Najbardziej opiniotwórcze media w maju: Onet, RMF FM, TVN24, Wp.pl i Rzeczpospolita

Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) za maj 2021 r. pierwsza piątka otwierająca ogólny ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów mediowych w kraju to kolejno: Onet z wynikiem 4,5 tys. powołań, stacja RMF FM z liczbą 4,3 tys. cytowań, TVN24 mający 2,9 tys. wzmianek, Wp.pl 2,7 tys. oraz dziennik Rzeczpospolita, do którego dziennikarze innych redakcji odwoływali się 2,2 tys. razy.

 

W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów znalazły się cztery portale internetowe: Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Money.pl, trzy stacje radiowe: RMF FM, Radio Zet i Program Pierwszy Polskiego Radia, trzy telewizyjne: TVN24, Polsat News, TVN oraz pięć tytułów prasowych Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, Dziennik Gazeta Prawna i Fakt.

 

Największy skok, bo osiem pozycji w górę w stosunku do kwietnia br. odnotował Program Pierwszy Polskiego Radia. Redakcja omawiała na antenie między innymi wstępne wyniki programu szczepień przeciw COVID-19 w zakładach pracy w rozmowie z szefem KPRM, pełnomocnikiem rządu ds. narodowego programu szczepień Michałem Dworczykiem. Portal Interia.pl ze wzrostem o trzy oczka między innymi za sprawą wywiadu z Jarosławem Kaczyńskim, w którym prezes PiS przyznał, że gdyby nie koronawirus, podałby się do dymisji. Ranking główny zamyka stacja TVN ze wzrostową zmianą o trzy pozycje, która między innymi informowała o śmierci Rafała Poniatowskiego po długiej chorobie, jednego z pierwszych reporterów zatrudnionych w stacji TVN24. Media licznie pisały o tym na łamach swoich redakcji.

 

 

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

 

W rankingu tytułów prasowych pierwsze miejsce utrzymuje Rzeczpospolita. Na dziennik inne media licznie powoływały się między innymi w związku z publikacją informacji pozyskanej przez redakcję od Ministerstwa Finansów, iż firmy nie będą musiały już przesyłać czynnego żalu przy poprawianiu błędów w Jednolitym Pliku Kontrolnym.

 

Drugie miejsce w kategorii zajęła Gazeta Wyborcza, na którą powoływano się 1,7 tys. razy. Pozycję trzecią podobnie, jak w kwietniu br. zajął Super Express z liczbą 1,5 tys. cytowań. Z kolei czwarte i piąte miejsce w maju 2021 r. zajęły kolejno Fakt (1,1 tys. wzmianek) oraz tygodnik Wprost ze wzrostem o trzy oczka (531 powołań), do którego inne media odnosiły się między innymi w związku z przeprowadzonym przez redakcję wywiadem z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim, w którym lider partii zwracał uwagę, że praktycznie całkowity zakaz aborcji w Polsce to „nic takiego, co by zagrażało interesom kobiet”, ponieważ można wyjechać za granicę, żeby ciążę przerwać.

 

Zestawienie zamyka Newsweek, którego pozycja wzrosła aż o sześć oczek w stosunku do kwietnia br. Najczęściej cytowano reportaż Agnieszki Żądło, w którym dziennikarka opisywała sprawę Bartłomieja M., aktora znanego z wielu polskich seriali i reklam oraz niedoszłego posła, który miał dokonać gwałtu na 14-latce.

