Łupki czy atom? Kolejny miesiąc energetyki

IMM przeanalizował prawie 2,7 tys. publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu na stronie IMM.

 
Energetyka
Z drugiego na pierwsze miejsce wśród najbardziej medialnych bossów branży energetycznej oraz na szczyt TOP 10 awansował Krzysztof Kilian, prezes PGE. Najbardziej do wzrostu medialności prezesa przyczyniła się rozpoczęta przez niego dyskusja na temat „łupki czy atom?”. Prezes Kilian twierdzi, że należy skoncentrować się tylko na jednym z projektów. Nie jest w tej opinii odosobniony.

Na drugim miejscu znalazła się Grażyna Piotrowska-Oliwa, kierująca PGNiG. Na medialną popularność Piotrowskiej-Oliwy miało wpływ m.in. zwycięstwo  w rankingu najlepszych polskich menedżerek tygodnika Wprost.

Trzecie miejsce zajął Dariusz Lubera, dowodzący Tauronem.  Lubera wspominany  był w kontekście połączenia spółek Tauron Dystrybucja i Tauron Dystrybucja GZE oraz zakończenia ósmej edycji konkursu „Domy Pozytywnej Energii" skierowanego do domów dziecka z terenów działania spółki.
 
Telekomunikacja
Przedstawiciele branży telekomunikacyjnej powrócili do TOP 10 zestawienia. Najwyżej uplasował się Maciej Witucki, prezes Orange Polska, głównie dzięki zaangażowaniu telekomu w innowacyjną bankowość mobilną – płatności zbliżeniowe przy pomocy telefonu.

Analogiczne działania prowadzi T-Mobile, dzięki czemu Miroslav Rakowski zajął trzecie miejsce wśród prezesów branży telekomunikacyjnej.

Na drugim miejscu znalazł się kierujący Polkomtelem Zygmunt Solorz-Żak. W październiku media spekulowały na temat wejścia Polkomtela na giełdę, lecz według zapowiedzi prezesa spółki nie nastąpi to szybko.

Bankowość
Po raz kolejny najczęściej obecną w mediach osobą z branży bankowej był Zbigniew Jagiełło, kierujący PKO BP. Punktem wyjścia wielu publikacji były plany ekspansji banku w regionie. Prezes PKO BP deklaruje zainteresowanie takimi kierunkami rozwoju jak Czechy czy Słowacja.

Na drugim miejscu znalazł się Cezary Stypułkowski (BRE Bank S.A.). Bardzo popularnym i angażującym wiele firm, a więc wielu prezesów, z kilku sektorów, była w październiku bankowość mobilna. Cezary Stypułkowski zabierał głos w sprawie współpracy mBanku, Orange i MasterCard.

Trzecie miejsce zajął Krzysztof Rosiński z Getin Noble. Kluczem do medialności prezesa Getin Noble było kupno części detalicznej Bank DnB Nord.

Paliwa
Najczęściej cytowanym i wspominanym bossem branży paliwowej w październiku był Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen. Sporym zainteresowaniem mediów cieszyło się Forum Gospodarcze Polska – Czechy, na którym Jacek Krawiec był jednym z reprezentantów świata biznesu.

Kierujący Lotosem Paweł Olechnowicz znalazł się na miejscu drugim. Najczęściej omawianym tematem była współpraca Lotosu z   CalEnergy Resources – spółki chcą wspólnie wydobywać gaz z dna Bałtyku. CalEnergy Resources należy do holdingu MidAmerican Energy, kontrolowanego przez Berkshire Hathaway Inc. (BHI), na czele którego stoi jeden z najbogatszych ludzi na świecie – Warren Buffett – dla wielu dziennikarzy właśnie to nazwisko było najważniejszym elementem informacji.

Piotr Dziwok (Shell Polska) zajął trzecie miejsce.

Ubezpieczenia
W październiku, po raz kolejny najczęściej cytowanym i wspominanym prezesem branży ubezpieczeniowej był Andrzej Klesyk, kierujący PZU. Spółka ma ok. 5 mld zł wolnych środków, które zamierza zwiększyć kredytem do 7,5 mld zł i przeznaczyć na przejęcia. „Jesteśmy zainteresowani każdym aktywem ubezpieczeniowym w regionie, które zostanie wystawione na sprzedaż” – deklaruje prezes Andrzej Klesyk.

Na drugim miejscu wśród szefów firm ubezpieczeniowych uplasował się Jarosław Parkot, dowodzący Wartą TUnŻ S.A. Główną przyczyną medialności spółki i jej prezesa w październiku było nowe logo, które jest symbolem zmian organizacyjnych w spółce.

Trzecia pozycja należy do Jacka Podoby, prezesa Grupy Europa S.A., która 23 października opuściła warszawski parkiet po 13 latach na GPW.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.


Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka ds. analiz mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 2 691 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm (pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 do 31 października 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych. Materiały z mediów społecznościowych obejmują wyłącznie ogólnodostępne wpisy internautów.

Bossowie polskiej gospodarki” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od ponad 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.