Kandydaci na Prezydenta w mediach

Kandydaci w mediach [07–13.04] Rekordowe zasięgi za sprawą prezydenckich debat

Najważniejsze informacje
 

  • Największy, i jak dotychczas rekordowy zasięg uzyskały publikacje, w których wspominano o Rafale Trzaskowskim (1 mld kontaktów z przekazem). To ponad dwukrotnie więcej niż przed tygodniem. Jeszcze większy wzrost, bo trzykrotny, zaliczyły informacje o Karolu Nawrockim (840 mln kontaktów) i Szymonie Hołowni (692 mln kontaktów).
  •  

  • Wzrost informacji na temat kandydatów można tłumaczyć dwoma debatami prezydenckimi, które odbyły się w piątek, 11 kwietnia 2025 roku. Zainteresowaniem mediów cieszył się też sądowy spór między Hołownią a Mentzenem.
  •  

  • W trakcie debat wyborczych kandydaci na prezydenta nie wystrzegli się przed fałszem. Zarówno Karol Nawrocki, jaki i Marek Jakubiak powielili nieprawdziwe informacje dotyczące migracji. Z kolei Rafał Trzaskowski zawyżył liczbę podatków wprowadzonych za rządów PiS. 

 

Rekordowy zasięg Trzaskowskiego

 

Rafał Trzaskowski był najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta między 7 a 13 kwietnia 2025 roku. Zgodnie z danymi Instytut Monitorowania Mediów (IMM), informacje na temat kandydata KO miały w tym czasie największy zasięg we wszystkich typach mediów.

 

Treści na temat Trzaskowskiego uzyskały jak dotychczas rekordowy wynik – ponad 1 mld potencjalnych kontaktów z przekazem. Patrząc na raporty z poprzednich tygodni (1, 2, 3), żaden z kandydatów do tej pory nie wygenerował takiego zasięgu w ciągu siedmiu dni.

 

Statystyczny Polak w wieku powyżej 15 lat mógł mieć styczność z informacjami o Trzaskowskim 32 razy. To ponad dwukrotny wzrost względem poprzedniego tygodnia, kiedy liczba ta wynosiła 14.

 

Nawrocki i Hołownia na podium. Mentzen spadł na czwartą pozycję

 

Znaczący wzrost zasięgów odnotował Karol Nawrocki oraz Szymon Hołownia. Informacje dotyczące kandydata wspieranego przez PiS wygenerowały 840 mln potencjalnych kontaktów z przekazem, a w przypadku polityka Trzeciej Drogi – 692 mln kontaktów z przekazem. Przed tygodniem było to odpowiednio 298 mln kontaktów oraz 240 mln potencjalnych kontaktów.

 
Kandydaci zasięg wg rodzaju mediów 07-13.04.2025

Większy zasięg niż przed tygodniem zaliczył również Sławomir Mentzen, lecz wzrost w kontekście jego osoby nie był aż tak duży. Informacje na jego temat wygenerowały 600 mln kontaktów wobec 435 mln kontaktów w poprzednim tygodniu.

 
Kandydaci - kanały własne – liczba publikacji 07–13.04.2025

Debata oraz spór wyborczy Hołowni i Mentzena

 

Dynamiczny wzrost zasięgów kandydatów można tłumaczyć debatami – najpierw tę prowadzoną przez Telewizję Republika, wPolsce24 i Trwam, a następnie tę przez TVP, TVN i Polsat. Potwierdza to analiza najczęściej występujących fraz przygotowana przez IMM.

 

Najczęściej padającymi słowami w odniesieniu do Rafała Trzaskowskiego była „telekomunikacja miejska” – przejęzyczenie, które wypowiedział podczas telewizyjnej debaty trzech głównych nadawców. Wypowiedź ta została podchwycona przez jego przeciwników politycznych, w szyderczym tonie, a także pojawiła się w wielu memach.

 

 

W przypadku Karola Nawrockiego najczęstszym sformułowaniem była „tęczowa flaga”, którą kandydat wspierany przez PiS wręczył Rafałowi Trzaskowskiemu w trakcie debaty.

 

 

Z kolei w odniesieniu do Szymona Hołowni zdominowały dwie frazy „nielegalny migrant” oraz „nieprawdziwa informacja”, co jest nawiązaniem do sądowego sporu w trybie wyborczym marszałka Sejmu ze Sławomirem Mentzenem.

