Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – sierpień 2020

Według cyklicznego badania Instytutu Monitorowania Mediów IMM podium najbardziej opiniotwórczych polskich mediów w sierpniu br. kolejny miesiąc z rzędu zajęły kolejno: portal Onet, stacja TVN24 i dziennik Rzeczpospolita. W TOP 15 znalazły się także Program 24 Polskiego Radia i TV Trwam – oba tytuły ze wzrostem aż o jedenaście pozycji względem ubiegłego miesiąca.

 

Ranking ogólny niezmienne od ponad roku otwiera Onet.pl z wynikiem 5,2 tys. publikacji. Wśród materiałów redakcji, które były najczęściej upowszechniane w innych mediach, znalazła się m.in. sprawa ustępstw Polski w przedmiocie immunitetu dla amerykańskich żołnierzy podczas negocjacji z USA nad Wspólną Deklaracją Współpracy Obronnej (EDCA), czy rozmowa z Bronisławem Komorowskim, który ze względu na obawę przez zarażeniem się koronawirusem zapowiedział swoją nieobecność w Zgromadzeniu Narodowym, w którego trakcie Andrzej Duda został oficjalnie zaprzysiężony na drugą kadencję.

 

Miejsce drugie zajął dziennik Rzeczpospolita, którego artykuł wraz z sondażem na temat projektu wydzielenia Warszawy i przyległych do niej powiatów z województwa mazowieckiego był szeroko udostępniany w innych materiałach mediowych. Na miejscu trzecim uplasowała się stacja TVN24 między innym za sprawą wypowiedzi na antenie rzecznika rządu Piotra Müllera nt. formy wypłacania świadczeń 500 plus, czy sankcji finansowych dla przedsiębiorstw, które nie przestrzegają obowiązujących zaleceń sanitarnych.

 

Program Pierwszy Polskiego Radia (Jedynka) zanotował wzrost o trzy miejsca m.in. w związku z wywiadem z ówczesnym ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim, który zapowiedział w nim szereg nowych kontroli w zakresie epidemii COVID-19. O jedenaście miejsc natomiast wzrosła pozycja TV Trwam ze względu na liczne publikacje o kontrowersyjnych wypowiedziach na antenie telewizji łódzkiego kuratora oświaty Grzegorza Wierzchowskiego, który mówił m.in. o „wirusie LGBT”. Taki sam wzrost w rankingu zanotowała także Stacja 24 Polskiego Radia, na którego antenie Rzecznik Głównego Inspektoratu Sanitarnego Jan Bondar pytany był m.in. o przygotowania systemu oświaty do walki z koronawirusem.

 

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

 

Miejsce pierwsze i drugie w kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, zajęły kolejno tytuły Rzeczpospolita – cytowana ponad 3,4 tys. razy i Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem 1,7 tys. powołań. Podium zamyka natomiast Super Express, którego pozycja wzrosła o dwa miejsca względem lipca br. między innymi dzięki donosom redakcji, iż ówczesny minister zdrowia Łukasz Szumowski wakacje spędzał na hiszpańskiej wyspie Fuerteventura (Wyspy Kanaryjskie). Wzrost aż o piętnaście pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca zanotował dwutygodnik Wspólnota (679 wycinków), na który w związku z publikacją rankingu zamożności polskich samorządów za rok 2019 powoływano się setki razy. Tygodnik Wprost na miejscu ósmym z wynikiem 440 cytowań (ponad dwa razy więcej niż w lipcu br.) między innymi za sprawą wywiadu z Prezydentem Andrzejem Dudą, w którym wspominano temat emerytur stażowych. Największy zaś wzrost w tej kategorii dotyczy tygodnika Sieci, który w sierpniu opublikował wywiad z premierem Matuszem Morawieckim m.in. na temat kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią.

 

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne

 

Tytuł najbardziej opiniotwórczej stacji telewizyjnej w sierpniu, niezmiennie od początku roku 2020, zajmuje stacja TVN24 z wynikiem ponad 3,3 tys. cytowań. Na miejscu drugim znalazł się Polsat News, który na podium także utrzymuje się już od stycznia br., a za nim TVPinfo z wynikiem 716 wzmianek. O dwie pozycje w stosunku do lipca br. podniosła się też w rankingu TV Trwam.

