Miażdżące zwycięstwo Wprost wśród tygodników opinii

Analizę IMM-u przeprowadzono na podstawie 8159 przekazów mediowych z okresu 1 – 31 stycznia 2007 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 10 147 razy (4377 razy w prasie, 3788 w telewizji i 1982 w radiu). Jest to rekordowa liczba cytowań – nigdy wcześniej w historii rankingu IMM nie powoływano się na doniesienia innych mediów aż 10 147 razy!

W styczniowym rankingu najczęściej cytowanych mediów pierwsze miejsce zajęła Rzeczpospolita z 1770 powołaniami. Rzeczpospolita była najczęściej cytowana w przeglądach mediów, w kontekście współpracy B. Wołoszańskiego ze służbami wywiadowczymi oraz lustracji w Kościele. 

Gazeta Wyborcza spadła na drugą pozycję – 1367 cytowań. Na trzecim miejscu znalazł się Dziennik (1315 powołań).

Dużą niespodzianką jest czwarta pozycja tygodnika Wprost. Inne media powoływały się na ten tygodnik aż 798 razy. Po raz pierwszy w historii rankingu Wprost zajął tak wysokie miejsce i tym samym zepchnął na 5. pozycję tytuł od dawna zajmujący miejsce 4. – Życie Warszawy. Jest to jednocześnie miażdżące zwycięstwo Wprost w zestawieniu tygodników opinii. Na znaczący wzrost powołań wpłynęła wersja elektroniczna tygodnika Wprost, a także publikacje na temat rzekomej agenturalnej przeszłości Marka Borowskiego, polityki polskiej, lustracji w kościele i współpracy ks. abp. Stanisława Wielgusa ze służbami PRL. Newsweek cytowano 182 razy (14. miejsce w rankingu), a Politykę 98 razy (poza pierwszą piętnastką).

W pierwszej piętnastce najczęściej cytowanych mediów znalazły się jedna stacja telewizyjna – TVN24 (219 powołań) oraz dwie stacje radiowe – RMF FM (207 powołań) i PR1 (199). Portale internetowe znalazły się poza pierwszą piętnastką, ale nastąpiło przeszeregowanie wśród liderów w tej kategorii – na prowadzeniu Onet.pl (101 cytowań) przed portalem tygodnika Wprost – Wprost.pl (73). Portal ten informował najczęściej o lustracji w kościele i sprawie ks. abp. S. Wielgusa. Na trzecim miejscu uplasowała się Interia.pl (71 powołań).

Najczęściej cytowanym dziennikiem biznesowo-ekonomicznym została, podobnie jak w trzech ostatnich miesiącach, Gazeta Prawna (315 powołań).

Ostro rywalizujące ze sobą tabloidy znowu zamieniły się miejscami – w styczniu Fakt znacznie wyprzedził Super Express – aż o 93 powołania. Listę zamyka Nasz Dziennik (159 cytowań).

Wiodącymi tematami powołań były: przegląd prasy i polityka polska, ale już na trzeciej pozycji znalazł się, podobnie jak w zeszłym miesiącu, temat szczegółowy – lustracja w Kościele w kontekście abp. Stanisława Wielgusa dzięki 886 cytatom w mediach. Spośród nowych tematów powołań w styczniu wymienić można: afery związane z abp S. Dziwiszem, M. Borowskim, M. Wachowskim, P. Poncyliuszem, S. Molem, B. Wołoszańskim oraz lustracją w kościele w kontekście takich osób jak abp. S. Wielgus, bp. J. Dąbrowski, ks. J. Bielański, bp. J. Życiński, bp. M. Cisło.

Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, w którym liderem pozostaje Życie Warszawy (525 powołań). 90 proc. powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 10 proc. – lokalnych.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 700 tytułów prasowych, stacje telewizyjne oraz wybrane programy rozgłośni radiowych. Raport styczniowy w wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty. Aby otrzymać pełną lub sprofilowaną wersję raportu, prosimy o kontakt: kewert@instytut.com.pl.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje około 800 tytułów prasowych, stacje telewizyjne i radiowe oraz polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 80 firm monitorujących media z kilkudziesięciu krajów. Od 2002 r. Instytut Monitorowania Mediów wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.