Grudzień 2020: Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce

Na podium rankingu Instytutu Monitorowania Mediów „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” w ostatnim miesiącu roku 2020 znalazły się kolejno portal Onet.pl (4941 cytowań), stacja radiowa RMF FM z wynikiem 4506 wzmianek oraz dziennik Rzeczpospolita, na który powoływano się 3402 razy. Pierwszą piątkę natomiast zamykają po kolei redakcja WP.pl ze wzrostem o jedną pozycję i liczbą 3254 cytatów oraz TVN24 na poziomie 3112 powołań.

 

Na informacje Onet.pl powoływano się szczególnie często w połowie grudnia 2020. Redakcja pisała m.in. o poszukiwaniach Davida Manzheley z Brukseli, postulatach Konfederacji dotyczących szczepień, czy też wypadku policjanta podczas ćwiczeń antyterrorystycznych w Szczecinie. Duże zainteresowanie mediów wzbudziła również wiadomość o zarażeniu Marty Lempart koronawirusem COVID-19.

 

Stacja RMF FM informowała o masowym wykorzystywaniu przez Polaków luki w zapisie dotyczącym zawieszenia działalności hotelów i pensjonatów dla turystów w związku ze wzrostem zachorowań w okresie pandemii. Według radiowych doniesień korzystano ze stoków narciarskich, usprawiedliwiając wyjazdy w miejscowości górskie koniecznością pracy zdalnej. Stacja wraz z United Surveys przeprowadziła również sondaż, którego wyniki ukazały, że ponad połowa obywateli w Polsce źle oceniła pomysł ujednolicenia daty ferii zimowych we wszystkich województwach. Najchętniej cytowaną informacją w przypadku dziennika Rzeczpospolita były doniesienia o opracowaniu przez rosyjskich naukowców szczepionki przeciwko niedoborowi odporności – HIV.

 

O dwie pozycje wyżej w rankingu w porównaniu do poprzedniego miesiąca znalazła się stacja radiowa Radio ZET, gdzie o zakazie przemieszczania się w sylwestrową noc wypowiadał się minister zdrowia, Adam Niedzielski. Taki sam skok o dwie pozycje zanotowała gazeta Super Express, na której łamach ukazały się wyniki sondażu Instytutu Badań Pollster, z którego wynika, że większość obywateli w Polsce jest przeciwna obowiązkowi szczepień przeciwko COVID-19.

 

Wzrosty o jedną pozycję  zanotowały również takie tytuły jak:

 

  • Wp.pl – redakcja przybliżała warianty wprowadzenia nowych benefitów dla zaszczepionych na koronawirusa SARS-CoV-2;
  • Polsat News – gdzie były Prezydent Polski, Lech Wałęsa udzielił wywiadu dotyczącego jego sytuacji finansowej oraz stosunku do szczepień i strajków przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej;
  • TVP Info – na którego antenie rzecznik rządu Piotr Müller zapowiedział przygotowanie ustawy gwarantującej zapewnienie funduszu wypłacającego odszkodowania w przypadku negatywnych skutków zaszczepienia;
  • Interia.pl – w wyniku wywiadu z ks. dr Wojciechem Sadłoniem, dyrektorem Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, o wznowieniu badań nas zjawiskiem apostazji w Polsce;
  • Fakt – na którego łamach wokalistka Maryla Rodowicz mówiła o tym, że nie została zaproszona na występ sylwestrowy do żadnej z telewizji.

 

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

 

W kategorii najczęściej cytowanych tytułów prasowych w grudniu 2020 na pierwszym miejscu niezmiennie znalazła się Rzeczpospolita, na której informacje inne media powoływały się 3402 razy. Ze wzrostem o dwie pozycje w rankingu kolejne miejsce na podium zajął tytuł Super Express, a za nim uplasowała się Gazeta Wyborcza z wynikiem 1644 cytowań. Na miejscu szóstym znalazł się natomiast tytuł Gazeta Polska, gdzie wywiadu udzielił prezes PiS, Jarosław Kaczyński. Aż o sześć oczek wyżej w stosunku do listopada uplasował się Newsweek, gdzie były premier Donald Tusk wypowiadał się o działaniach partii rządzącej w stosunku do Unii Europejskiej.