 
Chmura słów kluczowych Metnzen

Polityk Konfederacji nie wziął udziału w obu debatach, co też zostało politycznie wykorzystane przez jego przeciwników. W stosunku do Mentzena dwie z trzech najpopularniejszych fraz to „wielki nieobecny” oraz „największy przegrany”.

 

Fałszywe i zmanipulowane informacje o migracji i energetyce

 

W trakcie obu debat wyborczych nie zabrakło wypowiedzi, w których politycy minęli się z prawdą. Przykładem wykorzystania poprawnych danych do wyciągnięcia fałszywych wniosków było stwierdzenie Marka Jakubiaka, że Niemcy „przerzucili do Polski” 10 tys. osób.

 

Przytoczona przez niego liczba, wzięta z artykułu Interii, odnosi się do osób zawracanych na granicy, czyli takich, które zostały zatrzymane w niemieckiej strefie przygranicznej i cofnięte na terytorium Polski.

 
Kandydaci - całkowity zasięg  vs uśrednione wyniki sondażowe 07–13.04.2025.png

Karol Nawrocki z kolei mówił, że jest przeciwko budowie „ośrodków integrowania dla nielegalnych imigrantów” i skojarzył je z paktem migracyjnym. Pominął przy tym fakt, że Centra Integracji Cudzoziemców powstawały jeszcze za rządów PiS. Tworzy się je jako punkty udzielenia pomocy prawnej i edukacyjnej głównie dla osób z Ukrainy i Białorusi, ale także innych państw.

 

Wprowadzającym w błąd było stwierdzenie Marka Jakubiaka, jakoby Polska miała zasoby węgla na 900 lat. Zasoby operatywne, czyli takie które są faktycznie możliwe do wydobycia, wystarczą Polsce na ok. 50 lat w przypadku węgla kamiennego i na ok. 20 lat w przypadku węgla brunatnego.

 
Kandydaci mapa medialna 07–13.04.2025

Rafał Trzaskowski zawyżył liczbę nowych podatków wprowadzonych za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Prezydent Warszawy powiedział, że było ich 50. Tymczasem dane Ministerstwa Finansów wskazują, że faktycznie wprowadzono 22 nowe daniny.

 

Mentzen nadal z największymi zasięgami we własnych social mediach

 

Patrząc wyłącznie na media społecznościowe, w nich nieznacznie większy zasięg wygenerowały informacje dotyczące Rafała Trzaskowskiego (298 mln kontaktów) niż Sławomira Mentzena (293 mln kontaktów). Kandydat Konfederacji był jedynym, na temat którego informacje w social mediach miały większy zasięg niż w telewizji.

Trzy najbardziej zasięgowe wpisy kandydatów na profilach własnych

Trzy najbardziej zasięgowe wpisy kandydatów na profilach własnych. 1. Sławomir Mentzen komentujący ironicznie wyrok sądu dotyczący sporu w trybie wyborczym z Szymonem Hołownią (TikTok – 2,6 mln wyświetleń). 2. Adrian Zandberg krytykujący Rafała Trzaskowskiego i Sławomira Mentzena za przepychanki słowne dotyczące wafelka Prince Polo (TikTok 2,1 mln wyświetleń). 3. Oświadczenie Sławomira Mentzena w sprawie sprostowanie swojej wypowiedzi o Szymonie Hołowni i nielegalnych imigrantach (X – 1,5 mln wyświetleń).

 
Kandydaci - kanały własne – liczba publikacji 07–13.04.2025

Mentzen po raz kolejny wyraźnie wysuwa się na prowadzenie w mediach społecznościowych, jeżeli chodzi o treści zamieszczane na kontach własnych. Jeżeli spojrzeć na wyświetlenia na TikToku, X i YouTubie, były one większe niż łączne odsłony pod materiałami Trzaskowskiego, Zandberga, Hołowni, Nawrockiego i Biejat.

 
Kandydaci kanały własne – suma-wyświetleń 07-13.04.2025

Prezes Nowej Nadziei po raz kolejny osiąga także największą liczbę interakcji pod swoimi postami. Na każdym z portali społecznościowych – Facebooku, Instagramie, YouTubie, X oraz TikToku – liczba interakcji była większa niż u innych kandydatów.

 
Kandydaci - kanały własne – interakcje 07–13.04.2025

Materiały do pobrania:

 

Więcej informacji:

Instytut Monitorowania Mediów:
Katarzyna Ozga
kozga@imm.com.pl
tel.: +48 698 634 594

Stowarzyszenie Demagog:
Aleksandra Żychska
aleksandra.zychska@demagog.org.pl
tel.: +48 608 113 123

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg