Sylwester singlom niestraszny?
Sylwestrowa cisza w Internecie
Single to wdzięczny temat w Internecie – ponad 15 tysięcy przekazów w ciągu dwóch miesięcy! Ograniczenie badania do zagadnień związanych z Sylwestrem spowodowało jednak znaczne zmniejszenie tej liczby – do 440 materiałów. Co więcej, najpopularniejszym tematem okazał się film „Sylwester w Nowym Jorku” – pojawiło się 170 publikacji polecających tę produkcję zarówno parom, jak i singlom.
Niech żyje bal
Z analizy materiałów internetowych wynika, że single nie powinni czuć się dyskryminowani w Sylwestra. Wyszukiwanie frazy „sylwester dla singli” zaowocowało ok. 60 materiałami na temat imprez „tylko dla singli”. Takie imprezy albo już są organizowane, albo sygnalizowana jest na forach internetowych potrzeba ich zorganizowania. Z analizy materiałów wynika, że Sylwestry dla singli odbywają się we wszystkich dużych miastach. Mniejsze miasta nie pozostają gorsze i zaawansowane plany dotyczące takiej inicjatywy powstają chociażby na forum Ostrołęki. Interesującym wyjątkiem była jedna publikacja na forum internetowym, w której internautka ubolewała, że „nie ma czegoś takiego jak sylwester dla singli”.
Ciekawy jest fakt, że w stosunkowo niewielkiej liczbie materiałów pojawiły się tak zróżnicowane propozycje sylwestrowe. Single zapraszani są nie tylko na typowe zabawy sylwestrowe, ale też na Sylwestra tantrycznego lub do… sanktuarium w Licheniu.
Imprezy przeznaczone wyłącznie dla singli to nie jest jedyny wariant spędzenia sylwestrowej nocy. Zdecydowana większość rozrywek reklamowa jest jako „dla par i singli”. Standardem jest podawanie kosztów imprezy sylwestrowej w przeliczeniu na osobę, a nie parę. Błyskawiczne kursy tańca przed Sylwestrem to również nie jest opcja przeznaczona wyłącznie dla osób posiadających partnera.
Polscy single już od wielu lat uczestniczą w imprezach sylwestrowych im dedykowanych. Osoby żyjące bez partnera to bardzo aktywna grupa, która potrafi wziąć sprawy w swoje ręce. Użytkownicy naszego serwisu biorą udział w balach i wyjazdach dla singli, a także w imprezach, które sami organizują i na które zapraszają się wzajemnie za pośrednictwem Sympatii. Jednak jak wynika z naszych badań osoby żyjące w pojedynkę uważają, że rynek usług i produktów dla singli jest w naszym kraju bardzo ubogi. Firmy nie zauważają jeszcze potrzeb singli, mimo tego, że co piąty Polak nie ma partnera. W tym temacie nie dorównujemy kroku krajom zachodnim – mówi Ewa Sapieja z serwisu Sympatia.pl. Sylwester to dobry czas na zawieranie nowych znajomości, warto więc świętować w gronie przyjaciół bądź innych singli. Witaniu Nowego Roku towarzyszy atmosfera otwartości i optymizmu, a te dwie rzeczy to podstawa dobrej zabawy – dodaje Ewa Sapieja.
Pani pozna pana, może być piętnastoletni
Od początku listopada pojawiło się zaledwie kilkanaście ogłoszeń na forach internetowych, w których poszukiwany był partner lub partnerka na Sylwestra. Najaktywniejsi okazali się dwaj panowie: „Jest nas dwóch. Hetero singli, ex-studentów, podróżnicza tu, a tam techniczna natura. Zabawni do przesady, aktywni bez przesady…. Piszemy z centrum kraju i nie obca nam cała Polska. Wysocy, 28-letni, tzw. „atrakcyjni“ i chętni do zabawy do białego rana (w grę wchodzą: Mazury, góry, chmurka lub clubbing bez żadnych podtekstów erotycznych). Przemek & Krzysiek (bo ten Sylwester z założenia miał być super ciekawy i takim go uczynimy!) Czekam na odzew niewiast z planety Ziemia”. W celu znalezienia towarzyszek na tę ostatnią noc w roku, panowie zamieścili takie ogłoszenia na jedenastu portalach.
Partner na Sylwestra, a właściwie jego brak, stał się przyczynkiem do stworzenia kilku interesujących publikacji na forach internetowych: na forum CD Action 15-letni internauta skarżył się na presję rodziny, która potępiała go za brak dziewczyny, na innym forum 24-latka szuka pomocy w wymyśleniu jakiejś kryjówki na czas Sylwestra, tak, by rodzice nie dowiedzieli się, że znowu nie ma planów.
Jednostkowe historie przedstawiane na forach internetowych pozwalają z optymizmem spojrzeć na singli jako grupę społeczną. W wypowiedziach singli-internautów jest mnóstwo humoru i pozytywnego myślenia – mówi Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów.
Warto rozmawiać
Ciekawe wyniki przynosi analiza miejsc w Internecie, w których toczy się dyskusja na temat singli. Oprócz uniwersalnych portali społecznościowych, takich jak forum.gazeta.pl cz forum.o2.pl, single debatują też w miejscach poniekąd do tego przeznaczonych – na przykład na forum dla samotnych matek. Ale rozmawiają też w miejscach, które nie wydają się przeznaczone do refleksji na temat samotności, miłości, związków – występując między innymi na forum dla koniarzy re-volta, allegro.pl, czy wspomniane wcześniej forum CD Action.
Temat Sylwestra najczęściej poruszany był na forach o2.pl, gazeta.pl, forum.moja-ostroleka.pl oraz na Facebooku.
Sylwester w kontekście singli był tematem najżywiej dyskutowanym w pierwszej połowie grudnia na portalach, natomiast między 18 a 23 grudnia dyskusja przeniosła się do mediów społecznościowych.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.
O badaniu:
Badanie przeprowadzone dla portalu sympatia.pl wykonano na podstawie 440 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania, w których pojawiła się fraza „single sylwester”. Raport obejmuje okres od 01 listopada do 27 grudnia 2011 r.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.
O Sympatii:
Sympatia.pl to najpopularniejszy polski serwis randkowy. Według danych z badania Megapanel PBI/Gemius we wrześniu 2011 r. użytkownicy Sympatii dokonali 303 miliony odsłon, a średni czas przebywania na stronach serwisu wynosił 2 godziny i 54 minuty. W serwisie założono już ponad 4 miliony profili i zamieszczono ponad 16 milionów zdjęć. Za pośrednictwem Sympatii poznały się już tysiące par. Sympatia.pl jest serwisem randkowym, który pomaga swoim użytkownikom w nawiązywaniu znajomości online, offline oraz m.in. za pośrednictwem pierwszych polskich aplikacji randkowych na iPhone i Androida.