 

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

 

Podium kategorii zajęły kolejno TVN 24 (2,9 tys. wzmianek), Polsat News (1,7 tys. cytowań) oraz TVN (910 powołań). Na miejscu piątym, ze wzrostem o cztery pozycję w kategorii, uplasował się Polsat, który często cytowano między innymi w związku z przeprowadzonym na zlecenie stacji sondażem IBRiS, w którym zapytano Polaków o ocenę głosowania poszczególnych ugrupowań politycznych ws. Funduszu Odbudowy z UE. Wzrost o trzy pozycje w stosunku do kwietnia br. odnotowała również stacja Canal+, do której licznie odnoszono się w sprawie rozmowy redakcji z Robertem Lewandowskim na temat przyczyn zwolnienia Jerzego Brzęczka.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

 

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju stale utrzymuje RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się w maju aż 4,3 tys. razy. Miejsce drugie rankingu zajmuje stacja Radio Zet, którą cytowano w innych mediach 1,6 tys. razy. Miejsce trzecie zajął Program Pierwszy Polskiego Radia z liczbą 946 wzmianek w innym tytułach mediowych. W rankingu wzrostową pozycję o jedno oczko odnotowało również Radio Wrocław, które między innymi przeprowadziło wywiad z ministrem edukacji Przemysławem Czarnkiem na temat nowego programu społeczno-gospodarczy (Polski Ład) przewidującego m.in. zmiany w edukacji, które miałyby skutkować wprowadzeniem większej liczby lekcji historii w szkołach ponadpodstawowych oraz zajęć z historii XX wieku.

 


Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

 

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w maju 4,5 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl z liczbą 2,7 tys. wzmianek i Interia.pl z wynikiem 1,7 tys. powołań. O jedno miejsce wzrosła pozycja portalu Gazeta.pl – redakcja między innymi przeprowadziła wywiad z byłym prezydentem Bronisławem Komorowskim, który w rozmowie zadeklarował, że wraca do polityki i wesprze siły opozycji, ale nie partii-matki, z której ramienia wywalczył prezydenturę w 2010 roku. W zestawieniu wzrostowe pozycje odnotowały również konkurencyjne portale Pudelek.pl (465 cytowań) i Plejada.pl (317 wzmianek).

 

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

 

Miejsce pierwsze ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do kwietnia br. zajął tygodnik Wprost, cytowany w innych mediach 531 tys. razy. Za nim, podobnie jak w zeszłym miesiącu, tygodnik Sieci z liczbą 463 powołań. Aż o cztery pozycje wyżej uplasował się natomiast Newsweek (225 wzmianek). Z wynikiem 220 powołań czwarte miejsce zajął dwutygodnik Viva!. Ranking zamyka tygodnik Do Rzeczy (186).

 

 

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

 

Pierwsze miejsce rankingu niezmiennie zajmuje magazyn Forbes, cytowany łącznie 188 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję, tak samo, jak w kwietniu, zajęły tytuły: Press (140) i Twój Styl (101). Miejsce czwarte nadal należy do edukacyjnego miesięcznika Perspektywy. Zestawienie ze wzrostem o cztery oczka zamyka natomiast popularnonaukowy miesięcznik Focus, na który głównie powoływano się w związku z podaną przez redakcję informacją, że NASA przygotowuje się do wystrzelenia w kosmos zwierząt w ramach misji transportowej na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

 

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

 

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za maj niezmiennie tworzą redakcje Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu, Forbesa i Parkietu. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, Wnp.pl oraz 300gospodarka.pl.

 

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w Polsce od stycznia br. pozostaje Radio Wrocław, które w maju cytowane było 174 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu zajęło Radio Kraków, którego redakcja przeprowadziła wywiad z wiceminister ds. turystyki Andrzejem Gut-Mostowy na temat paszportów covidowych. Miejsce trzecie zajmuje Gazeta Krakowska z liczbą 124 powołań w innych mediach. Do rankingu ze wzrostowym wynikiem o cztery oczka w stosunku do kwietnia br. zakwalifikował się również Dziennik Zachodni, na którego łamach proboszcz z parafii św. Jerzego w Dębieńsku przeprosił za swoje słowa podczas kazania o karaniu dzieci tzw. klapsem. Ranking zamyka Radio Poznań również ze wzrostem o cztery oczka – na antenie na temat zwolenników dobrowolności szczepień wypowiadał się prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

 

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 44 442 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 maja 2021 roku.

 

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

 

  • W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów -IMM.
  • W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów – IMM”.

 

Pliki do pobrania:

 

 

Kontakt dla mediów:

 

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574