Raport IMM: Szef PKO BP prezesem najczęściej komentowanym w sieci

„Niektórzy chcą i starają się, by o nich samych oraz o prowadzonych przez nich firmach mówiło się i pisało jak najwięcej. Inni wybierają styl „low profile”, unikając prasy i rozgłosu. Łączy ich to, że kierują największymi w Polsce przedsiębiorstwami. Dlatego musza liczyć się z zainteresowaniem mediów – i to zarówno, gdy mowa jest o sukcesach, jak w przypadku problemów finansowych, konfliktów czy nawet afer.” Tak brzmiał wstęp do cyklicznego badania IMM „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”, które Instytut prowadził w 2005 i 2006 roku. Wtedy analizowaliśmy obecność szefów w kanałach tradycyjnych.

Teraz szukamy odpowiedzi na pytania: gdzie, jak i o którym prezesie rozmawiają internauci.


Prezesi, o których internauci dyskutowali najwięcej

Najbardziej znaną postacią wśród użytkowników mediów społecznościowych jest Zbigniew Jagiełło. Prezes PKO miał ogółem ponad dwa razy więcej wystąpień w mediach społecznościowych niż każdy inny badany prezes (a 45% całości publikacji). Popularności przysporzył mu artykuł na gazeta.pl, porównujący jego pensję i gażę jaką miał otrzymać Szymon Majewski za udział w reklamach banku. Nazwisko prezesa przywoływano także w wypowiedziach dotyczących konfliktu pracowników PKO z pracodawcą – internauci obarczali prezesa bezpośrednią winą za brak podwyżek i planowali na forum akcję protestu, polegającą na wysyłaniu kromek chleba do biura Jagiełły.

Drugą najczęściej komentowaną osobą (19% udziału) był Maciej Witucki, prezes TP. Część wypowiedzi (14%) na jego temat była niekorzystna – wyrażano niezadowolenie z jakości usług TP oraz przekonanie, że prezes TP reprezentuje interesy francuskie. Negatywne komentarze sprowokował m.in. artykuł „Jak budować infostrady”, w którym prezes Witucki mówił o powstawaniu sieci światłowodowej.

Na trzecim miejscu (11% całości) pod względem liczby wystąpień w mediach społecznościowych znalazła się Alicja Kornasiewicz, prezes Pekao. Większość komentarzy była reakcją na wiadomość o jej rezygnacji ze stanowiska. Znaczący odsetek postów (31%) był nacechowany negatywnie wobec banku i zarządu, w tym samej pani prezes. W social media pojawiło się też kilka wypowiedzi sugerujących jej współpracę przy domniemanych korupcyjnych działaniach Leszka Balcerowicza, byłego szefa NBP.


 Kto budzi największe emocje

Największy udział (20%) pozytywnych komentarzy uzyskał Jarosław Bauc, prezesa Polkomtela – było to związane m.in. ze zdobyciem przez niego tytułu managera roku magazynu Mobile Internet oraz znalezieniem się na liście 100 najbardziej wpływowych Polaków tygodnika Przegląd. Z kolei negatywnie postrzeganą osobą był Mirosław Godlewski, prezes Netii – 100% wypowiedzi na jego temat było niekorzystnych. Wagę tego stwierdzenia umniejsza jednak fakt, że po prostu w badanym okresie nazwisko Godlewskiego pojawiło się w social media tylko… raz. W liczbach bezwzględnych, w negatywnych komentarzach na swój temat przodował Zbigniew Jagiełło (30). Jednocześnie miał najwięcej pozytywnych komentarzy (liczbowo -7). Były to m.in. reakcje na jego powtórne objęcie stanowiska prezesa PKO i pochwały dotychczasowej działalności jako prezesa banku.

Relatywnie dużo negatywnych wypowiedzi zebrał Tomasz Zadroga, prezes PGE. Może być to powód do niepokoju, ponieważ takich niekorzystnych komentarzy było 57%, a w liczbach bezwzględnych: 15 z 26. Część z nich odnosiła się do zachowania Zadrogi wobec komentatora sportowego nieprzychylnego drużynie siatkarskiej sponsorowanej przez PGE, a część była reakcją na informację o ponownym wyborze Zadrogi na stanowisko prezesa.

 


 

Niewiele o prezesach branży ubezpieczeniowej

Przywykliśmy już chyba do tego, że branża ubezpieczeniowa musi walczyć ze złą prasą i bronić się przed klientami manifestującymi swoje niezadowolenie z usług, szczególnie jeśli chodzi o wypłatę odszkodowań. Zaskakujące jest wobec tego, że tak mało się dyskutuje o prezesach branży ubezpieczeniowej w social media. Najwięcej zainteresowania wzbudził Andrzej Klesyk, prezes PZU, w związku z decyzją rady nadzorczej pozostawiającą go na stanowisku. Jednak daje mu to dopiero siódme miejsce w rankingu „bossów” najczęściej pojawiających się w social media. Jednocześnie w rankingu prezesów najczęściej opisywanych na portalach internetowych znalazł się aż na trzecim miejscu (zobacz szczegóły badania). Być może internauci narzekają na branżę, ale oszczędzają prezesów. Innym wyjaśnieniem może być wytężona praca działów PR – w badanym okresie nie pojawiła się żadna elektryzująca (czytaj: zła) wiadomość z branży ubezpieczeniowej.

 


 

Kto i gdzie mówi o bossach

Najbardziej aktywną platformą komunikacji o „bossach” gospodarki było forum gazety.pl (268 komentarzy). Część rozmów rozwijała się w forach pod artykułami, a część z nich stanowiła niezależne wątki. Istotnym źródłem wypowiedzi był też Facebook oraz blog „Subiektywnie o finansach”. Autor bloga, Maciej Samcik jest uważany za lidera opinii w dziedzinie bankowości. Z kolei dla branży energetycznej ważnym miejscem na mapie social media jest forum portalu cire.pl (Centrum Informacji o Rynku Energii). Nieco mniej znaczące okazały się blip.pl oraz twitter.com – tymi dwoma kanałami internauci przekazywali informacje „z ostatniej chwili”, czyli przede wszystkim newsy o zmianach na stanowiskach. Na twitterze zauważalny był Zbigniew Jagiełło, a blipowano o Alicji Kornasiewicz.

 


 

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

 

O badaniu:
Bossowie powrócili po latach w nowej, społecznościowej odsłonie w ramach projektu Kompas Social Media. Badanie wykonano na podstawie 7 976 materiałów internetowych, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm . Raport obejmuje okres trzech miesięcy – od 1 lutego do 30 kwietnia 2011 roku. W tym czasie wyselekcjonowano 426 wzmianek na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych.

„Bossowie polskiej gospodarki w mediach społecznościowych” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.
W ostatnim wydaniu tradycyjnych „Bossów polskiej gospodarki” zwyciężył prezes PZU, Jaromir Netzel. Jednak poświęcone mu materiały były w większości negatywne. Dlatego za najpopularniejszego prezesa w rankingu przygotowanym przez IMM można było uznać Igora Chalupca, szefa PKN Orlen, który znalazł się w czołówce wszystkich statystyk.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy produkt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.