Medialne echa Euro 2024, powrót krajowych rozgrywek i pierwsze kontrowersje w nowym sezonie. Najnowszy raport „Piłka w grze”

Zmagania polskich piłkarzy na niemieckich boiskach skończyły się w czerwcu, ale to początek lipca był czasem komentarzy, analiz i wielu podsumowań występu Biało-Czerwonych w tegorocznych Mistrzostwach Europy. W połowie miesiąca powróciły rozgrywki PKO BP Ekstraklasy oraz Betclic 1. Ligi, a to zaowocowało sporym wzrostem medialności polskich klubów – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.

 

„Na chłodno, prawie tydzień po meczu z Francją, oceniamy piłkarzy reprezentacji Polski za całe Euro 2024. Kilku z nich będzie dobrze wspominać imprezę w Niemczech, inni będą musieli szybko o niej zapomnieć, a dla jeszcze innych był to last dance na turnieju tej rangi” – to wstęp do jednego z podsumowań występów naszych reprezentantów w europejskim czempionacie. Tak też ująć można pierwszą część ubiegłego miesiąca pod względem medialnym.

 

Najwięcej publikacji w lipcu dotyczyło kapitana naszej kadry. Dziennikarze i internauci oceniali raczej przeciętnie jego postawę podczas Euro 2024. Obok Roberta Lewandowskiego na podium uplasowali się Wojciech Szczęsny oraz Piotr Zieliński. To w nich upatrywano największą nadzieję na sukces drużyny, gdyż swoim doświadczeniem mieli wspierać zawodników, którzy występów na arenie międzynarodowej mają znacznie mniej. To się niestety nie udało i dlatego liderzy naszej reprezentacji otrzymali dość nieprzychylną notę końcową w wielu portalach. Pozytywnym objawieniem natomiast okazał się Kacper Urbański (pozycja czwarta pod względem medialności), w którym dostrzega się perspektywiczną przyszłość. Przebojem zdobył miejsce w składzie i udowodnił, iż na nie zasłużył, ponieważ zdaniem ekspertów piłkarskich, to właśnie on wniósł najwięcej do gry naszej kadry. Czołową piątkę zamyka Jakub Kiwior, któremu wytyka się sprokurowanie rzutu karnego w meczu z Francją.

 

Kolejne miejsca zajęli odpowiednio: Adam Buksa, Nicola Zalewski, Łukasz Skorupski, Marcin Bułka oraz Jakub Moder.

Wykres 1. TOP 10 najbardziej medialnych kadrowiczów występujących na Euro w lipcu 2024 (prasa i wybrane portale internetowe)

 

19 lipca – w tym dniu rozpoczęły się rozgrywki PKO BP Ekstraklasy i Betclic 1. Ligi. Spośród drużyn PKO BP Ekstraklasy niezmiennie liderem medialnym jest Legia Warszawa, drugie miejsce przypada Śląskowi Wrocław, a podium zamyka Jagiellonia Białystok. Znaczne poruszenie w mediach wzbudziła oprawa kibiców Legii – zaprezentowano ją tuż przed pierwszym meczem, który został rozegrany przy ul. Łazienkowskiej. Transparent przedstawiał kobietę w stroju ludowym trzymającą głowę świni, dwóch mężczyzn – z młotkiem i kijem bejsbolowym oraz napis „Refugees welcome” (z ang. „Witajcie uchodźcy”). O sprawę spytano m.in. Adama Bodnara, ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego. Pod koniec lipca Komisja Ligi podjęła decyzję – za oprawę fanów klub został ukarany grzywną w wysokości 30 tysięcy złotych. Kolejne informacje dotyczyły zmagań Legionistów na arenie międzynarodowej (m.in. pojedynków z walijskim Caernarfon Town FC) oraz zmian kadrowych (m.in. sprzedaży Makany Baku do greckiego Atromitosu).

 

Śląsk Wrocław zaprezentował z kolei stroje meczowe na sezon 2024/2025, które już przed rozpoczęciem rozgrywek cieszyły się medialnym uznaniem. Głównym motywem koszulek jest panorama miasta z 1493 roku przedstawiająca jego najważniejsze zabytki, co łączy się z hasłem kibiców „Twierdza Wrocław”. Dziennikarze podkreślali również, że po raz pierwszy w historii klubu, dzięki uprzejmości Ekstraklasy oraz partnerów, logotypy Lotto, PKO i sponsorów są jednobarwne, co podkreśla główny motyw oraz estetykę trykotów. Sporym echem medialnym odbiła się również informacja, iż Jehor Macenko zostaje w Śląsku Wrocław. Po wielu tygodniach trudnych negocjacji udało się dojść do porozumienia. Ukrainiec podpisał nowy kontrakt obowiązujący do 30 czerwca 2027 roku. Jednakże słowa trenera klubu, Jacka Magiery, wzbudziły w kibicach niepokój, ponieważ stwierdził on, że kadra na ten moment jest kompletna. Fani w mediach społecznościowych szeroko dyskutowali na ten temat, twierdząc, że w obecnym składzie znajduje się tylko jeden napastnik.

