zestawienia zajmuje zaś Gazeta Wrocławska, na której łamach o śmierci wieloletniego prezesa Dolnośląskiego Okręgowego Związku Tenisa Stołowego Zygmunta Sutkowskiego wypowiadał się premier Mateusz Morawiecki.

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 48184 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 listopada 2020 roku.

 

 

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

 

  • W przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów, IMM”.
  • W przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów, IMM”.

 

 

Pobierz pliki:

 

 

 

Kontakt dla mediów:

 

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574