Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórcza, w mediach najczęściej o polityce

W rankingu najczęściej cytowanych mediów pierwsze miejsce zajęła Rzeczpospolita. Na drugiej pozycji znalazła się Gazeta Wyborcza, na trzeciej – Wprost. Rzeczpospolita największą ekspozycję w mediach zapewniła sobie dzięki przeprowadzonym wywiadom. Najczęściej przywoływana była rozmowa dziennika z Jarosławem Kaczyńskim. Z kolei Wprost szeroko rozpisywał się o zdarzeniu z udziałem Adama Hofmana i jego sytuacji politycznej.

 

Prasa

W rankingu najczęściej cytowanych mediów pierwsze miejsce zajęła Rzeczpospolita. Na drugiej pozycji znalazła się Gazeta Wyborcza, na trzeciej – Wprost. Rzeczpospolita największą ekspozycję w mediach zapewniła sobie dzięki przeprowadzonym wywiadom. Najczęściej przywoływana była rozmowa dziennika z Jarosławem Kaczyńskim. Z kolei Wprost szeroko rozpisywał się o zdarzeniu z udziałem Adama Hofmana i jego sytuacji politycznej.

Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajął Wprost. Z kolei miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media był Forbes. Pośród kobiecej prasy rozrywkowej najczęściej cytowana była Gala.

 

 

 

Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. 

Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie RMF FM.

Portale internetowe
Wśród najczęściej cytowanych portali na pierwszym miejscu sklasyfikowano onet.pl.

Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, rozgłośnią – Radio PIN, a telewizją – TVN CNBC.

Media regionalne
Dziennik Polski był w analizowanym czasie najczęściej cytowanym medium regionalnym.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Badanie przeprowadzono na podstawie 4 807 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 30 września 2013 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 5 095 razy (3 116  razy w prasie, 1057 w telewizji i 922 w radio). Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
•    tytułów prasowych,
•    portali internetowych,
•    stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu wraz z social media.