raport o tym się mówi

Afera wizowa i majątek żony premiera Morawieckiego. Wrześniowy raport „O tym się mówi”

Afera wizowa i majątek żony premiera Morawieckiego to główne tematy dyskursu medialnego we wrześniu 2023 roku – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów i Radia ZET. Zdecydowanym liderem najnowszego zestawienia „O tym się mówi” został Andrzej Stankiewicz z Onetu. Jak wynika z najnowszego badania IMM i Radia ZET, jego publikacja była cytowana we wrześniu ponad 500 razy w innych wysoko zasięgowych mediach.

 

Wrześniowy ranking „O tym się mówi” najpopularniejszych i najbardziej medialnych materiałów dziennikarskich otwiera tekst Andrzeja Stankiewicza „Wawrzyk, Bollywood i specsłużby USA. Ujawniamy kulisy afery wizowej” opublikowany w portalu Onet. Autor ujawnia w nim kulisy dymisji wiceszefa MSZ Piotra Wawrzyka i proceder wydawania wiz obywatelom krajów azjatyckich, którym miał osobiście sterować wiceminister. Na informacje zawarte w artykule powoływano się aż 534 razy, co przełożyło się na zasięg 46,4 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

Na drugim miejscu także publikacja dziennikarza redakcji Onet

 

Druga pozycja wrześniowego zestawienia przypadła również dziennikarzowi OnetuJackowi Harłukowiczowi – za materiał „Premier mieszka w willi swojej żony. Ujawniamy skrywany majątek Iwony Morawieckiej”. Jako pierwszy dotarł do informacji o majątku żony obecnego premiera, przepisanego jej przez Mateusza Morawieckiego w dwóch intercyzach w 2013 i 2015 roku. W artykule ujawniono także szacunkową wartość nieruchomości i transakcje, których dokonywała Iwona Morawiecka. Na podstawie ustaleń Harłukowicza powstały 262 publikacje w innych mediach, a ich łączny zasięg IMM oszacował na 37,8 mln.

 

Podium zamykają dziennikarze „Gazety Wyborczej”

 

Trzecim materiałem o najwyższym zasięgu okazał się tekst Wojciecha Czuchnowskiego i Pawła Wrońskiego z Gazety Wyborczej pt. „Dymisja w MSZ po wizycie CBA. Kulisy odwołania Piotra Wawrzyka”. Warto zaznaczyć, że to dziennikarze GW jako pierwsi podjęli temat dymisji wiceministra Wawrzyka oraz wskazywali, że może mieć ona związek z Centrum Decyzji Wizowych, które podlega pod MSZ. Na podstawie redakcyjnego śledztwa powstało 440 materiałów innych dziennikarzy, a ich zasięg wyniósł 36,3 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

Publikacje „Gazety Wyborczej” na kolejnych miejscach TOP 5

 

„Księża zorganizowali imprezę z męską prostytutką. Interweniowało pogotowie, a potem policja” to publikacja z lokalnego wydania „Gazety Wyborczej”, której autorem jest Marcin Pietraszewski. Dziennikarz opisał spotkanie towarzyskie zorganizowane przez księży w budynku należącym do parafii Najświętszej Maryi Panny Anielskiej w Dąbrowie Górniczej. Według ustaleń Pietraszewskiego duchowni zamówili na nie męską prostytutkę, a „zabawa” wymknęła się spod kontroli, kiedy zaproszony gość stracił przytomność. Księża początkowo nie chcieli wpuścić ratowników medycznych, wezwanych przez jednego z uczestników, w obawie przed skandalem. Pozostałe media powoływały się na doniesienia Pietraszewskiego 272 razy, a łączny zasięg tych przekazów oszacowano na 13,2 mln.

 

TOP 5 wrześniowego „O tym się mówi” zamyka artykuł Michała Kokota „»Wyborcza« ujawnia: Pegasusem w generałów”. Według dziennikarza GW w 2019 roku służby inwigilowały gen. Waldemara Skrzypczaka i dwóch innych wysokich rangą byłych wojskowych. Wykorzystywały do tego oprogramowanie Pegasus, kilkunastokrotnie dostając się do telefonów oficerów i przejmując kontrolę nad urządzeniami. Na podstawie artykułu powstało 116 publikacji w innych mediach. Ich zasięg IMM oszacował na 9,9 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

 

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

 

Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w blisko 50 stacjach telewizyjnych (m.in. Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i ponad 200 rozgłośniach radiowych (m.in. Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz 15 tys. portali internetowych.

 

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

 

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

O Instytucie Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 20 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2009 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ozga
Specjalistka ds. Komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594