 

Podium zamyka Jagiellonia Białystok, której niedawno udało się awansować do kolejnej rundy europejskich pucharów. 24 lipca drużyna z Podlasia pokazała klasę zarówno na boisku, jak i poza nim. Jagiellonia ograła na wyjeździe 4:0 FK Paneveżys, a w następnym tygodniu przypieczętowała awans do kolejnej rundy. Media społecznościowe obiegło nagranie przedstawiające szatnię zajmowaną przez mistrzów Polski tuż po tym, jak opuścili oni obiekt w Poniewieżu. Klub został pochwalony w mediach za porządek, który zostawili po sobie piłkarze. Bartłomiej Wdowik – objawienie ostatniego sezonu Jagielloni i najlepszy obrońca Ekstraklasy został kupiony przez portugalski Sporting Braga, co jest dużym krokiem w karierze młodego zawodnika i wywołało wiele pozytywnych komentarzy w mediach społecznościowych. Kibice jednocześnie boją się, iż trudno będzie wypełnić lukę w składzie po tak dobrym piłkarzu.

 

Czołową piątkę pod względem medialności zamykają Lech Poznań oraz Pogoń Szczecin. Na kolejnych miejscach uplasowały się kluby: Raków Częstochowa, Widzew Łódź, Zagłębie Lubin, Górnik Zabrze i Korona Kielce.

Wykres 2. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn PKO BP Ekstraklasy w lipcu 2024 (prasa i wybrane portale internetowe)

 

Wisła Kraków niezmiennie przoduje w medialności klubów Betclic I Ligi. Za nią na podium uplasowały się Arka Gdynia i Polonia Warszawa. „Biała Gwiazda” rozpoczęła sezon, w którym oprócz krajowych rozgrywek czekają ją również pojedynki międzynarodowe. Podopieczni Kazimierza Moskali poradzili sobie z drużyną z Kosowa – KF Llapi, ale w następnej rundzie eliminacji ulegli austriackiemu Rapidowi w pierwszym starciu. To właśnie potyczki międzynarodowe wywołały największą część publikacji w kontekście krakowskiego klubu.

 

Arka Gdynia, której również w końcówce ubiegłego sezonu się nie powiodło i nie awansowała do Ekstraklasy, zanotowała kiepski początek ligi. Porażka ze Stalą Rzeszów była przykrą niespodzianką dla kibiców pomorskiego klubu. W mediach dyskutowano o ostatnich działaniach piłkarzy i sztabu szkoleniowego, a fani martwią się o przyszłość drużyny. Wojciech Łobodziński (trener Arki) otwarcie jednak mówi, iż celem na ten sezon jest bezpośredni awans i nie zgadza się z opiniami, że w tym roku będzie o to jeszcze trudniej.

 

Trzecie miejsce w rankingu medialności w lipcu przypadło Polonii Warszawa, której w tym sezonie jeszcze nie udało się zgarnąć kompletu punktów. Po remisie ze Zniczem Pruszków i Wisłą Kraków można jednak optymistycznie patrzeć na kolejne pojedynki.

 

Czołową piątkę zamyka Wisła Płock i Górnik Łęczna. Kolejne miejsca zajęły odpowiednio kluby: Bruk-Bet Termalica Nieciecza, Znicz Pruszków, Miedź Legnica, Odra Opole i Resovia.

Wykres 3. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn Betclic I Ligi w lipcu 2024 (prasa i wybrane portale internetowe)

————————————————————

„Piłka w grze” (dawniej „Polska Piłka”) to cykliczna analiza prowadzona przez Instytut Monitorowania Mediów (do stycznia 2024 r. przez PSMM Monitoring & More). Uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. ligi oraz polskich piłkarzy. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Badanie prowadzone jest cyklicznie od 1 marca 2010 r.

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Kontakt dla mediów:
Paulina Piotrowska
Zastępca kierownika działu komunikacji marketingowej
@: ppiotrowska@imm.com.pl
Tel. +48 507 099 380

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg