Raport IMM: Sieci komórkowe

 

Obecnie w Polsce jest aktywnych około 60 mln. kart SIM. Oznacza to, że jest ich o wiele więcej niż mieszkańców naszego kraju. Z badań przeprowadzonych przez GUS wynika, że na 100 mieszkańców Polski przypada 142 karty SIM. Co ciekawe, telefony komórkowe nadal wypierają telefony stacjonarne. Tak duży i wciąż rozwijający się rynek jest miejscem do działania dla wielu operatorów sieci komórkowych. Skalę tych działań obrazują poniesione przez nich od stycznia do sierpnia 2013 roku wydatki na promocję – około 800 mln złotych. Prawie 40 proc. tej kwoty to wydatki Grupy Orange. Druga w kolejności jest Polska Telefonia Cyfrowa ze 168 mln złotych, trzecie miejsce zajmuje Polkomtel ze 162 mln złotych wydanych na reklamę w prasie, radio i telewizji.


Ciekawie przedstawia się sytuacja marek, które stosunkowo niedawno weszły na polski rynek – IMM przeanalizował pod tym kątem: NJU Mobile, MTV Mobile, Red Bull Mobile i Virgin Mobile. Najstarsza z nich – Red Bull Mobile pojawiła się na krajowym rynku około 2 lata temu, jednak w badanym okresie wzmiankowano o niej najrzadziej. Odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku najmłodszej marki – NJU Mobile – to o niej najchętniej dyskutowali internauci.

Z danych reklamowych admonit wynika, że w badanym okresie na reklamę w prasie, radio i TV najwięcej wydał NJU mobile – ponad 35 mln złotych. To jednak przełożyło się na największe zainteresowanie pośród internautów. Duży wpływ na to miała kampania promocyjna NJU Mobile, która wywołała różne emocje i opinie pośród użytkowników.

 

 

Zaskoczeniem okazał się Virgin Mobile, który mimo najniższych wydatków (niecałe 4 mln złotych) cieszył się znaczącym zainteresowaniem w sieci.

Interesujący jest fakt, że ponad połowa wszystkich wzmianek dotyczących wspomnianych 4 telefonii komórkowych pojawiło się właśnie na Facebooku i forach. Zdecydowanie rzadziej rozmawiano o nich na pozostałych stronach internetowych czy wzmiankowano na Twitterze.

Co ciekawe, pośród 5 najaktywniejszych źródeł publikacji o nowych brandach komórkowych, znalazło się forum.telepolis.pl, tam pojawiło się ponad 1,8 tys. wzmianek. Internauci dyskutowali również na Facebook’u – ponad 1 tys.  wpisów, oraz Twitterze – 653 posty.

 

Interesujące są również profile kanałów, w których pojawiają się publikacje dotyczące 4 nowych marek. Najciekawsza jest sytuacja Virgin Mobile, o której najczęściej, bo w ponad 60 proc. przypadków, dyskutuje się na stronach poświęconych telekomunikacji. W przypadku Red Bull Mobile pojawia się także profil sportowy, można zakładać, że jest to związane ze sposobem komunikowania całej marki Red Bull.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

 

O raporcie:

 

Analizie poddano 6635 wzmianek w internecie w tym w ogólnodostępnych wpisach w mediach społecznościowych, w których pojawiały się nazwy telefonii komórkowych: NJU Mobile, MTV Mobile, Virgin Mobile, Red Bull Mobile w okresie od 13 sierpnia 2012 do 13 sierpnia 2013 roku. Z kolei wydatki reklamowe firm z branży telefonii komórkowej zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 01 stycznia a 31 sierpnia 2013 r.