Najbardziej opiniotwórcze media w marcu 2006 roku

Marcową analizę przeprowadzono na podstawie 4820 wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych z okresu 1-31 marca 2006 r. Dziennikarze odnosili się w nich do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 6296 razy (2531 razy w prasie, 2457 w telewizji i 1308 w radiu). 

Najwięcej powołań dotyczyło Gazety Wyborczej, na którą powoływano się rekordową liczbę razy – 1635. W ten sposób Wyborcza wyprzedziła Rzeczpospolitą różnicą ponad 600 publikacji. Jak dotąd między wymieniającymi się palmą pierwszeństwa liderami nie było tak znacznej różnicy cytowań. Wysoką pozycję Gazecie Wyborczej zapewniły m.in. powołania w kontekście przeglądów prasy, polityki polskiej, ekonomii i afery związanej z domniemanym nielegalnym finansowaniem Samoobrony. W rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy również zwyciężyła Gazeta Wyborcza.

Radio ZET zachowało pierwsze miejsce wśród stacji radiowych i było najczęściej powoływane w kontekście polityki polskiej i rynku mediów. Drugie miejsce wśród radiostacji zajęło Radio Maryja, dzięki doniesieniom o polityce polskiej. Na szczycie zestawienia najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych dokonała się zamiana miejsc – liderem został TVN, detronizując TVN24. Trzecie miejsce wśród stacji telewizyjnych należy do Polsatu. Onet.pl utrzymał pozycję lidera wśród portali internetowych. Za Onet.pl uplasował się portal Interia.pl. Jednak żadna z informacyjnych stron internetowych nie trafiła do pierwszej piętnastki najchętniej cytowanych mediów.

W marcu media podejmowały temat m.in. odnalezienia worków z aktami w IPN i bałaganu w tym urzędzie, afery związanej z domniemanym nielegalnym finansowaniem Samoobrony, afery związanej z inwigilacją dziennikarzy Rzeczpospolitej oraz ptasiej grypy. Najczęstszym tematem powołań były – tradycyjnie – wzmianki w przeglądach mediów oraz polityka polska. 

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tygodników ogólnopolskich pozostał tygodnik Newsweek. Na drugie miejsce spadł Wprost, trzecie zajęła w marcu Polityka, która nie zakwalifikowała się do pierwszej piętnastki najchętniej cytowanych mediów. Wśród tabloidów prowadzi Fakt, wygrywając z Super Expressem różnicą 17 powołań. 85 proc. powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 15 proc. – lokalnych. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem ponownie zostało Życie Warszawy.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 680 tytułów prasowych, stacje telewizyjne oraz wybrane programy rozgłośni radiowych.

Raport marcowy w wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty.