Komunikacja na bieżąco. 3 obszary, w których monitoring internetu i mediów społecznościowych wzbogaci Twoje działania

 

Reakcja w czasie rzeczywistym, budowanie relacji i wsłuchiwanie się w potrzeby klienta – to podstawa współczesnego marketingu, który skupia swoje działania wokół bieżącej odpowiedzi na oczekiwania konsumentów i trendy w branży. Przykładami są real-time marketing, zarządzanie komunikacją kryzysową oraz planowanie i prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych. W tych działaniach pomoże Ci monitoring internetu i mediów społecznościowych.

 

1. REAL-TIME MARKETING
Monitoring internetu i mediów społecznościowych pomoże Ci w śledzeniu trendów – szczególnie tych mocno związanych z tematami, które są bliskie nie tylko Twojej marce, lecz także Twoim odbiorcom. Jednak w celu zbudowania wizerunku marki up-to-date nie wystarczy stworzyć śmieszną grafikę czy podpiąć się pod serię szybko przebrzmiewających memów. Żeby przygotować odpowiednio angażującą treść, musisz dobrze znać swoich konsumentów – czyli grupę odbiorców. Dzięki temu łatwiej Ci będzie włączyć się w tematy, którymi interesują się Twoi klienci.
Taki sposób na budowanie relacji z konsumentami warty jest Twojej uwagi szczególnie w mediach społecznościowych, które oferują możliwość pozyskiwania wielu danych o zachowaniu odbiorców i narzędzia do natychmiastowego reagowania i wchodzenia w interakcje. Wystarczy pomyśleć o prostym równaniu:
marka się mną interesuje → marka interesuje się tym, co ja → to jest marka dla mnie
Jeśli w definicję grupy docelowej Twojej marki wpisuje się aktywność na świeżym powietrzu, atrakcje miejskie czy zainteresowanie przyrodą, możesz monitorować np. publikacje dotyczące deszczu meteorytów. W ten sposób dostaniesz wiele okazji do odpowiedzi na posty użytkowników, którzy mogą potrzebować Twojego produktu już teraz. Ania z Warszawy wybiera się z przyjaciółmi do parku oglądać spadające gwiazdy? Zaoferuj jej zniżkę na koc, leżak albo ciepłą kurtkę. Daj znać, że na hasło „gwiazda” kupi w Twojej restauracji wygodnie zapakowaną kolację na wynos. A może w tej okolicy przygotujesz stoisko z przekąskami?
Pomysłów może być tak wiele, ile kreatywnych głów w Twoim zespole – a większość z nich zrealizujesz z pomocą odpowiednio dobranych słów kluczowych w monitoringu mediów społecznościowych. Ten sam mechanizm możesz wykorzystać nie tylko w działaniach real-time marketingowych, lecz także do reakcji w czasie rzeczywistym na publikacje konsumentów, zawierające prośby, pytania czy zażalenia konsumentów.

 

2. KOMUNIKACJA KRYZYSOWA
Monitoring w czasie rzeczywistym haseł związanych z Twoją marką jest przydatny nie tylko do raportowania wyników działań PR czy wglądu w publikacje wpływające na wizerunek. Stanowi także ważne narzędzie podczas komunikacji kryzysowej.
Po pierwsze, automatycznie nadawany wydźwięk z podziałem na materiały pozytywne, neutralne i negatywne daje możliwość przeprowadzenia działań prewencyjnych. Dużo łatwiej zapanujesz nad potencjalnie kryzysogenną dyskusją, gdy nie zdąży się jeszcze rozprzestrzenić po wszystkich zakątkach internetu. W tym przypadku ważny jest czas reakcji – dlatego przygotuj wcześniej podstawy strategii komunikacyjnej i uruchom mailowe lub SMS-owe alerty, np. tylko z informacją o negatywnych publikacjach. Za szybkim powiadomieniem powinna pójść szybka odpowiedź – byle nie kosztem merytoryki i profesjonalizmu!
Jeśli jednak nie uda się rozwiązać problemu w zarodku i wybuchnie duży kryzys – bieżący monitoring sytuacji pozwoli na analizę całego cyklu kryzysu i wyciągnięcie wniosków na przyszłość. Spojrzenie na całą sytuację z perspektywy czasu i danych z monitoringu mediów daje możliwość analizy poszczególnych etapów, np. źródła zapalnych publikacji czy reakcji odbiorców na komunikaty i oświadczenia marki.

 

 


3. KAMPANIE SOCIAL MEDIA
Internet i media społecznościowe to dobre źródło inspiracji. Źródło bardzo obszerne, z którego cenne wskazówki do prowadzenia promocji można szybko wyłowić za pomocą monitoringu mediów. Włącz do katalogu monitorowanych haseł kilka słów związanych z Twoją branżą, dzięki czemu poznasz najnowsze trendy, wskazówki ekspertów i potrzeby zgłaszane przez konsumentów.
Możesz także podejść do sprawy bardziej systemowo i kampanię prowadzoną w mediach społecznościowych oprzeć na wynikach z monitoringu. Zamiast inwestować w kolejną falę sponsorowanych postów, Twoja marka może przyjąć bardziej otwartą i prokonsumencką postawę. Zareaguj na potrzeby użytkowników social mediów, dostarczając odpowiedzi na palące pytania i przy okazji proponując swoje usługi. Należysz do branży transportowej? Zmonitoruj frazy typu „jak dojechać”, „szukam najlepszego transportu”, „jak dotrę na koncert”. Nie nastawiaj się od razu na bezpośrednią sprzedaż, nie oczekuj niczego w zamian – pomagaj, doradzaj, podpowiadaj. W ten sposób zbudujesz pozytywny i ekspercki wizerunek. Przy okazji kilku użytkowników może wrócić z koncertu taksówką Twojej marki – szczególnie jeśli zaproponujesz im specjalną zniżkę.
Podobną strategię można przyjąć w wielu innych branżach – tak wielu, ile znajdziemy tematów podejmowanych w social mediach.