Najbardziej opiniotwórcze media lutego: polityka – potem długo, długo nic

Prasa
Media najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą. Na drugim miejscu znalazła się Rzeczpospolita, na trzecim Dziennik Gazeta Prawna.
Pierwsze miejsce Gazeta Wyborcza zawdzięcza informacjom na tematy związane z polską sceną polityczną. Na odległym drugim miejscu najczęściej poruszanych tematów pojawiły się sprawy Kościoła, na trzecim – sprawy społeczne.

Rzeczpospolita  najczęściej cytowana była w kontekście zdarzeń z polskiej sceny politycznej oraz publikowanych przez gazetę rankingów – między innymi rankingu szkół wyższych czy polskich marek, ale też sondaży dotyczących poparcia dla partii politycznych.
Wiodącym tematem powołań na publikacje Dziennika Gazety Prawnej było ustawodawstwo i prawo oraz wyniki rankingów i sondaży przeprowadzonych na zlecenie gazety – na przykład rankingu polskich samorządów.
 

Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników czołówkę stanowią: Wprost, Newsweek i Polityka. Z kolei miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media był Forbes.


 

Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPinfo. Stacja TVN24 najczęściej cytowana była w kontekście zdarzeń politycznych – szczególnie w kontekście potencjalnej przyszłości konserwatywnego odłamu Platformy Obywatelskiej. Stacja zyskała też sporą popularność wywiadem z Władysławem Serafinem na temat jego spotkania z drogówką.
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych tradycyjnie już najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, na drugim miejscu znalazło się Radio ZET, na trzecim TOK FM – wszystkie te rozgłośnie cytowane były w związku z wydarzeniami politycznymi.



Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w styczniu portalem internetowym była gazeta.pl, za nią zaś uplasował się onet.pl
i sportowefakty.pl. Gazeta.pl była interesującym źródłem informacji dla innych mediów głównie w związku
z publikacją artykułów dotyczących polityki.

 

Media ekonomiczne

Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, a telewizją – TVN CNBC.

Media regionalne
W lutym po raz kolejny bezkonkurencyjnym pod względem liczby cytowań medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się najczęściej w kontekście spraw społecznych. Kolejne miejsca zajęły Radio Kraków oraz Radio Gdańsk i Polska Głos Wielkopolski.


 

 

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

48

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

11

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

7

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

7

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

7

łódzkie

Express Ilustrowany, Polska Dziennik Łódzki

6

lubelskie

Dziennik Wschodni

4

opolskie

Nowa Trybuna Opolska

3

podlaskie

Echo Katolickie

3

kujawsko-pomorskie

Czas Chełmna

2

mazowieckie

Życie Siedleckie

2

świętokrzyskie

Echo Dnia

2

zachodniopomorskie

Głos Koszaliński, Głos Szczeciński

2

warmińsko-mazurskie

podkarpackie

lubuskie

 

Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Radio Kraków

15

pomorskie

Radio Gdańsk

11

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

7

mazowieckie

Radio RDC

6

wielkopolskie

Radio Merkury

5

śląskie

Radio Katowice

4

warmińsko-mazurskie

Radio Olsztyn

3

dolnośląskie

Radio Wrocław

2

kujawsko-pomorskie

TVP Bydgoszcz

2

lubuskie

Radio Zielona Góra

2

podlaskie

Radio Białystok

2

lubelskie

Radio Lublin

1

łódzkie

Radio Łódź

1

opolskie

Radio Opole

1

świętokrzyskie

NTV Kielce

1

podkarpackie

 

Tematyka
Najczęściej cytowane informacje dotyczyły polskiej polityki. Na odległym drugim miejscu znalazły się powołania dotyczące sportu, na trzecim kwestie ekonomiczne.


 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.