Kandydaci w mediach [14–20.04] Biejat wyprzedziła Mentzena w mediach społecznościowych

Najważniejsze informacje

  • Rafał Trzaskowski, tak jak w zeszłym tygodniu, był najbardziej medialny kandydatem. Zasięg informacji na jego temat, podobnie jak innych kandydatów z pierwszej czwórki (Nawrocki, Hołownia, Mentzen), był jednak mniejszy niż przed tygodniem nawet o 200-300 mln kontaktów z przekazem.
  • Po raz pierwszy w naszych raportach inny polityk wyprzedził Sławomira Mentzena w mediach społecznościowych, choć tylko pod względem liczby wyświetleń postów. Najwięcej odsłon zdobyła popierana przez Lewicę Magdalena Biejat 
  • Największe zasięgi w social mediach odnotowały treści związane Wielkanocą – życzenia Karola Nawrockiego oraz wpis ze święconką i córkami Sławomira Mentzena.

 

Spadki zasięgów po tygodniu debat przedwyborczych

Rafał Trzaskowski trzeci tydzień z rzędu (raporty za poprzednie dwa tygodnie: 1, 2) był najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) informacje na temat prezydenta Warszawy wygenerowały zasięg na poziomie blisko 700 mln kontaktów z przekazem. To oznacza, że przeciętny Polak powyżej 15. roku życia miał styczność z informacjami o Trzaskowskim ok. 22 razy. 

Po rekordowym tygodniu, w którym odbyły się dwie debaty prezydenckie, nastąpił spadek zasięgów. W przypadku Rafała Trzaskowskiego nominalnie najwięcej, bo o ponad 330 mln kontaktów.

 

Za plecami Trzaskowskiego – tak jak w poprzednio analizowanym tygodniu – ta sama kolejność. Na drugim miejscu znalazł się Karol Nawrocki (533 mln kontaktów), na trzecim – Szymon Hołownia (424 mln kontaktów). Poza podium uplasował się Sławomir Mentzen (405 mln kontaktów).

 

Piąta pozycja przypadła Magdalenie Biejat (313 mln kontaktów), której zasięgi, w odróżnieniu od pierwszych czterech kontrkandydatów, nieznacznie wzrosły. Niemal dwukrotny wzrost zasięgu zaliczył Grzegorz Braun (178 mln kontaktów), co pozwoliło mu wyprzedzić Adriana Zandberga oraz Marka Jakubiaka.

 

O czym mówiło się w kontekście kandydatów?

W kontekście Rafała Trzaskowskiego w mediach pojawiło się najwięcej treści na temat wątpliwości dotyczących organizacji debaty wyborczej w Końskich, 11 kwietnia. Zainteresowanie wzbudziło to, kto był odpowiedzialny za jej sfinansowanie. 

 

Opozycja podejrzewała, że TVP poniosło część kosztów debaty organizowanej przez komitet Rafała Trzaskowskiego. W swoim oświadczeniu telewizja wyjaśniła, że prawie wszystkie koszty związane z przygotowaniem debaty poniósł komitet kandydata. Jedynym kosztem poniesionym przez TVP było wynagrodzenie prowadzącej oraz wydawcy.

Również w przypadku Karola Nawrockiego najpopularniejsze hasła dotyczyły debat („piątkowa debata”, „debata telewizji”). 

 

Zgoła odmienne sytuacja prezentuje się w przypadku Szymona Hołowni, ponieważ często komentowano jego postulat dotyczący zakazu smartfonów w szkołach. Marszałek Sejmu w programie wyborczym ma wpisany postulat „Smartfony precz ze szkół”. W ubiegłym tygodniu zorganizował konsultacje społeczne na ten temat. Na kanale YouTube Sejmu pojawiło się jego wystąpienie z tych konsultacji oraz godzinna konferencja.

 

Z kolei w przypadku Sławomira Mentzena najpopularniejszą frazą była „firma deweloperska”. 17 kwietnia dziennikarze RMF FM ujawnili, że na jego kampanię wyborczą (oraz kampanię Rafała Trzaskowskiego i Szymona Hołowni) datki wpłacili deweloperzy.

 

Biejat wyprzedziła Mentzena w mediach społecznościowych

Tydzień 14-20 kwietnia był w mediach społecznościowych słabszy dla Sławomira Mentzena. O ile w poprzednio analizowanych tygodniach informacje w mediach społecznościowych odpowiadały za ok. 60 proc. jego zasięgów, tak tym razem, udział social mediów spadł do ok. 34 proc.

 

Mentzen gorzej radził sobie również na kanałach własnych. Mniejszą liczbę wyświetleń pod postami w mediach społecznościowych można wytłumaczyć spadkiem aktywności. Na TikToku polityk zamieścił tylko trzy nagrania. Dla porównania przed tygodniem było ich 10.

 

Po raz pierwszy w naszych raportach poseł Konfederacji nie znalazł się na pierwszym miejscu pod względem uzyskanych odsłon na TikToku, X i YouTubie. Mentzena wyprzedziła Magdalena Biejat. 

 

Najbardziej zasięgowe wpisy kandydatki popieranej przez Lewicę dotyczyły wydarzeń, które rozegrały się w związku z wtargnięciem Grzegorza Brauna do szpitala w Oleśnicy. 

 

Gdyby spojrzeć na liczbę interakcji, Mentzen wciąż pozostaje liderem. Z tym że w analizowanym tygodniu, w porównaniu do poprzednich, różnica między nim a resztą stawki była zdecydowanie mniejsza. 

 

W okresie 14-20 kwietnia Mentzen zdobył 835 tys. interakcji i o 100 tys. wyprzedził drugą Biejat. Tydzień wcześniej miał ponad 2 mln interakcji, czyli blisko 4 razy więcej niż drugi Trzaskowski.

 

Brak dezinformacji w najbardziej zasięgowych wpisach

Wśród najbardziej zasięgowych wpisów kandydatów w mediach własnych nie odnotowaliśmy jawnych przypadków dezinformacji. W ubiegłym tygodniu w social mediach największą popularność zdobyły  wpisy i filmy o wydźwięku pozytywnym.

Największy zasięg zdobyło nagranie na YouTubie z życzeniami świątecznymi Karola Nawrockiego. W podobnej tematyce do dużej liczby odbiorców dotarł wpis Sławomira Mentzena z córkami i wielkanocną święconką zamieszczony na portalu X. Zasięgowy był też film wrzucony przez polityka Konfederacji na TikToku, na którym relacjonował wizytę w OSP Świerklany.


Materiały do pobrania:

 

Więcej informacji:

 

Instytut Monitorowania Mediów:
Katarzyna Ozga
kozga@imm.com.pl
tel.: +48 698 634 594

 

Stowarzyszenie Demagog:
Aleksandra Żychska
aleksandra.zychska@demagog.org.pl
tel.: +48 608 113 123

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg