Sezon na PITy, co za ulga

Podatki to temat stale obecny w życiu każdego zarabiającego człowieka, chwilami jednak przybiera na sile i znaczeniu. Tak dzieje się, gdy pojawiają się zapowiedzi nowych obciążeń, z reguły przekładających się na podwyżki cen. W wymiarze praktycznym, najgorętszy okres podatkowy zaczyna się jednak w lutym – gdy paląca staje się konieczność finansowej spowiedzi w Urzędzie Skarbowym. Jakimi zagadnieniami podatkowymi interesowali się internauci w nowym roku podatkowym? – odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy w ramach projektu Kompas Social Media.

Słowo „podatki” w różnej formie pojawiło się w internecie ponad 79 tys. razy w ciągu niespełna dwóch miesięcy. Podatek VAT to słowo kluczowe w 30 tys. materiałów. VAT przeważnie jest czarnym charakterem, ponieważ przekłada się na wzrost cen. Podobnie wygląda sprawa z akcyzą – 9,5 tys. publikacji, a pamiętajmy, że akcyza wpływa zarówno na ceny paliw, jak papierosów i alkoholi.

Nowy rok, nowe podwyżki

W styczniu internet zdominowały informacje o podwyżkach cen wynikających ze zmian w podatkach. 5,8 tys. razy poruszona została sprawa cen paliw – wątek ten cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem na forach internetowych. Na drugim miejscu znalazła się zapowiedź podwyżek cen energii. 2,1 tys. materiałów dotyczyło wzrostu akcyzy na papierosy. Niemal 600 publikacji dotyczyło zmiany stawki VAT na ubranka dziecięce – to również widoczny wątek w mediach społecznościowych. Na forach i blogach młode matki organizują wymianę i sprzedaż używanych ubranek, jednak i tak dominuje opinia, że dziecko jest obecnie dobrem luksusowym. Prawie 500 publikacji dotyczyło wzrostu opłat za użytkowanie wieczyste. Osobny temat stanowią zmiany w prawie, których skutkiem będzie likwidacja lokat bankowych, tzw. antybelek. Ten temat pojawił się 2,3 tys. razy, znaczna część tych publikacji to dyskusje na specjalistycznych forach, m.in. dla inwestorów giełdowych. Prognozy niższych cen – bo i takie się zdarzyły – cukru oraz warzyw i owoców pojawiły się w kilkudziesięciu publikacjach.

Co za ulga…

Pozytywnym aspektem podatków są ulgi, którym poświęcono 2,9 tys. publikacji. Najczęściej pojawiającą się w internecie ulgą jest prorodzinna, czyli „na dzieci” – 1000 publikacji. Tyle samo dotyczyło ulgi na internet. Sporo mniej – zaledwie 300 publikacji odnosiło się do ulgi rehabilitacyjnej, zaś 250 mówiło o uldze budowlanej. Ulgi stanowią świetny temat do internetowych dyskusji, ponieważ nowy rok przyniósł wiele zmian w tym zakresie. Dobrym przykładem jest tu ulga na internet – w styczniu pisano przede wszystkim o planach jej likwidacji. Później informowano, że ulga ta nie wiąże się już z miejscem zamieszkania, obejmuje także np. mobilne formy dostępu do sieci. Pytania dotyczące ulg, m.in. czy przysługuje w danym przypadku, lub jaka ulga ogólnie przysługuje, pojawiły się prawie 130 razy.

Największą ulgą jest luka

Jeden z internautów sceptycznie zauważył, że „jedyna luka to brak akcyzy na powietrze”, jednak oznacza to, że nie słyszał o bankowozach. Prawie 350 publikacji internetowych, w tym spora dyskusja na forum pod znaczącym tytułem „Bankowóz – czyżby znowu luka?” pozwala na zapoznanie się z tym tajemniczym tematem. Jak informują internetowi specjaliści, wystarczy kilka drobnych modyfikacji, z kasą pancerną na czele, by przedsiębiorcy zostało w kieszeni 23 proc. ceny auta (jak to dawniej było z luksusowymi samochodami „z kratką”).

Meandry rozliczania

Tradycyjnie ważnym wątkiem dotyczącym zeznań podatkowych jest 1%, który można przekazać na wybrany cel. W ciągu niespełna dwóch miesięcy pojawiło się prawie 2 tys. publikacji na ten temat, w tym wiele próśb o wsparcie ze strony różnych organizacji i stowarzyszeń zamieszczanych m.in. w postach na Facebooku. Popularnym zagadnieniem jest też rozliczanie pracownika przez pracodawcę – temu ułatwieniu poświecono 1,5 tys. wpisów internetowych. O akcji Szybki PIT napisano zaledwie 40 razy, jednak już programy komputerowe do rozliczeń i e-PITY cieszą się większym zainteresowaniem – 350 materiałów. Prośby o radę w zakresie wyboru najlepszego programu to dosyć częsty wątek na forach, głównie tych o tematyce komputerowej.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

 O badaniu:

Analizę wykonano na podstawie 144 170 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania. Raport obejmuje okres od 1 stycznia 2012 do 27 lutego 2012 r.