Najbardziej opiniotwórcze media: śmierć Andrzeja Leppera kontra newsy o celebrytach

Te wakacyjne i rozrywkowe – można było dowiedzieć się jak wróżyć z kota i kto z ciekawości włożył głowę w słup energetyczny. Chętnie rozpowszechniany był też info–graficzny news o minister edukacji narodowej Katarzynie Hall, która zdjęła spodnie przed fotoreporterem Super Expressu. Dzięki temu tabloid doczekał się cytowania nawet przez Rzeczpospolitą. Mediom podobały się też wskazówki biskupa częstochowskiego jak przeklinać bez grzechu, które jako pierwszy opublikował właśnie Super Express.

W kolejnym raporcie sprawdzimy, czy wysoka pozycja tabloidu oraz zdominowanie tematyki powołań przez plotki z życia gwiazd (trzecia pozycja w rankingu najczęściej przywoływanych tematów z mediów), to tylko efekt apogeum sezonu ogórkowego.  A najpopularniejszymi źródłami informacji o celebrytach były w sierpniu Fakt i Super Express. W dalszej kolejności wakacyjnego rankingu znalazły się kolorowe magazyny Gala i Viva, portal pudelek.pl oraz telewizja TVN.

 

W sierpniowym raporcie ponadto:

W rankingu piętnastu najczęściej cytowanych mediów znalazło się w sumie 11 tytułów prasowych (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express, Fakt, Wprost, Newsweek, Puls Biznesu, Przegląd Sportowy, Polityka, Gazeta Polska), 2 stacje telewizyjne (TVN24 i TVN), oraz 2 stacje radiowe (RMF FM, TOK FM).

 

 

 


 

Tematyka

W sierpniu media cytowały inne media głównie w kontekście polityki polskiej i informacji ekonomicznych. Na trzecim miejscu wśród najbardziej popularnych tematów cytowań znalazły się wiadomości z życia gwiazd. Wyraźnie wyróżniły się też informacje dotyczące śmierci Andrzeja Leppera.

 

 

 

Prasa

Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Rzeczpospolitej. Do rankingu zakwalifikowały się: 4 dzienniki ogólnopolskie, 3 tygodniki, 1 dziennik ekonomiczny oraz 2 tabloidy.  

Rzeczpospolitą cytowano głównie powołując się na informacje ekonomiczne, rankingi i sondaże oraz wiadomości związane ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi. Na Rzeczpospolitą najczęściej powoływał się Polsat News. Cytowania Gazety Wyborczej dotyczyły w największym stopniu polityki polskiej. Polsat News był medium najczęściej powołującym się na informacje z Gazety Wyborczej.  Dziennik Gazeta Prawna był z kolei przywoływany w związku z informacjami ekonomicznymi oraz dotyczącymi rynku pracy, a cytowany najczęściej przez radio TOK FM. 

 

Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników znalazły się: Wprost, Newsweek i Polityka. Tuż za nimi Gazeta Polska.  

 

 

 

Miesięcznikami, na które najczęściej powoływały się inne media w sierpniu, były Forbes oraz Press.

  

Telewizja

Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. W sierpniu za TVN24 najczęściej podawano informacje dotyczące polityki polskiej i wyborów parlamentarnych, a na TVN powoływano się mówiąc o życiu celebrytów. Powołania na TVPInfo dotyczyły głównie sprawy śmierci Andrzeja Leppera.

  

Radio

Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie w odniesieniu do śmierci Andrzeja Leppera. Tuż za RMF uplasowało się radio TOK FM z informacjami dotyczącymi polityki polskiej. Na trzecim miejscu – Radio ZET i polityka polska. 

 

 

Portale internetowe

W sierpniu niespodzianka w zestawieniu najczęściej cytowanych portali internetowych. W pierwszej trójce znalazła się, nieobecna do tej pory w zestawieniach, niezalezna.pl. Portal niezalezna.pl poinformował, że Tomasz Sakiewicz nagrał rozmowę  z Andrzejem Lepperem, w której szef Samoobrony miał ujawnić źródło przecieku w tzw. „aferze gruntowej”. Na czele zestawienia portali tvn24.pl a tuż za nim onet.pl.

  

Media ekonomiczne

Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC. W sierpniu w zestawieniu zabrakło przedstawiciela rozgłośni radiowych.

  

Media regionalne

W sierpniu w rankingu regionalnym pojawiła się nowa rozgłośnia radiowa – Radio Kraków. Media cytowały za Radio Kraków wypowiedzi przedstawicieli miasta na temat możliwości organizowania na stadionie Wisły rozgrywek Ligi Mistrzów. W całym raporcie dotyczącym mediów regionalnych najczęściej powoływano się na informacje z Życia Warszawy.

 

Zobacz cały raport na stronie IMM.

Grafiki pobierzesz poniżej.

Badanie przeprowadzono na podstawie 4 280 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 sierpnia 2011 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.

W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.