Portale coraz bardziej opiniotwórcze!

To kolejne wysokie zwycięstwo tego dziennika W styczniu podobnie jak w poprzednich miesiącach na łamach tej gazety ukazało się dużo rankingów i sondaży w tym bardzo głośny i szeroko komentowany przez inne media "Ranking szkół ponadgimnazjalnych". W dalszej kolejności zainteresowanie innych mediów wzbudziły artykuły z zakresu ekonomii, rynku i finansów między innymi o planowanych zwolnieniach w Grupie PZU oraz polityki polskiej, z szeroko cytowanym wywiadem z Bronisławem Komorowskim. (wykres 1)

* Wynik dla dziennika „Polska” stanowi suma powołań na regionalne mutacje wydawane pod wspólnym tytułem „Polska”: „Polska Dziennik Bałtycki”, „Polska Dziennik Łódzki”, „Polska Dziennik Zachodni”, „Polska Gazeta Krakowska”, „Polska Gazeta Wrocławska”, „Polska Głos Wielkopolski”, „Polska Kurier Lubelski”.

Drugie miejsce w styczniowym rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów należy do Dziennika Gazety Prawnej(awans o 1 miejsce w stosunku do grudnia 2009), na informacje którego dziennikarze innych mediów powoływali się 732 razy, a trzecie do Gazety Wyborczej – 707 cytatów.

Tuż za podium, podobnie jak w grudniu, uplasowała się stacja TVN24, cytowana 458 razy, która niezmiennie pozostaje liderem rankingu stacji telewizyjnych. Na 5 miejscu znalazło się radio RMF FM (359 powołań), które utrzymało pozycję lidera wśród rozgłośni radiowych. Wart podkreślenia jest rewelacyjny wynik portali internetowych, z których aż trzy znalazły miejsce w głównym zestawieniu: lider onet.pl na miejscu 9. (206 powołań), tvn24.pl na miejscu 12.(134) oraz wp.pl na miejscu 14.(119). Tendencja wzrostu znaczenia opiniotwórczości źródeł internetowych była widoczna już w 2009 roku, w którym na stałe do czołówki najczęściej cytowanych mediów dołączył portal onet.pl, a później serwis tvn24.pl. (wykres2).

 

 

W styczniu największe zainteresowanie mediów wzbudziły nowe ustalenia komisji śledczej w sprawie ujawnionej przez jedną z gazet afery hazardowej. W dalszej kolejności media zajmowały się niewyjaśnioną i zagadkową śmiercią głównego świadka w sprawie zabójstwa generała Marka Papały, zbliżającymi się wyborami prezydenckimi i coraz bardziej widoczną w mediach rywalizacją poszczególnych kandydatów, śledztwem w sprawie porwania i zabójstwa Krzysztofa Olewnika, problemami z dostawą gazu, tragedią na dotkniętym przez ogromne trzęsienie ziemi Haiti, przygotowaniami do Euro 2012, pojawieniem się w Polsce rosyjskiego szpiega, sprawą uwikłanego w szantaż senatora PO Krzysztofa Piesiewicza, epidemią świńskiej grypy, kradzieżą tablicy z Auschwitz, Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, która tradycyjnie już rozpoczęła w styczniu zbiórkę pieniędzy oraz możliwością wejścia naszego kraju do strefy euro oraz kontrowersjami wokół Janusza Palikota

 

Od 1 do 31 stycznia 2010 roku na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 7981 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8079 razy (5567 razy w prasie, 1586 w telewizji i 926 w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.

 

Począwszy od września 2003 roku, w każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Aktualnie badaniu poddawanych jest ponad 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe. 

 

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 95 stacji telewizyjnych i radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.