IMM: „Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium w 2016 roku.

Prasa

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik  „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Gazetę Wyborczą” oraz „Dziennik Gazetę Prawną”. Rzeczpospolita swoją pozycję zawdzięcza informacjom na temat przedłużenia przez Komisję Europejską rozmów z polskim rządem w sprawie Trybunału Konstytucyjnego oraz opinii Komisji Weneckiej.

 

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tygodników znalazł się „wSieci”, za nim tygodnik „Newsweek” oraz „Do Rzeczy”. Na tak wysoką pozycję „wSieci” wpłynęły głównie publikacje związane z obchodami rocznicy Powstania Warszawskiego i kontrowersjami wokół odczytu, formy i treści Apelu Poległych oraz za sprawą publikacji na temat zapowiedzi Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego w odniesieniu do jego wypowiedzi o propozycji rozwiązania problemów frankowiczów oraz polisolokat.

 

Najczęściej cytowanym miesięcznikiem był „Forbes” wyprzedzając magazyn „Perspektywy” oraz „Playboy”. „Forbes” pierwsze miejsce zawdzięcza głównie publikacji listy 100 najbogatszych Polaków. Magazyn „Perspektywy” uzyskał wysoką pozycję dzięki publikacji rankingu szkół średnich.

Telewizja

Ranking stacji telewizyjnych w 2016 roku zdominowała TVN24, wyprzedzając TVPinfo oraz TVN. TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję materiałom i komentarzom na temat afery reprywatyzacyjnej w Warszawie, informacjom na temat rezolucji Parlamentu Europejskiego związanej ze sporem wokół Trybunału Konstytucyjnego, publikacjom w sprawie głosowania „na cztery ręce” przez posłankę Małgorzatę Zwiercan, materiałom na temat ustawy antyaborcyjnej oraz wypowiedzi Kazimierza Ujazdowskiego – europosła PiS, dotyczącej opinii w sprawie kryzysu w Sejmie.

 

Radio

W 2016 roku najczęściej cytowaną stacją radiową było RMF FM, wyprzedzając Radio Zet oraz PR1, głównie za sprawą doniesień o opinii KE na temat sytuacji w Polsce oraz m.in. dzięki publikacjom na temat przejęcia przez IPN dokumentów z domu gen. Czesława Kiszczaka dotyczących Lecha Wałęsy.

Portale internetowe

Najczęściej cytowanym portalem w 2016 roku został portal Wp.pl, głównie za sprawą publikacji na temat ekshumacji ciał katastrofy smoleńskiej oraz informacji o Igrzyskach Olimpijskich w Rio. Kolejne pozycje zajmują wPolityce.pl oraz Onet.pl.

Media ekonomiczne

Wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych pierwsze miejsce zajmuje „Dziennik Gazeta Prawna”, który wyprzedził „Puls Biznesu” oraz „money.pl”.

 

Media regionalne

Radio Kraków zostało liderem rankingu najczęściej cytowanych mediów regionalnych za sprawą rozmów i publikacji w związku z bezpieczeństwem podczas Światowych Dni Młodzieży. Drugim popularnym tematem cytowani była propozycja zmiany nazwy ulicy Dworcowej w Krakowie, której pomysłodawcą jest jeden z małopolskich polityków PiS. Na drugim miejscu znalazły się Radio Gdańsk Radio Szczecin. Na trzecim miejscu "Gazeta Wrocławska".

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie 61 379 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 62 064 razy (34 936 razy w prasie, 18 303 w telewizji i 8 825 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.