 

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

 

W rankingu najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych pierwsze miejsce stale od początku roku zajmuje stacja RMF FM, którą w styczniu cytowano 2,2 tys. razy. Na miejscu drugim, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, znalazł się Program I Polskiego Radia z wynikiem ponad 1 tys. powołań. Czołówkę zamyka natomiast Polskie Radio 24 cytowane w sierpniu 891 razy. Znaczące wzrosty  zanotowało zarówno Radio Gdańsk, w którym prezes PKN Orlen Daniel Obajtek udzielał wywiadu na temat przejęcia przez koncern Grupy Lotos, jak i Radio Wrocław, w którym gościem był premier Mateusz Morawiecki.

 

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

 

Na podium Onet.pl (5,2 tys. cytowań), za nim portal Wp.pl z wynikiem 2 tys. cytowań. Na miejscu trzecim ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do lipca Money.pl cytowany ponad 900 razy między innymi za sprawą wywiadu z początku sierpnia z ówczesnym ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim, w którym polityk zapowiadał większe kontrole odnośnie do przestrzegania zaleceń sanitarnych. Wzrosła również liczba cytowań portalu Wirtualnemedia.pl, na którego łamach redakcja m.in. informowała o zapowiadanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji nowych stawkach abonamentu RTV, a także o ponownym powołaniu Jacka Kurskiego na prezesa TVP.

 

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

 

Miejsce pierwsze kategorii zajął dwutygodnik Wspólnota (679 cytowań), na który w związku z publikacją rankingu zamożności polskich samorządów za rok 2019 powoływano się setki razy. Na drugim miejscu natomiast znalazł się Wprost (440 cytowań), na łamach tygodnika wypowiadał się między innymi Prezydent Andrzej Duda. Czołówkę tej kategorii z wynikiem 323 cytowań zamyka tygodnik Sieci, który między innymi opublikował wywiad z premierem Matuszem Morawieckim.

 

 

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

 

Najczęściej cytowanym – 208 razy – tytułem kategorii w sierpniu okazał się miesięcznik Press, na który często powoływano się w związku z publikacją szczegółowych informacji nt. powołania przez Radę Mediów Narodowych na prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego. Na kolejnych miejscach podium znalazły się magazyny Forbes oraz Perspektywy. Do rankingu zaklasyfikował się również tytuł Zwierciadło, w przypadku którego redaktorzy opublikowali na łamach pisma list Macieja Sthura do córki Matyldy, która skończyła w tym roku 20 lat.

 

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa

 

W kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomicznym i biznesowym na pierwszym miejscu znalazła się Rzeczpospolita, cytowana w sierpniu o 207 pozycji częściej niż w lipcu. Za nią, na miejscu drugim uplasował się Dziennik Gazeta Prawna, a podium zamyka Puls Biznesu, który cytowany był 418 razy.

 

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portale

 

W rankingu mediów o profilu biznesowym i ekonomicznym obejmującym portale internetowe na miejscu pierwszym znalazł się  Money.pl, cytowany w sierpniu ponad 900 razy. Drugim najbardziej opiniotwórczym medium tej kategorii okazał się Businessinsider.pl, natomiast podium z wynikiem 257 wzmianek zamyka Bankier.pl. Pozycję czwartą i piątą zajmują kolejno portal 300gospodarka.pl i WNP.pl.

 

 

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

W rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych sierpnia na pierwszym miejscu, ze wzrostem aż o sześć pozycji w rankingu, znalazło się Radio Gdańsk, cytowane 250 razy. Tuż za nim uplasowało się Radio Wrocław, którego miejsce poszybowało aż o osiem miejsc w górę. Miejsce trzecie natomiast ze wzrostem o sześć oczek zajął Głos Wielkopolski.

 

 

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 41 260 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 sierpnia 2020 roku.

 

 


Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

 

  • W przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów”.
  • W przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów IMM”.

 


 

 

Pobierz pliki:

 

Informacja_prasowa_-_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_sierpien_2020

Raport_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_sierpien_2020

Wykresy_graficzne_SIERPIEN_2020

Wykresy_graficzne_porownawcze_SIERPIEN_-_LIPIEC_2020

 

 

Kontakt dla mediów:

 

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574