Onet.pl i TVP Info wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w styczniu

 

Onet.pl swą obecność wśród  najbardziej opiniotwórczych mediów zawdzięcza głównie wywiadowi z Jarosławem Kaczyńskim. Prezes PiS w rozmowie z onet.pl zasugerował, że Bronisław Komorowski winien jest śmierci kilku osób pod Smoleńskiem. Jego wypowiedź „Gdyby marszałek Komorowski nie był taki małostkowy (…) to te trzy osoby by dzisiaj żyły” była szeroko cytowana i komentowana w mediach, również przez polityków różnych ugrupowań.

TVP Info zdobyło wysoką pozycję dzięki przeprowadzeniu noworocznego wywiadu z Bronisławem Komorowskim. Media podchwyciły sformułowanie prezydenta ”arcyboleśnie proste” w odniesieniu do przyczyn katastrofy smoleńskiej. Wypowiedzi Komorowskiego wzburzyły opozycję, a liczne komentarze polityków w mediach dały TVP Info kolejne punkty w rankingu powołań.

Media powoływały się na Rzeczpospolitą i Gazetę Wyborczą głównie w kontekście rankingów i sondaży. Na drugim miejscu znalazły się doniesienia związane z katastrofą pod Smoleńskiem (Gazeta Wyborcza) oraz informacje ekonomiczne (Rzeczpospolita).

TVN24 największą liczbę powołań zawdzięczała informacjom związanym z katastrofą prezydenckiego samolotu.

Dziennik Gazeta Prawna był w styczniu dla innych mediów źródłem informacji o ustawodawstwie, prawie, ekonomii i finansach.


W styczniowym raporcie ponadto:

Prasa
W rankingu 15 najczęściej cytowanych mediów wysoką pozycję zajął miesięcznik Perspektywy, dzięki nowej edycji Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych przygotowywanemu wspólnie z Rzeczpospolitą. Zestawienie cieszy się niesłabnącą popularnością w mediach regionalnych.

Telewizja
W rankingach szczegółowych styczeń jest kolejnym miesiącem zwycięstw stacji ITI: TVN24 (355) i TVN (157). Na trzecim miejscu z niewielką stratą do TVN uplasowała się TVP Info (129).
 
Radio
Styczeń ponownie pod znakiem zwycięstwa RMF FM (258) w rankingu najczęściej cytowanych stacji radiowych. Na RMF FM powoływano się w odniesieniu do katastrofy pod Smoleńskiem. Za RMF pozycje zajęło Radio ZET (177) i TOK FM (68).
 
Portale internetowe
W styczniu zdecydowanie prowadzi onet.pl (99). Warto zwrócić uwagę na money.pl (51) – serwis drugi miesiąc z rzędu jest srebrnym medalistą zarówno zestawienia powołań portali internetowych jak i mediów ekonomicznych.
 
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem biznesowym został money.pl, telewizją – TVN CNBC, a rozgłośnią – Radio PiN.
 
Media regionalne
Czołówka mediów regionalnych to Życie Warszawy, Dziennik Polski i gazeta Metro. Wśród najczęściej cytowanych mediów regionalnych znalazły się również 2 stacje radiowe: Radio Szczecin i Radio Lublin.
 
Tematyka
Najczęściej komentowanym tematem w mediach pozostaje katastrofa pod Smoleńskiem, a wywiady z politykami poruszającymi tę kwestię były atrakcyjnym tematem dla mediów.



Cały raport znajduje się na stronie IMM.

 

Badanie przeprowadzono na podstawie 5 410 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 stycznia 2011 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

 

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 37 stacji telewizyjnych, 63 stacje radiowe oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.