IMM: Autentycznie to piszę ja, Andrzej Duda. Prezydent w odsłonie social mediowej.

Jak wynika z monitoringu Instytutu Monitorowania Mediów, największe zainteresowanie nowy Prezydent wzbudzał w serwisach społecznościowych i na forach. Od 1 do 10 sierpnia w social mediach opublikowano ponad 50 tys. wpisów na jego temat, z kolei na portalach internetowych 8 tys., a w prasie już tylko 1 tys. Najwięcej informacji, bo ponad 18 tys. pojawiło się w badanych mediach po zaprzysiężeniu na Prezydenta RP od 6 do 9 sierpnia, dla porównania w tygodniu poprzedzającym odnotowano średnio od 2-4 tys. wzmianek dziennie.  Gratulacjom oraz miłym słowom na oficjalnym fanpage’u Prezydenta na Facebooku nie było końca: „Gratuluję Panu i życzę spokojnej i owocnej prezydentury. Dobrze się stało, że Polska ma wreszcie Prezydenta uczciwego, z ogromną wiedzą i z klasą. Należą się Panu podziękowania od wszystkich Polaków.”, „Wielce Szanowny Panie Prezydencie prosze przyjac najserdeczniejsze gratulacje!!!!”. Ciepłe słowa płynęły również z zagranicy: „Wielkie gratulacje z Chicago Panie Prezydencie”, a nawet ze strony wyborców wspierających PO: „Głosowałem na PO i Bronisława, ale jak Pan będzie Prezydentem Wszystkich Polaków, to ja jestem ZA p.s. PO dzisiaj pokazało, że niektórym wychodzi słomka z butów, trzeba umieć przegrywać. Dotyczy to też gwizdów na cmentarzach.” Ten zaskakujący komentarz uzyskał niespełna 1 tys. polubień, a został umieszczony pod jeszcze bardziej zaskakującym materiałem wideo. Świeżo zaprzysiężony Prezydent zwraca się w nim do internautów, dziękując za wsparcie i deklarując aktywność oraz kontakt z nimi w mediach społecznościowych. „Dziękuję za tą możliwość spotkania się z Państwem tutaj, za pośrednictwem sieci, za pośrednictwem Facebook’a, bo internet jest dzisiaj niezwykle istotnym źródłem informacji, kto wie, czy nie najważniejszym (…). I w związku z tym także w polityce, dlatego żeby mówić o sprawach ważnych – internet odgrywa niezwykle istotne znaczenie.”

 

Eksperci zajmujący się marketingiem politycznym, najczęściej wskazują, że to właśnie Barack Obama był prekursorem zmian w strategiach kampanii wyborczych. Jednak świetna znajomość trendów i naśladowanie kampanii amerykańskich, kojarzonych z balonikami i confetti nie wystarczy, jeśli polityk nie wzbudza zaufania. W mediach społecznościowych liczy się autentyczność. Być może to właśnie sprawia, że internetowi wyborcy utożsamiają się z Andrzejem Dudą. Komentują, wspierają, życzą powodzenia, nawet najwięksi oponenci z ciekawością i życzliwością zwracają się w stronę nowego Prezydenta. „Mimo, że nie popieram #AndrzejDuda, bo to nie człowiek z mojej bajki, to szczerze życzę mu wszystkiego dobrego. Pomyślnej prezydentury!” – pisze użytkownik Twitttera.

 

 

Pozytywny hejt

Andrzej Duda w swojej kampanii zapowiadał, że będzie prezydentem wszystkich Polaków. Jak wynika z monitoringu mediów IMM, nowa głowa państwa zdecydowanie bardziej łączy niż dzieli Polaków, przynajmniej w sieci. W analizowanym okresie ukazało się ponad 5 tys. pozytywnych komentarzy w social mediach, natomiast negatywnych było tylko 2 tys.

 

Nieprzychylne wzmianki dotyczyły głównie obietnic wyborczych Prezydenta. Krytycznie odnoszono się także do partii – Prawa i Sprawiedliwości, z której się wywodzi. Komentarze te nie były jednak bezpośrednio wycelowane w głowę państwa, tylko w zagrożenie płynące z możliwości przyszłych rządów PiS.

 

Niemożliwe, a jednak?

Tak bardzo autentyczny, że aż niewiarygodny. Najczęstszy zarzut wobec Prezydenta Andrzeja Dudy na Twitterze dotyczył tego, kto prowadzi konto @AndrzejDuda. Internauci bardzo szybko przestali mieć wątpliwości. „To moje konto osobiste i jedyne prywatne. Pozdrawiam serdecznie z ulic Warszawy!;-)” – rozwiewał wątpliwości sam Prezydent.

 

 

 

Andrzej Duda pokazuje, że głowa państwa może być blisko obywateli. Czy w dzień czy w nocy, zawsze czuwa, a to dzięki social mediom. Tym, co decyduje o sukcesie świeżo zaprzysiężonego Prezydenta jest młodość, aktywność oraz wiarygodność, która sprawia, że wyborcy nie krępują się z nim utożsamiać. Często komentują czy otwarcie wyrażają swoje poparcie, jednak wśród internautów są także zdecydowani przeciwnicy! W maju 2015 po ogłoszeniu wyników wyborów prezydenckich szczególnie młodzi ludzie wirtualnie pakowali walizki i deklarowali rychły wyjazd za granicę. Niezadowoleni ostrzegali: „Witamy w średniowieczu! Rządzi #Duda i złoty okres dla #Polski się skończył!#AndrzejDuda015#AndrzejDuda#andrzejdudanaprezydenta”, „No to super #AndrzejDuda #PiS u wladzy….ratuj sie kto moze! Do widzenia wzroscie gospodarczy i silna Polsko!”. Także w dniu zaprzysiężenia użytkownicy social mediów przypomnieli sobie o zagorzałych hejterach: „Na drogach wyjazdowych z Warszawy korki co najmniej, jakby niektórzy spełniali obietnicę o emigracji. ;> #heheszki #AndrzejDuda”, „Takie pytanie do osób, które deklarowały wyjazd z kraju jeśli Prezydentem RP zostanie #AndrzejDuda: o której macie samolot/pociąg? ;-)”. Co prawda nie wszyscy porzucili jeszcze myśl o emigracji: „#zaprzysiężenie zaczynam coraz poważniej zastanawiać się nad wyjazdem z kraju…”, jednak nowy Prezydent świetne radzi sobie z hejterami w sieci i chętnie odpowiada swoim przeciwnikom. Na ile są to zabiegi marketingowe, a na ile realna zmiana w komunikacji z obywatelami pokaże 5-letnia kadencja. Z całą pewnością postać Andrzeja Dudy w mediach bez echa nie przejdzie, wyborcy zawsze chętnie o sobie przypomną.

Autor artykułu: Monika Tomsia, Specjalista ds. PR, IMM  i Małgorzta Kilian, Asystent ds. PR, IMM

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg