Piotrowska-Oliwa deklasuje bossów polskiej gospodarki

Powołanie Grażyny Piotrowskiej-Oliwy na stanowisko prezesa PGNiG było według raportu Instytutu Monitorowania Mediów najlepiej wyeksponowanym medialnie wydarzeniem dotyczącym szefów największych polskich firm. Piotrowska-Oliwa wyprzedziła wszystkich mężczyzn i stanęła na czele zarówno spółki gazowniczej, jak i rankingu  najczęściej prezentowanych i komentowanych prezesów w Polsce. Z licznych publikacji dowiedzieć się można było nie tylko szczegółów o dotychczasowej karierze pani prezes, ale również tego, że… nosi 13- centymetrowe szpilki. Czy Piotrowska-Oliwa jest jedyną kobietą w rankingu? Gdzie na skali medialności znajdują się szefowie telekomów i instytucji finansowych?

Oliwa wygrywa, ale to szefowie telekomów mają największy udział w mediach
Największy, bo prawie 40-proc. udział w mediach miały w analizowanym czasie wystąpienia szefów firm branży telekomunikacyjnej – głównie Zygmunta Solorza-Żaka ,  jako szefa Polkomtelu. O Solorzu-Żaku najgłośniej było w kontekście zakupu Ipla przez Cyfrowy Polsat, dzięki czemu klienci Polkomtelu będą mogli skorzystać ze specjalnej oferty usług telewizyjnych.

W kręgu zainteresowań dziennikarzy i internautów był również Maciej Witucki (Orange Polska). Komentował mediom m.in. kwestię rebrandingu TP, cytowano również jego opinię na temat „światłowodu w każdym domu”. Witucki pojawił się także wśród prezesów – wolontariuszy w szkole podstawowej w Warszawie oraz  został uhonorowany odznaką Bene Merito. W internecie przypominano również o wyróżnieniu prezesa Platynową Anteną Świata Telekomunikacji.

W pierwszej dziesiątce najbardziej medialnych prezesów obecni są również: Mirosław Godlewski reprezentujący Netię (najszerszym medialnym echem odbiły się informacje o powołaniu Godlewskiego na kolejną 5-letnią kadencję prezesury oraz  te mówiące o planach emisji obligacji) oraz Miroslav Rakowski z PTC (komentujący wprowadzenie nowej usługi: MTV Mobile, która powstała dzięki współpracy T-Mobile i MTV).


Piotrowska-Oliwa rządzi energetyką też w mediach
W marcu pojawiło się ponad pół tysiąca informacji o Grażynie Piotrowskiej-Oliwie, co stanowi aż 60 proc. całości przekazów poświęconych szefom firm energetycznych. Na drugim miejscu znalazł się Dariusz Lubera z Tauronu, osiągając 20-proc. udział wzmianek w swojej branży.

Zarobki, dywidendy i Facebook w finansach
Najczęściej w kontekście branży bankowej mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP).  Nazwisko prezesa pojawiało się głównie na początku miesiąca, w kontekście wyników finansowych banku za czwarty kwartał 2011. Natomiast pod koniec miesiąca Jagiełło zapewniał w mediach, że bank ma zdolność wypłaty dywidendy swoim akcjonariuszom.

Media wiele miejsca poświęciły też Cezaremu Stypułkowskiemu (BRE Bank), najczęściej w kontekście projektu nowego mBanku za 100 mln złotych: Zamierzamy być „Facebookiem finansów”, bankiem dla rosnącej grupy adeptów nowych technologii, która już dziś liczy w Polsce milion osób – deklarował prezes w mediach.

Na trzeciej pozycji w rankingu medialnych szefów banków znalazł się Luigi Lovaglio (Pekao), głównie dzięki informacjom o … najwyższej pensji wśród polskich finansistów.

Niezmiennie najpopularniejszym wśród badanych bossów firm ubezpieczeniowych w mediach jest Andrzej Klesyk, szef PZU. W połowie marca media cytowały jego wypowiedzi z konferencji prasowej, m.in. na temat wyników finansowych osiągniętych przez ubezpieczyciela, strategii na kolejne lata, oraz przeznaczenia kilku mld zł na akwizycje.

Małgorzata Kołakowska tuż za TOP 10
Szefowa ING Bank Śląski Małgorzata Kołakowska jest jak na razie jedyną poza Grażyną Piotrowską-Oliwą kobietą wśród najbardziej medialnych prezesów polskiej gospodarki. W marcu została skwalifikowana na 11. miejscu zestawienia. Media informowały o Kołakowskiej głównie w kontekście bieżących informacji korporacyjnych. W internecie przypominano, że pani prezes brała udział w spotach telewizyjnych promujących  IV Europejski Kongres Gospodarczy.

O bossach na Facebooku, o „bossce” Twitterem
Platformą społecznościową, na której najczęściej pojawiały się informacje o analizowanych szefach, był Facebook. Z kolei Twitter był kanałem zdominowanym przez informacje o Grażynie Piotrowskiej-Oliwie.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.


O badaniu:
Bossowie powrócili po latach w nowej, społecznościowej odsłonie w ramach projektu Kompas Social Media. Badanie wykonano na podstawie 3 571 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm ( pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 do 31 marca 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych. Materiały z mediów społecznościowych obejmują wyłącznie ogólnodostępne wpisy internautów.

„Bossowie polskiej gospodarki” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.