Najbardziej opiniotwórcze media października pod znakiem trotylu i Smoleńska

Tematyka
Tematyka cytowań w październiku zdominowana była katastrofą smoleńską – złożył się na to domniemany trotyl oraz ekshumacje ofiar katastrofy. Na drugim miejscu znalazły się niepowiązane ze Smoleńskiem sprawy polityczne, na trzecim kwestie ekonomiczne.
 

Prasa
Media najczęściej cytowały Rzeczpospolitą. Na drugim miejscu znalazła się Gazeta Wyborcza, na trzecim Dziennik Gazeta Prawna.
Pierwsze miejsce Rzeczpospolita zawdzięcza publikacji na temat trotylu na wraku Tupolewa. Z kolei Gazeta Wyborcza najczęściej cytowana była w kontekście informacji politycznych i ekonomicznych. Często powtarzane były za Gazetą wiadomości dotyczące tzw. drugiego expose premiera Donalda Tuska.
Wiodącym tematem powołań na publikacje Dziennika Gazety Prawnej była ekonomia oraz ustawodawstwo. Dużą popularnością cieszył się artykuł DGP na temat coraz liczniejszych bankructw spowodowanych zadłużaniem się w parabankach.

 
 

Tygodnikami cytowanymi najczęściej były Wprost i Newsweek.

 

Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był magazyn Forbes.
 
 
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVPinfo, na trzeciej TVN. Wysoka cytowalnośćTVN24 wiąże się z dużą liczbą wypowiedzi polityków z różnych stron sceny politycznej, które mają miejsce na antenie tej stacji – w październiku powtarzane za TVN24 były słowa między innymi Waldemara Pawlaka, Janusza Palikota, Jarosława Gowina  czy Jana Krzysztofa Bieleckiego.
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, głównie w kontekście katastrofy smoleńskiej – zdjęć ofiar, które pojawiły się w internecie oraz kolejnych ekshumacji. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET – również zaangażowana w tematy polityczne. Na trzecim miejscu najczęściej cytowanych radiostacji uplasowało się TOK FM.
 

Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w październiku portalem internetowym były sportowefakty.pl, za nimi zaś uplasowały się tvn24.pl i onet.pl.
Od sportowych faktów.pl inne media zapożyczały wiadomości na temat wielu dyscyplin sportowych: od piłki nożnej, przez żużel, po tenis.
 

Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, a telewizją – TVN CNBC.
 

Media regionalne
W październiku po raz kolejny najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się najczęściej w materiałach prasowych, radiowych i telewizyjnych dotyczących powrotu zielonych listków na auta początkujących kierowców. Kolejne miejsca zajęły Dziennik Bałtycki i Radio Szczecin.
 

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

37

pomorskie

Dziennik Bałtycki

13

opolskie

Nowa Trybuna Opolska

11

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

7

kujawsko – pomorskie

Gazeta Pomorska

5

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

4

lubelskie

Dziennik Wschodni

4

zachodniopomorskie

Głos Szczeciński

3

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

2

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki

2

mazowieckie

Gazeta Siedlecka, Życie Siedleckie, Życie Warszawy

2

podkarpackie

Nowiny, Gazeta Wyborcza Rzeszów

2

podlaskie

Echo Katolickie

2

świętokrzyskie

Echo Dnia

1

warmińsko-mazurskie

Dziennik Elbląski, Gazeta Olsztyńska, Goniec Bartoszycki

1

lubuskie


Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

12

małopolskie

Radio Kraków

6

pomorskie

Radio Gdańsk

6

wielkopolskie

Radio Merkury

6

dolnośląskie

Radio Wrocław

4

lubuskie

Radio Zielona Góra

3

lubelskie

Radio Lublin

2

kujawsko – pomorskie

Radio Gra

1

Łódzkie

TVP Łódź

1

podlaskie

PR Białystok, Radio Ortodoksja, Katolickie Radio Podlasie

1

śląskie

Radio Katowice, TV Silesia, Radio eM

1

warmińsko-mazurskie

Radio Olsztyn, TVP Olsztyn

1

mazowieckie

podkarpackie

świętokrzyskie

opolskie


Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 5 713 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 października 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów
monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.