Najbardziej opiniotwórcze media w 2004 roku

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2004 r. dziennikarze cytowali wiadomości podawane na łamach innych mediów 65648 razy (45413 razy w prasie, 12544 w telewizji i 7691 w radiu). Najwięcej odwołań dotyczyło Rzeczpospolitej, na którą powoływano się 10906 razy. Dziennik ten cytowano najczęściej w przeglądach prasy, a także w kontekście polityki i rankingów. Stacje telewizyjne, które były dla innych mediów najczęstszym źródłem informacji, to TVN i TVN24. Natomiast w rankingu najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych zwyciężyło Radio Zet, wyprzedzając RMF FM i PR 3 PR. W zestawieniu stron internetowych zdecydowanie prowadzi portal Onet.pl, za nim są Wp.pl oraz Interia.pl.

Najwięcej cytatów stanowią przeglądy prasy; na drugiej pozycji uplasowały się materiały dotyczące polityki, a na trzeciej – publikacje dotyczące ekonomii, finansów i rynku. Spośród afer i ważnych spraw społecznych wyróżniały się: afera Orlenu, afera Rywina, afera poznańskiego dyrygenta, afera starachowicka, afera Pęczaka, afera sprzętowa/lekowa, sprawa ks. Jankowskiego. W roku 2004 trwała niesłabnąca rywalizacja o pierwsze miejsce pomiędzy Gazetą Wyborczą a Rzeczpospolitą.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, w których ich autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 500 tytułów prasowych, 6 stacji telewizyjnych oraz wybrane programy 5 rozgłośni radiowych. Cały raport dostępny jest na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty