Szefowie największych polskich firm w Internecie: raport Kompas Social Media

Poniżej przedstawiamy komentarze do badania. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu.

Niezmiennie w czołówce: Jagiełło, Rakowski, Witucki
W rankingach zmienił się układ nazwisk w czołówce i mediów społecznościowych zainteresowanych szefami największych przedsiębiorstw w Polsce. Tym razem nie zadziałała zasada, że użytkownicy social media mają inne zdanie niż dziennikarze, co do tego, kto jest najbardziej interesującym „Bossem Polskiej Gospodarki”. Liderzy rankingu mediów społecznościowych zajmują również te same pozycje, jeśli chodzi o liczbę artykułów, które ukazały się na ich temat na tradycyjnych stronach internetowych. Również tematyka dyskusji w mediach społecznościowych w znacznym stopniu odzwierciedlała informacje podawane w portalach internetowych.
Zmniejszyły się natomiast dysproporcje w udziale procentowym w dyskusjach na temat badanych szefów. Jednak po trzeciej w tym roku edycji raportu „bossów” wyłoniła się najbardziej medialna czołówka – w pierwszej piątce niezmiennie pozostają: Zbigniew Jagiełło z PKO, Miroslav Rakowski z PTC oraz Maciej Witucki z TP.

Dyskusja w social media się specjalizuje
Mimo, iż udział w mediach społecznościowych komentarzy na temat szefów największych firm to nadal niewiele ponad 2% całej ekspozycji w Internecie, w najnowszym raporcie widać wyraźnie, że dyskusja się specjalizuje i przybiera na sile głównie na dedykowanych określonej branży forach internetowych – wyjaśnia Magdalena Grabarczyk – Tokaj, Kierownik ds. Rozwoju Badań w Instytucie Monitowania Mediów. W poprzednich miesiącach największy wpływ na kształtowanie się opinii na temat „bossów” mieli forumowicze z portalu gazeta.pl. Popularnym miejscem był też Facebook. Tym razem najwięcej komentarzy pojawiło się na parkiet.com oraz mbank.pl. Uaktywnił się Twitter. Wraz ze zmianą głównych kanałów zmniejszył się też odsetek komentarzy o nacechowaniu emocjonalnym (pozytywnych i negatywnych) w porównaniu do poprzednich okresów.

Prezesi, o których internauci dyskutowali najwięcej
Branża telekomunikacyjna nadal ma największy udział w mediach społecznościowych (36%), jednak jest on mniejszy niż w poprzednim okresie (50%). Nazwiska bossów gościły najczęściej na forum.parkiet.com. Za pomocą Twittera najlepiej wyeksponowany został Maciej Witucki z TP, a Cezary Stypułkowski na forum mbank.pl.
Najczęściej wymienianym przez użytkowników mediów społecznościowych szefem z badanej listy był Maciej Witucki, prezes TP (udział 14% w całości dyskusji). Tomasz Zadroga, prezes PGE znalazł się na drugim miejscu rankingu (13% udziału). Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach społecznościowych znalazł się Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku (12% udziału). 

Branża telekomunikacyjna
Najczęściej dyskutowani byli bossowie firm telekomunikacyjnych. Najwięcej razy w mediach społecznościowych pojawił się Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej. Komentowano wypowiedzi szefa TP odnośnie zmian właścicielskich na rynku telekomunikacyjnym, wyników TP oraz Orange. Poprzez Twittera i Blipa informowano o wydarzeniach, w których udział zapowiedział Witucki.
Miroslav Rakowski, szef PTC , pojawiał się z kolei w komentarzach internautów dotyczących jego wypowiedzi o blokowaniu reklam w sieci T-Mobile oraz planach wprowadzenia LTE.
Na trzecim miejscu wśród bossów telekomunikacji uplasował się Jarosław Bauc (Polkomtel). Rozpowszechniano jego wypowiedź na temat możliwego partnerstwa infrastrukturalnego z Play.

Branża energetyczna
Tomasz Zadroga z PGE był wymieniany w mediach społecznościowych prawie tak samo często jak Maciej Witucki z TP.  Komentowano jego wypowiedzi dotyczące energii jądrowej, planowanych inwestycji w energetyce oraz informowano o wydarzeniach, w których będzie brał udział.
„Tauron planuje złożyć do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wniosek dotyczący przejęcia Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego (GZE)” – ta wypowiedź Dariusza Lubery, szefa Tauronu, była rozpowszechniania na forach internetowych.
Michał Szubski (PGNiG) obecny był również głównie na forach, m.in. w dyskusjach o gazie łupkowym.

Branża bankowa
Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach społecznościowych znaleźli się przedstawiciele sektora bankowego.
Najczęściej w tym kontekście mówiono o Cezarym Stypułkowskim (BRE Bank), a najaktywniejszym kanałem komunikacji było forum na stronie internetowej mbank.pl. Najczęściej podawanym newsem związanym ze Stypułkowskim była informacja, że Jacek Kurski, europoseł PiS, będzie musiał przeprosić byłego szefa PZU za sugerowanie jego udziału w aferze billboardowej z 2005.
Drugim najczęściej komentowanym szefem banku był Zbigniew Jagiełło z PKO BP, a na trzecim miejscu uplasował się Mateusz Morawiecki (BZ WBK).

Branża ubezpieczeniowa
Najwyżej wśród bossów firm ubezpieczeniowych w mediach społecznościowych uplasował się Andrzej Klesyk, szef PZU. Internauci na forach przytaczali jego wypowiedzi na temat spodziewanych wyników i sytuacji rynkowej spółki.

 

 

Zobacz cały raport na stronie IMM.
O badaniu:
Bossowie powrócili po latach w nowej, społecznościowej odsłonie w ramach projektu Kompas Social Media. Badanie wykonano na podstawie 6 671 materiałów internetowych, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm . Raport obejmuje okres trzech miesięcy – od 1 sierpnia do 30 października 2011 roku. W tym czasie wyselekcjonowano 161  wzmianek na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych.

„Bossowie polskiej gospodarki w mediach społecznościowych” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.