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne

 

Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych w grudniu 2020 otwiera TVN24, cytowany łącznie 3112 razy. Za nim na drugim miejscu znalazł się Polsat News z wynikiem 2590 wzmianek, a następne w rankingu TVP Info uzyskało wynik 1610 cytowań. O trzy pozycje wyżej w porównaniu do ubiegłego miesiąca znalazła się telewizja TV Trwam, gdzie wypowiadał się Zbigniew Ziobro. Do grudniowego rankingu zakwalifikowała się również stacja Canal +, gdzie po meczu Wisły z Cracovią wypowiadali się Janusz Filipiak i Michał Probierz, kolejno prezes i trener klubu Cracovia.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

 

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową grudnia 2020 jest RMF FM, cytowane łącznie 4506 razy. Za nią kolejno uplasowały się Radio ZET oraz Program 24 Polskiego Radia. Wzrosła również pozycja radia TOK FM, gdzie polityk Marcin Kierwiński zapowiadał nową deklarację ideową partii PO. W rankingu nie zabrakło również miejsca na rozgłośnie regionalne – miejsce dziewiąte zajęło Radio Wrocław z wynikiem 118 cytowań w innych mediach, a tuż za nim ze wzrostem o pięć pozycji uplasowało się Radio Poznań, które informowało o kontrowersjach związanych z zaszczepieniem starosty śremskiego Zenona Jahnsa na COVID-19.

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

 

Na czele kategorii najbardziej opiniotwórczych portali internetowych grudnia 2020 znalazł się Onet.pl, a za nim kolejno Wp.pl i Interia.pl. Na miejscu piątym ze wzrostem o jedno oczko w rankingu uplasował się portal branżowy Wirtualnemedia.pl cytowany łącznie 786 razy. Na jego łamach pojawiła się informacja o zmianie funkcji dziennikarza Edwarda Miszczaka w telewizji TVN.

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

 

Pierwsze miejsce kategorii najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajął tytuł Gazeta Polska z liczbą 578 cytowań. Za nią uplasował się Newsweek, a podium zamyka tytuł Do Rzeczy, cytowany 272 razy.

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

 

Pierwsza trójka najchętniej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników grudnia 2020 to kolejno Forbes, Twój Styl oraz Press. Wzrost pozycji magazynu Twój Styl spowodowany jest m.in. umieszczoną na jego łamach wypowiedzią, w której wokalista Maciej Maleńczuk mówi o tym, jak pandemia pomogła mu w walce z nałogiem alkoholowym.

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa

 

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się Rzeczpospolita, a za nią Dziennik Gazeta Prawna cytowany 1451 razy. Miejsce trzecie podobnie jak w listopadzie zajmuje Puls Biznesu z łączną liczbą 520 cytowań.

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portale

 

Ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Money.pl z wynikiem 1045 cytowań. Na podium znalazł się również Businessinsider.com.pl (354 cytaty) oraz Bankier.pl, na który inne media powoływały się 247 razy. Wzrost o jedno oczko w rankingu zanotowała natomiast strona 300gospodarka.pl, gdzie o obawach związanych z pandemią mówił redaktor naczelny Daniel Rząsa.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

Czołówkę kategorii za grudzień 2020 otwiera Dziennik Wschodni z liczbą 123 powołań. Redakcja informowała o poważnym wybuchu gazu w budynku mieszkalnym w Puławach, w wyniku którego zginęły dwie osoby. Drugim najczęściej cytowanym medium regionalnym jest Radio Wrocław (118 razy), a za nim ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu znalazło się Radio Poznań. Miejsce czwarte natomiast zajął Tygodnik Podhalański, który uplasował się aż o dziesięć pozycji wyżej w stosunku do listopada 2020. Tytuł powiadomił w trakcie, gdy skoczek narciarski Dawid Kubacki był na skoczni podczas zawodów, że urodziła mu się córka. W rankingu znalazła się również Gazeta Krakowska, gdzie pisano o kontrowersjach związanych z wprowadzeniem trybu stacjonarnego nauczania w jednej z Tarnowskich szkół podstawowych.

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 49589 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 grudnia 2020 roku.

 

 

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

 

  • W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów IMM.
  • W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów IMM”.

 

 

Pobierz pliki:

 

 

 

Kontakt dla mediów:

 

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574