Raport „O tym się mówi”: publikacje Onetu z palmą pierwszeństwa w maju

Cykl artykułów Onetu o drugim mieszkaniu Karola Nawrockiego zdominował w sposób bezprecedensowy majowe zestawienie najbardziej zasięgowych publikacji w Polsce. Comiesięczny raport „O tym się mówi” przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Majowe wyniki raportu nie mogą być zaskoczeniem. Pierwsze miejsce przypadło cyklowi artykułów o drugim mieszkaniu Karola Nawrockiego, które można było przeczytać w Onecie. Temat ten na długie tygodnie zdominował dyskurs kampanii prezydenckiej w Polsce. W kolejnych odcinkach śledztwa Jacek Harłukowicz i Andrzej Stankiewicz odsłaniali kulisy przejęcia mieszkania komunalnego należącego do schorowanego Jerzego Ż., które miało być formą zadośćuczynienia za pomoc finansową i opiekę. Łącznie powstały cztery publikacje: „Ukryte mieszkanie Karola Nawrockiego”, „To jego mieszkanie przejął Karol Nawrocki. Znaleźliśmy 80-letniego pana Jerzego”, „Opiekunka pana Jerzego: Nawrocki nie zrobił dla pana Jerzego nic poza przejęciem jego mieszkania. I do tego bezczelnie kłamie, że płacił rachunki”, „Ujawniamy: Kawalerkę pana Jerzego Nawroccy sprzedali sami sobie” (współautorem tego artykułu był również Piotr Olejarczyk). Sprawa wywołała wiele kontrowersji, a sprzeczne wyjaśnienia sztabu wyborczego kandydata na urząd prezydenta tylko podsycały zainteresowanie tematem. Na doniesienia Onetu powoływali się zarówno politycy, jak i inne media. Łącznie w maju powstało na ten temat aż 3491 publikacji, które wygenerowały zasięg wynoszący 174,5 mln kontaktów z przekazem. To absolutny rekord. Odkąd jest przygotowywany raport „O tym się mówi” żadnej redakcji nie udało się nawet zbliżyć do takiego wyniku.

 

Srebro również dla Onetu, a brąz dla Interii  

Przeszłość Karola Nawrockiego stała się tematem przewodnim innych najbardziej zasięgowych publikacji w maju. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się artykuł zatytułowany „Karol Nawrocki i tajemnice Grand Hotelu”, który ukazał się 26 maja w Onecie. Jego autorami są również Jacek Harłukowicz i Andrzej Stankiewicz. Według ich ustaleń kandydat na prezydenta popierany przez PiS, pracując niegdyś jako ochroniarz w sopockim Grand Hotelu, miał uczestniczyć w procederze sprowadzania prostytutek dla gości. Ustalenia dziennikarzy wywołały kolejną kampanijną burzę, a sam zainteresowany nazwał materiał Onetu „stekiem kłamstw” oraz złożył pozew cywilny i prywatny o ochronę dóbr osobistych przeciwko wydawcy portalu. Informacje dziennikarzy doczekały się 2467 cytowań w innych mediach o łącznym zasięgu szacowanym przez IMM na 154,3 mln kontaktów.

 

Do sprawy z drugim mieszkaniem Karola Nawrockiego nawiązywał również tekst Łukasza Szpyrka z Interii. W artykule pt. „Karol Nawrocki zobowiązał się do opieki nad Jerzym Ż. Ujawniamy dokument” przedstawił pismo, z którego wynika, że obecny prezydent-elekt zobowiązał się do dożywotniej opieki nad Jerzym Ż. Miał łożyć na jego utrzymanie, a po śmierci zająć się pogrzebem. Na publikację inne media powoływały się 823 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący 75,8 mln kontaktów.

 

1120 cytowań uzyskał czwarty w majowym zestawieniu cykl trzech artykułów („Ujawniamy. Ingerencja w wybory, spoty bez autora i Akcja Demokracja”, „NASK kłamał w sprawie politycznych reklam. Meta oświadcza”, „Robili to już wcześniej. Nowe ustalenia WP ws. reklam z zagranicy w czasie kampanii”) dziennikarzy Wirtualnej Polski – Szymona Jadczaka i Patryka Słowika, opisujący kontrowersje wokół spotów na Facebooku promujących Rafała Trzaskowskiego i atakujących innych kandydatów na prezydenta. W ich tworzenie miała być zaangażowana fundacja Akcja Demokracja powiązana z politykami Platformy Obywatelskiej. Według ustaleń dziennikarzy kampania była finansowana z zagranicy, co stanowiło ingerencję w proces wyborczy. Reklamy te były publikowane przez nieznane wcześniej profile i nie zawierały wymaganych oznaczeń, a ich zasięg i budżety przekraczały oficjalne wydatki na kampanie kandydatów. Jadczak i Słowik wykazali również, że NASK, odnosząc się do sprawy i twierdząc, że spoty zostały zablokowane, mijał się z prawdą. Zasięg publikacji powołujących się na doniesienia dziennikarzy Wirtualnej Polski został oszacowany na 57,2 mln kontaktów z przekazem.

 

Majowe zestawienie zamykają kolejne dwa artykuły poświęcone Karolowi Nawrockiemu. Chodzi o teksty „Karol Nawrocki brał udział w jednej z najsłynniejszych kibolskich ustawek w Polsce” i „Karol Nawrocki i 32 rozbójników. Wszystkie przestępstwa uczestników słynnej ustawki. Oto z kim ramię w ramię bił się kandydat PiS”. Jak z samych tytułów wynika, rzecz dotyczyła udziału kandydata na prezydenta popieranego przez PiS w tzw. kibolskiej „ustawce” z 2009 roku pomiędzy kibicami Lechii Gdańsk i Lecha Poznań. W „szlachetnych walkach”, jak mówił o zdarzeniu Karol Nawrocki, u jego boku pojawiły się osoby z przestępczymi wyrokami, wśród których znalazło się aż 32 bandytów oskarżanych m.in. o zabójstwa, handel narkotykami, kradzieże i oszustwa. Temat chętnie podchwyciły inne media, które na ustalenia dziennikarza powoływały się 678 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący 53 mln kontaktów z przekazem.

 


Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1700 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

Kontakt dla mediów:

Joanna Rafał
Dział Komunikacji Marketingowej
@: jrafal@imm.com.pl
Tel. +48 722 036 565

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg