Najbardziej opiniotwórcze medium Marzec 2025

„Rzeczpospolita” liderem najnowszego rankingu Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce

Najbardziej opiniotwórczym medium w marcu została „Rzeczpospolita” z wynikiem niemal 3,6 tys. odniesień w innych mediach. Na drugim miejscu – z liczbą niespełna 3,5 tys. wzmianek – znalazł się Onet. Podium zamyka Wirtualna Polska, generując ponad 3,3 tys. cytowań – informuje Instytut Monitorowania Mediów, autor raportu Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce.

 

W marcowym w zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce największy udział – wynoszący po 33% – zyskały prasa („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Super Express”) oraz  telewizja (TVN24, Polsat News, Eurosport, TVP Sport, TV Republika). 20% udziału należy do mediów internetowych (Onet, Wirtualna Polska, Interia). Najmniejszy udział – 13% – w marcowym zestawieniu miały stacje radiowe (RMF FM, Radio Zet).

TOP 15 w podziale na tym medium

 

Podium najbardziej opiniotwórczych mediów marca

Najbardziej opiniotwórczym medium w marcu została „Rzeczpospolita” z wynikiem niemal 3,6 tys. cytowań i awansem o jedną pozycję. Dziennik opublikował wyniki sondażu IBRIS, w którym 55 proc. respondentów opowiedziało się za przywróceniem obowiązkowej zasadniczej służby wojskowej.

 

Drugie miejsce – z wynikiem niespełna 3,5 tys. wzmianek – przypadło Onetowi. Na zlecenie portalu przeprowadzony został sondaż przedwyborczy IBRIS, zgodnie z którym kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski jest politykiem, którego Polacy darzą największym zaufaniem.

 

Podium zamyka Wirtualna Polska z wynikiem ponad 3,3 tys. odniesień w innych mediach. Zainteresowanie innych redakcji wzbudziła publikacja Szymona Jadczaka na temat Zbigniewa Ziejewskiego z PSL. Dziennikarz odkrył, że Ziejewski procesuje się o znaczne kwoty pieniężne z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa – agencją, która w niektórych obszarach była mu podległa, co jednoznacznie wskazywało na konflikt interesów.

 

Awansem aż o 11 pozycji w rankingu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów może pochwalić się Eurosport. Stacja wygenerowała ponad 1,4 tys. wzmianek m.in. dzięki relacjom z Pucharu Świata w skokach narciarskich.

TOP 15 ranking ogólny

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych bez zmian

W rankingu najczęściej cytowanych tytułów prasowych w marcu pierwsze miejsce utrzymuje „Rzeczpospolita” z niemal 3,6 tys. wzmiankami. Drugie miejsce należy do „Gazety Wyborczej”, która wygenerowała ponad 3,2 tys. tys. cytowań. Dziennik opisywał aferę wokół wiceministra spraw zagranicznych Andrzeja Szejny, związaną z nadużywaniem przez niego alkoholu i nieprawidłowościami przy rozliczaniu kilometrówek. Ostatnie miejsce na podium należy do „Faktu” z wynikiem ponad 2 tys. wzmianek. Na łamach tabloidu opisywano śledztwo w sprawie zaginięcia Beaty Klimek oraz podejrzenia kierowane wobec jej męża o związek ze sprawą.

TOP 10 Tytuły prasowe

Najczęściej cytowane stacje telewizyjne

Najbardziej opiniotwórczą stacją marca, utrzymując pozycję lidera i osiągając wynik ponad 3,2 tys. wzmianek, został TVN24. Gościem porannego pasma był minister finansów Andrzej Domański, który zapewniał, że nałożone przez USA cła będą miały umiarkowany wpływ na polską gospodarkę.

 

Na drugim miejscu – generując ponad 2,8 tys. cytowań – znalazł się Polsat News. Jedną z najczęściej cytowanych przez media była wypowiedź szefa BBN Dariusza Łukowskiego, który stwierdził, że Wojsko Polskie ma zapasy amunicji zaledwie na dwa tygodnie wojny. Na trzecim miejscu zestawienia IMM znalazł Eurosport z wynikiem ponad 1,4 tys. wzmianek i awansem o 4 pozycje.

TOP 10 Stacje telewizyjne

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Pierwsze miejsce w rankingu najczęściej cytowanych stacji radiowych marca – z ponad 2,7 tys. wzmiankami – zajął RMF FM. Na zlecenie rozgłośni przeprowadzono sondaż Opinia24, zgodnie z którym, gdyby wybory parlamentarne odbywały się pod koniec marca br., próg wyborczy przekroczyłyby kolejno: KO, PiS i Konfederacja.

 

Drugie miejsce zajęło Radio ZET, osiągając wynik ponad 1,4 tys. cytowań. Duże zainteresowanie innych redakcji wzbudziła rozmowa z ministrem finansów Andrzejem Domańskim, której poruszał m.in. tematy podatku Belki i podatku katastralnego.

 

Podium zamyka Polskie Radio Program I z wynikiem 474  cytowań. Gościem radiowej Jedynki był szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Podczas rozmowy poruszany był m.in. temat odwołania wiceministra aktywów państwowych Zbigniewa Ziejewskiego we względu na związaną z nim aferę medialną.

TOP 10 stacje radiowe

Mocni liderzy wśród najbardziej opiniotwórczych portali

Pierwsze miejsce w zestawieniu IMM najbardziej opiniotwórczych portali marca zajął Onet, osiągając wynik niemal 3,5 tys. cytowań i utrzymując pozycję lidera. Drugie miejsce przypadło Wirtualnej Polsce (ponad 3,3 tys. cytowań). Podium zamyka Interia z ponad 1,5 tys. wzmiankami. W marcu portal poruszał m.in. temat wysokości emerytur oraz sposobów ich wypłaty.

