Najbardziej opiniotwórcze media w 2010: rok należał do Rzeczpospolitej

 

Warto wiedzieć
W 2010 roku kluczem do wysokiej cytowalności były wywiady i rozmowy z politykami. Dużą nośność zapewniały zwłaszcza kontrowersyjne wypowiedzi polityków („ktoś je nadpiłował”) i sensacyjne, choć niekoniecznie prawdziwe relacje w sprawie Smoleńska („jak nie wyląduję to mnie zabiją”). Doniesienia dotyczące katastrofy smoleńskiej i polityki polskiej były cytowane przez inne media zdecydowanie najczęściej.

Obserwowalnym trendem w drugiej połowie 2010 roku jest obecność na wysokich miejscach głównego rankingu gazet postrzeganych dotąd jako niszowe– Gazety Polskiej, Naszego Dziennika i Gościa Niedzielnego. Było to związane z ich publikacjami na temat katastrofy smoleńskiej, często postrzeganymi jako kontrowersyjne.

Prasa: pełen przekrój
Wśród dziesięciu najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazło się: 5 dzienników ogólnopolskich (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Polska, Nasz Dziennik), 3 tygodniki (Wprost, Newsweek, Polityka), dziennik ekonomiczny (Puls Biznesu) oraz jeden tabloid (Super Express).

Tygodniki: zwycięzcą Wprost, przegranym Polityka?
W 2010 Wprost był najczęściej cytowanym tygodnikiem i ma najwyższe w rankingu generalnym. Z rankingu 15 najbardziej opiniotwórczych mediów 2010 wypadła natomiast Polityka (w zeszłym roku 13 miejsce). Jednak nadal razem z Wprost i Newsweekiem stanowią trójkę najczęściej cytowanych tygodników w Polsce.
Z kolei dla Gazety Polskiej rok 2010 to nie tylko ponad dwukrotny wzrost sprzedaży (wg. danych ZKDP), ale też wyrobienie sobie pozycji wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów. W lipcu Gazet Polska zajęła piąte miejsce w ogólnym rankingu –powoływano się na opublikowany przez nią „smoleński” wywiad z Jarosławem Kaczyńskim.

Miesięczniki – Forbes i reszta
Miesięcznikami, na które w 2010 roku najczęściej powoływały się inne media, były Forbes oraz Perspektywy. W rankingu wysoko znalazł się też Twój Styl i Playboy.

Telewizja
Pierwsza trójka stacji telewizyjnych utrzymała się w niezmienionym stanie od zeszłego roku. Prowadzi TVN24, za nią TVN oraz TVPinfo. Znaczący wzrost od zeszłego roku zanotował Polsat News, który zajął czwarte miejsce, wyprzedzając TVP1 i TVN CNBC.

Radio
W czołówce rozgłośni radiowych RMF FM, za nim Radio ZET i TOK FM – bez zmian w porównaniu z zeszłym rokiem. Kolejne miejsca zajęły programy Polskiego Radia (PR3 i PR1), ekonomiczne Radio PiN, następnie Radio Maryja oraz trzy rozgłośnie regionalne: Radio Gdańsk, Radio Merkury i Radio Szczecin.

Internet
Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe to onet.pl, tvn24.pl i wp.pl. W gronie najczęściej przywoływanych stron internetowych znalazły się również 2 serwisy ekonomiczne (money.pl, wnp.pl) i jeden rozrywkowy (pudelek.pl).

Media ekonomiczne
Puls Biznesu i Parkiet podobnie jak w 2009 roku są najczęściej cytowanymi mediami ekonomicznymi. Najczęściej cytowanym portalem ekonomicznym był money.pl, telewizją: TVN CNBC a rozgłośnią: Radio PiN.

Media regionalne
W 2010 najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym było Życie Warszawy, na drugim miejscu uplasował się Dziennik Polski, a podium zamknęło Metro. Dużą liczbę powołań osiągnął też Tygodnik Podhalański i Dziennik Wschodni. W TOP 10 najczęściej cytowanych mediów regionalnych w 2010 roku znalazła się jedna stacja radiowa: Radio Gdańsk. Na lokalne telewizje powoływano się zdecydowanie rzadziej niż na prasę i radio.

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA 2010 ROKU

STYCZEŃ
Dziennik Gazeta Prawna na drugim miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce za sprawą nowych ustaleń w sprawie śmierci Krzysztofa Olewnika.
LUTY
Radio ZET najczęściej cytowaną rozgłośnią dzięki wywiadom m.in. z Donaldem Tuskiem i Radosławem Sikorskim.
Religia TV wśród najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych za sprawą przeprowadzonej rozmowy z senatorem Piesiewiczem.
MARZEC
Tygodnik Podhalański w TOP 15 dzięki opisaniu sprawy senatora Skorupy (PiS).
MAJ
TVN24 brązowym medalistą głównego rankingu. Po raz pierwszy w historii badania w pierwszej trójce znalazło się medium nie będące tytułem prasowym. TVN24 zdobyło tę pozycję swoimi doniesieniami w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem.
Nasz Dziennik wysoko w głównym rankingu, m.in. dzięki dementowanej później informacji, że w Smoleńsku pracownicy BOR nie chcieli wydać ciała prezydenta Rosjanom.
LIPIEC
Gazeta Polska na piątym miejscu w rankingu generalnym i pierwszym miejscu wśród tygodników – za sprawą kontrowersyjnego wywiadu z Jarosławem Kaczyńskim.
SIERPIEŃ
Radio ZET znika z rankingu. Zbiega się to w czasie ze zmianami personalnymi i programowymi w radio.
Gazeta Polska oraz Gość Niedzielny znów wysoko w rankingu głównym, dzięki publikacjom wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego i minister Elżbiety Radziszewskiej, która stwierdziła, że szkoła ma prawo odmówić zatrudnienia lesbijki.
Regionalne Radio Podlasie pojawiło się w głównym rankingu stacji radiowych za sprawą wypowiedzi Zbigniewa Girzyńskiego, który stwierdził, że wyobraża sobie Zbigniewa Ziobro jako prezesa PiS.
WRZESIEŃ
Radio ZET wraca do rankingu głównego, na dziewiątą pozycję, za sprawą niefortunnej wypowiedzi rzecznika rządu Pawła Grasia. („Dlaczego w wyniku zderzenia z brzozą odpadło skrzydło prezydenckiego samolotu?” Odpowiedź Grasia: „Bo ktoś je nadpiłował.”)
PAŹDZIERNIK
Gazeta Wyborcza zrzuca Rzeczpospolitą z pierwszego miejsca najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce, dzięki powołaniom dotyczącym inwigilacji dziennikarzy.
LISTOPAD
Wprost na trzecim miejscu głównego rankingu dzięki sensacyjnym doniesieniom w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem oraz rozmowie z Joanną Kluzik – Rostkowską.
Przegląd Sportowy trafia do głównego rankingu po opublikowaniu informacji o możliwym usunięciu z kadry narodowej Boruca i Żewłakowa.

Cały raport znajduje się na stronie.

Badanie przeprowadzono na podstawie 77 593 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 37 stacji telewizyjnych, 63 stacje radiowe oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.