Katastrofa smoleńska zdominowała najbardziej opiniotwórcze media

Szczegóły kwietniowego raportu:

Tematyka
W kwietniu media cytowały inne media głównie w kontekście rocznicy katastrofy pod Smoleńskiem i polityki polskiej.
 
Prasa
Media najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą i Rzeczpospolitą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów znalazł się Dziennik Gazeta Prawna.
 
Zarówno Gazetę Wyborczą jak i Rzeczpospolitą cytowano głównie powołując się na informacje dotyczące katastrofy pod Smoleńskiem.
Najczęściej cytowane tygodniki to: Newsweek, Polityka i Wprost. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media był Forbes.

 

Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Za TVN24 najczęściej podawano informacje związane z katastrofą pod Smoleńskiem. 
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie w kontekście katastrofy pod Smoleńskiem.  Na drugim miejscu wśród najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET, a na trzecim – TOK FM.

 
Portale internetowe
W kwietniu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazł się tvn24.pl. Inne media za tvn24.pl przytaczały najczęściej doniesienia w sprawie śmierci gen. Papały. Portal ustalił, że na wniosek prokuratury został zatrzymany „Patyk”, który miał usłyszeć zarzuty zabójstwa generała.
 
 
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC a rozgłośnią radiową – Radio PiN.

 
Media regionalne
W kwietniu najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się przytaczając informacje dotyczące nowego taryfikatora mandatów drogowych.
 

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

mazowieckie

Radio Dla Ciebie

6

pomorskie

Radio Gdańsk

5

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

5

kujawsko-pomorskie

TV Bydgoszcz

3

lubelskie

Radio Lublin

3

lubuskie

Radio Zachód

3

warmińsko-mazurskie

Radio Olsztyn

3

dolnośląskie

Radio Wrocław

2

podkarpackie

Radio Rzeszów

2

śląskie

Gazeta Wyborcza Katowice

2

świętokrzyskie

Radio Kielce

2

wielkopolskie

Radio Merkury

2

małopolskie

TVP Kraków

1

opolskie

łódzkie

podlaskie

 

Najczęściej cytowane rozgłośnie z danego województwa (Tab. 1)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

mazowieckie

Radio Dla Ciebie

6

pomorskie

Radio Gdańsk

5

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

5

kujawsko-pomorskie

TV Bydgoszcz

3

lubelskie

Radio Lublin

3

lubuskie

Radio Zachód

3

warmińsko-mazurskie

Radio Olsztyn

3

dolnośląskie

Radio Wrocław

2

podkarpackie

Radio Rzeszów

2

śląskie

Gazeta Wyborcza Katowice

2

świętokrzyskie

Radio Kielce

2

wielkopolskie

Radio Merkury

2

małopolskie

TVP Kraków

1

opolskie

łódzkie

podlaskie

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 4 885 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 kwietnia 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów
monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.