IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w listopadzie. Głównym tematem – tworzenie nowego rządu.

Kolejne miejsca zajęła telewizja TVN24 oraz Radio Zet. Szerokim echem obok informacji o nowych ministrach odbiła się uchwała o odwołaniu sędziów Trybunału Konstytucyjnego. W mediach często poruszano również tematy związane z uchodźcami oraz atakiem terrorystycznym w Paryżu.

Prasa

Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Dziennik Gazeta Prawna.


 

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tygodników znalazł się Newsweek, w związku z publikacją sondaży poparcia dla partii politycznych, wyprzedzając Wprost oraz Politykę.

Liderem w kategorii miesięczników ponownie został Forbes, pokonując Twój Styl oraz Pani.

 

Telewizja

Wśród stacji telewizyjnych dominował TVN24, wyprzedzając Polsat News oraz TVPinfo.

Radio

Na lidera wśród stacji radiowych wysunęło się RMF FM, pokonując Radio ZET, dzięki publikacjom na temat bieżących spraw politycznych. Na kolejnym miejscu znalazło się radio PR3, w związku ze sporem na temat sztuki „Śmierć i dziewczyna”.

Portale internetowe

Najpopularniejszym portalem w listopadzie został portal wpolityce.pl, kolejne miejsca zajmuje onet.pl oraz tvn24.pl.

Media ekonomiczne

Dziennik Gazeta Prawna ponownie obroniła pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych, wyprzedzając Puls Biznesu oraz Forbes.

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych dominowały cytaty z Radia Kraków, wyprzedzając Radio Szczecin oraz Radio Gdańsk.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie 4 478 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 30 listopada 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 536 razy (2 961 razy w prasie, 891 w telewizji i  684 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, oraz prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.