Monitoring mediów w content marketingu

Content marketing – dla wielu osób to praca marzeń: tworzenie ciekawych treści, które będą atrakcyjne dla odbiorców, praktycznie brak ograniczeń co do formy przekazu, kreatywne, pobudzające wyobraźnię zadania. Do tego – szeroki wachlarz narzędzi edycyjnych, logistycznych i analitycznych, które skutecznie będą wspomagać content managera w codziennej pracy.

 

Jednym z takich podstawowych instrumentów każdego specjalisty zajmującego się komunikacją jest monitoring mediów. To proste narzędzie, dzięki któremu content manager będzie na bieżąco z nowymi trendami w branży, opiniami na temat swojej firmy i jej marek oraz – co stanowi punkt wyjścia – dobrze pozna swojego odbiorcę treści, czyli najczęściej obecnego lub potencjalnego klienta.

 

Przy obecnym zaawansowaniu narzędzi do monitoringu content manager uzyska zestaw kluczowych informacji, które pozwolą mu sprawnie zaplanować komunikację, a potem nią zarządzać. Zidentyfikuje miejsca styku z klientem i znajdzie odpowiedź na pytanie, gdzie warto lokować środki (czas i budżet) na promocję.

Wskazówki płynące z monitoringu mediów można wykorzystać bezpośrednio do budowy strategii content marketingowej. Podstawą jest tu możliwość oceny potencjału do komunikacji.

 

Czego dowie się content manager z monitoringu mediów:

 

  • jaka jest skala dyskusji na temat twojej kategorii produktowej: jaki jest potencjał komunikacyjny
  • w których kanałach social media użytkownicy najczęściej poszukują porad, odpowiedzi na pytania związane z zakupem: te miejsca w sieci powinieneś otoczyć największą uwagą przy lokowaniu treść
  • jakie problemy do rozwiązania mają klienci w sieci: ta wiedza pozwoli ci wykorzystać tematy ważne dla klientów
  • jakie są najnowsze trendy: będziesz tworzył content dopasowany do potrzeb i ulubionej estetyki klientów w sieci co jest ważne dla twoich klientów: jakość, cena, dostępność, oryginalność? Zdecydujesz, które atuty twojej marki podkreślić w komunikacji.

 

Jednym słowem, odpowiednio zebrane informacje o klientach pozwolą wykorzystać spojrzenie z ich perspektywy, zrozumieć potrzeby i odpowiedzieć na nie: wiesz już jakiego rodzaju treści kierować i do kogo konkretnie, jakim językiem się posługiwać i do jakich doświadczeń „z życia” klienta się odwołać, aby łatwiej było go zaangażować.

 

Nie tylko dla dużych graczy

Monitoring mediów w content marketingu nie jest domeną zarezerwowaną wyłącznie dla wielkich i znanych. Marka wchodząca dopiero na rynek może określić profil idealnego klienta lub zweryfikować, która grupa konsumentów jest dla niej najważniejsza oraz konkretnie w jakich miejscach szukać z nimi skutecznych punktów styku w mediach klasycznych i społecznościowych.

 

Z kolei sam monitoring social mediów odpowie na pytania o typ klienta i jego zainteresowania np. jakie treści są dla niego z różnych względów ważne. Umożliwia też dotarcie do osób innych niż te, które już pośrednio są content managerowi znane z własnych kanałów, np. oficjalnego profilu w serwisie społecznościowym.

 

Narzędzia do monitoringu mediów pozwolą na szybkie wyselekcjonowanie w sieci osób, które mają największe szanse na wywarcie realnego wpływu na decyzje zakupowe czy zmianę postrzegania marki u innych konsumentów. Tu content manager odnajdzie najbardziej aktywnych i wpływowych liderów opinii z branży – ich treści mogą być dla niego dodatkową inspiracją i wskazówką.