 

Awansem aż o 9 pozycji może pochwalić się Sport.pl. Serwis osiągnął wynik 521 wzmianek m.in. dzięki opublikowaniu nagrania dokumentującego oszustwo norweskich zawodników, polegające na przeszywaniu kombinezonów. W efekcie ujawnienia afery Norwedzy zostali wykluczeni z udziału w Mistrzostwach Świata w Trondheim.

TOP 10 Media internetowe

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki marca

Podium najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników marca otwiera „Newsweek”, utrzymując pozycję lidera i zdobywając 553 cytowania. Gazeta poinformowała, że w przypadku postępów w negocjacjach pokojowych USA z rosyjską delegacją, Amerykanie mieli niezwłocznie skontaktować się z Ukraińcami. Drugie miejsce należy do „Wprost” (361 wzmianek i awans o jedną pozycję). Podium zamyka „Polityka” z wynikiem 348 cytowań.

TOP 5 Tygodniki i dwutygodniki

Zmiany na podium najbardziej opiniotwórczych miesięczników

Zestawienie IMM najczęściej cytowanych miesięczników i dwumiesięczników w marcu otwiera „Forbes”, który wygenerował 329 cytowań i utrzymał pozycję lidera. Inne redakcje chętnie wzmiankowały opublikowaną przez magazyn Listę 100 Najbogatszych Polaków. Drugie miejsce należy do „Twojego Stylu” z wynikiem 118 cytowań. Na trzecim miejscu znalazł się „Press” ze 114 wzmiankami i awansem o jedną pozycję.

TOP 10 miesięczniki i dwumiesięczniki

Liderzy w rankingu prasy o tematyce biznesowej

Ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o tematyce ekonomicznej marca otwiera „Rzeczpospolita”, osiągając wynik niemal 3,6 tys. wzmianek. Na drugim miejscu znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna” z ponad 1,9  tys. wzmiankami. Podium zamyka „Puls Biznesu” z wynikiem 616 odniesień w innych mediach.

TOP 5 Media ekonomiczne i biznesowe - Prasa

Najbardziej opiniotwórcze portale o tematyce ekonomicznej

Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych portali o tematyce biznesowej otwiera Business Insider który wygenerował 560 cytowań i awansował na pozycję lidera. Serwis poinformował o audycie i zawiadomieniu do prokuratury związanym z zakupem akcji spółki Ruch przez Orlen. Drugie miejsce zajął Money (502 wzmianki). Ostatnie miejsce na podium należy do portalu Bankier z wynikiem 286 wzmianek.

TOP 5 Media ekonomiczne i biznesowe - Portale

Podium mediów o tematyce sportowej

Najbardziej opiniotwórczym medium o tematyce sportowej w marcu został Eurosport, który awansował o trzy pozycje dzięki ponad 1,4 tys. wzmiankom w innych mediach. Drugie miejsce zajął TVP Sport (ponad 1,3 tys. cytowań). Na trzecim miejscu, generując 531 wzmianek, znalazł się „Przegląd Sportowy”.

TOP 5 Media sportowe

Liderzy rankingu mediów o tematyce zdrowotnej

W rankingu najczęściej cytowanych tytułów o tematyce medycznej w marcu pierwsze miejsce zajął Medonet, osiągając wynik 257 wzmianek i utrzymując pozycję lidera. Portal podał informację o wycofanym z obrotu przez GIF popularnym leku znieczulającym – Bupivacaine-Epinephrine. Drugie miejsce zajął Rynek Zdrowia z 148 wzmiankami. Na trzecim miejscu uplasowała się „Medycyna Praktyczna” z wynikiem 65 cytowań i awansem o jedną pozycję.

TOP 5 Media medyczne

Afera z kebabem i nowy lider wśród mediów regionalnych

Zestawienie IMM najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych marca  otwiera „Głos Wielkopolski” (231 wzmianek i awans o jedną pozycję). Dziennik jako pierwszy poinformował o bulwersującym  zachowaniu poznańskich policjantów, którzy zamiast przyjąć zgłoszenie o kradzieży postanowili kontynuować przerwę na kebaba. Drugie miejsce zajęła „Gazeta Krakowska” (225 cytowań). Podium zamyka Radio Poznań z wynikiem 171 wzmianek.

TOP 5 Media regionalne

 

Mocni liderzy w rankingu wydawnictw

Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw marca utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, „Fakt”, „Forbes”, Medonet, „Newsweek”, Noizz, Onet, Plejada i „Przegląd Sportowy” były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce niemal 8,5 tys. razy. Na drugim miejscu znalazła się grupa Agora z łącznym wynikiem ponad 6,3 tys. wzmianek badanych tytułów: „Gazeta Wyborcza”, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl i Radio ZET. Podium zamyka Cyfrowy Polsat reprezentowany przez Polsat News, Interię, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4, do których dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie ponad 5,5 tys. razy.

TOP 10 Wydawnictwa

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 56 608 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.

Badanie dotyczy okresu 1-31 marca 2025 roku.

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

O raporcie:

Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r.

Analiza obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVN Turbo, Polsat, Polsat News, Polsat News 2) i rozgłośniach radiowych (m.in. PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, RMF FM, Radio Zet, TOK FM i Muzo.fm ) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści. Raport nie obejmuje materiałów z kanałów społecznościowych i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.

 


 

Materiały do pobrania:

 

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg