Najbardziej opiniotwórcze media w czerwcu 2005 roku

Czerwcowy raport został oparty na 4567 przekazach z mediów, których autorzy cytowali wiadomości podawane na łamach innych mediów 5742 razy. Najwięcej nawiązań dotyczyło Gazety Wyborczej, na którą powoływano się 1116 razy. Ponadto Gazeta Wyborcza zwyciężyła w rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy. Rzeczpospolita nadal zajmuje drugie miejsce w ogólnym zestawieniu, a na trzeciej pozycji znajduje się Życie Warszawy. Wysokie, czwarte miejsce przypadło Radiu ZET (185 cytowań), cytowanemu w kontekście polskiej polityki. W pierwszej piętnastce najbardziej opiniotwórczych mediów znalazły się też RMF FM oraz PR 3 PR. Stacje telewizyjne, które były dla innych mediów najczęstszym źródłem informacji, to TVN i TVP1. W zestawieniu stron internetowych prowadzi Onet.pl, drugie miejsce zajmuje Interia.pl.Na pierwszym miejscu wśród tygodników ogólnopolskich pozostał Wprost, który wyprzedził Politykę i Newsweeka. Pierwsze miejsce wśród tabloidów przypadło Faktowi, drugie zaś zajmuje Super Express.

Najczęściej cytowano media ogólnopolskie – 4764, zaś media lokalne – 978 razy. Liderem lokalnej prasy pozostaje Życie Warszawy. Najwięcej cytatów stanowią informacje z przeglądu prasy; na drugiej pozycji uplasowały się materiały dotyczące polskiej polityki. Bardzo duża liczba cytatów w mediach była poświęcona lustracji oraz aferom w policji (CBŚ, Komenda Główna – prowokacja wobec Gazety Wyborczej) – to odpowiednio 188 i 103 odniesienia.

IMM przygotował również podsumowanie pierwszego półrocza 2005 roku. Z analizy 25758 przekazów mediowych wynika, że dziennikarze podawali wiadomości z innych mediów 33881 razy. Wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych w I połowie 2005 roku pierwsze miejsce zajęła Gazeta Wyborcza, która objęła zdecydowane prowadzenie, wyprzedzając Rzeczpospolitą o prawie 600 publikacji. Na trzeciej pozycji znajduje się Życie Warszawy. Pierwsze miejsca zachowali też tradycyjni liderzy: wśród stacji radiowych – Radio ZET (965), wśród stacji telewizyjnych – TVN (681), a pośród portali internetowych – Onet.pl (562). Wprost okazał się najczęściej cytowanym tygodnikiem ogólnopolskim, a wśród tabloidów pierwsze miejsce zajmuje Fakt. Bardzo duża liczba cytatów z półrocza dotyczyła przeglądów prasy i polityki polskiej (9056 i 4704) – te kategorie przewodzą w rankingów tematyki cytowań. Najczęściej podejmowane przez media aktualne tematy to m.in.: sprawa Orlenu (729), lustracja (703), afery w policji (703) oraz lista Wildsteina (604).

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, w których ich autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 500 tytułów prasowych, 6 stacji telewizyjnych oraz wybrane programy 5 rozgłośni radiowych. Całe raporty są dostępne na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty