Wykorzystanie mediów społecznościowych w PR. Wyniki drugiej edycji badania

Niemal wszyscy badani (93 proc.) zadeklarowali włączenie mediów społecznościowych do komunikacji PR lub marketingowej. To o prawie 10 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku.

 
Facebook, YouTube i wzrost Twittera
Na Facebooku znajduje się jeszcze więcej PR-u niż rok wcześniej. Praktycznie wszyscy badani (96 proc.), którzy zadeklarowali w ankiecie wykorzystywanie mediów społecznościowych do kontaktów z interesariuszami, „robi to” na Facebooku. W porównaniu do 2011 r. widać bardzo wyraźny wzrost, jeśli chodzi o korzystanie z YouTube, blogów oraz… będącego wówczas na skraju antypopularności Twittera. Wtedy też Twitter był najczęściej wskazywany jako medium, w którym dopiero chcemy rozpocząć komunikację.
 
PR-owcy dotrzymali słowa
W zeszłorocznej ankiecie odpowiedź „to narzędzie zamierzam wykorzystywać w przyszłości” najczęściej zaznaczano przy Twitterze, następnie YouTube i blogach. I faktycznie te platformy zanotowały największy wzrost. Największy zawód mógł spotkać Blipa i Goldenline: prognozowany 10 proc. wzrost nie został osiągnięty.
Badani zwrócili też uwagę na serwisy, które pojawiły się w ciągu ostatniego roku. 17 proc. ankietowanych PR-owców chciałoby w przyszłości wykorzystać potencjał Pinterestu, a 15 proc. Google+. Podobny odsetek chce jeszcze wypróbować możliwości YouTube.  
 
Doświadczenie zweryfikowało opinie?
W zeszłym roku pytaliśmy m.in. o to, czym dla specjalistów ds. PR są social media – mówi Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań w Instytucie Monitorowania Mediów. – Co ciekawe, odpowiedzi ułożyły się prawie w tej samej kolejności rankingowej. Media społecznościowe jawią się respondentom nadal głównie jako narzędzie wspomagające komunikację z grupami docelowymi. I słusznie, bo taki jest ich podręcznikowy cel.
Natomiast nastąpiła wyraźna zmiana, jeśli chodzi o traktowanie social media jako mody, do tego takiej, która wkrótce przeminie. W 2011 r. pod tym stwierdzeniem podpisał się co piąty badany, obecnie jest to tylko 8 proc. wskazań. W 2012 Badani rzadziej też identyfikowali się z opinią, że social media powinny służyć wyłącznie rozrywce, oraz że nie do końca wiedzą jak ich potencjał wykorzystać w PR.
 
Nie zmieniła się też znacznie hierarchia oczekiwań co do efektów dialogu via social media z interesariuszami. W dalszym ciągu na szczycie znajduje się „wzrost świadomości marki”. Badani tym razem nieco większy nacisk położyli na dotarcie do określonych grup i zwiększony „buzz” na swój temat.  Budowanie lojalności klientów spadło kilka oczek w dół. Wśród efektów o najmniejszej wadze nadal jest wzrost sprzedaży.
 
Gdzie ten kryzys?
Niewiele ponad połowa badanych uważa, że ich obecność w sieci powinna ułatwiać zarządzanie sytuacjami kryzysowymi. Ale tylko jedna czwarta specjalistów jest na taki moment przygotowana, ma spisane zasady i scenariusze komunikowania się przez internet w przypadku kryzysu. I jest to wynik gorszy niż rok wcześniej. Czy możemy z tego wnioskować, że specjaliści już tak pewnie się czują w kontaktach via internet, że nie potrzebują manuali kryzysowych? A może środowisko w sieci jest tak różnorodne, płynne i zmienne, że nie da się, nie warto spisywać zasad komunikacji? W ciągu roku pojawiło się też kilka doniesień o „słomianych kryzysach” w social mediach, które owszem, wybuchały nagle i miały gwałtowny przebieg, ale równie szybko się kończyły. Więc może po prostu uważają, że nie warto? – komentuje Grabarczyk -Tokaj.
 
Pytano też o opinie na temat skuteczności różnych narzędzi komunikacji, które oferuje nam internet. Okazuje się, że podobnie jak rok wcześniej, podstawą pozostaje stara dobra i sprawdzona (oby tylko przyjazna użytkownikowi i bogata w przydatne informacje) firmowa strona internetowa. Za nią uplasowały się publikacje w portalach internetowych, obecność w społecznościówkach z własnym profilem oraz tradycyjny newsletter. Prowadzenie firmowego bloga i mailing miały natomiast więcej wskazań niż wpisy na forach.
 

Raport do pobrania.
Zobacz również inne raporty na stronie IMM oraz Kompas Social Media.


Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.


O Badaniu:

Badanie ankietowe „Media społecznościowe: wykorzystanie w PR” zostało zrealizowane w czerwcu 2012 przez Kompas Social Media i Instytut Monitorowania Mediów przy współpracy portalu branżowego PRoto.pl. Ten sam zespół przygotował również pierwszą edycję badania, która odbyła się w kwietniu 2011 r. Próba w 2012 roku liczyła 101 osób i miała charakter nielosowy. Kobiety stanowiły 78 proc. respondentów, większość badanych miała między 26 a 35 lat i zajmowała stanowisko specjalistyczne. Ponad połowa ankietowanych pracuje w działach PR w firmach prywatnych.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O PRoto.pl:
PRoto.pl jest medium dedykowanym środowisku public relations. Portal powstał w 2004 roku. Informuje o nowościach w branży, dostarcza praktycznych wskazówek oraz prezentuje różnorodne osiągnięcia naukowe z dziedziny public relations w Polsce i na świecie. Na naszych łamach wypowiadają się eksperci z wieloletnim doświadczeniem w branży PR oraz uznane autorytety – zarówno praktycy, jak i teoretycy. Z PRoto.pl korzystają nie tylko specjaliści od wizerunku, ale także  studenci oraz osoby, które dopiero zaczynają swoją karierę w public relationsPRoto.pl to także wiadomości dostarczane bezpośrednio na skrzynkę mailową. Do blisko 17 tysięcy zarejestrowanych użytkowników codzienne trafia bezpłatny newsletter. Dodatkowo raz w tygodniu, w czwartek, wysyłamy TwojePRoto.pl – newsletter tygodniowy, który zawiera przegląd najważniejszych newsów z ostatnich siedmiu dni.