IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w czerwcu. Głównym tematem – afera podsłuchowa.

 

Prasa

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik Rzeczpospolita, w związku z publikacjami na temat zmian w rządzie Ewy Kopacz, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Dziennik Gazetę Prawną.

Czołówkę najczęściej cytowanych tygodników otwiera Wprost, co związane było z nowymi publikacjami w sprawie afery podsłuchowej. Na kolejnych miejscach uplasował się Newsweek oraz Polityka.

 

Liderem w swojej kategorii został miesięcznik Perspektywy, który wysoką pozycję zawdzięcza publikacji Rankingu Szkół Wyższych 2015. Na drugiej pozycji znalazł się Forbes – zwycięzca z poprzedniego miesiąca.

Telewizja

Wśród stacji telewizyjnych, podobnie jak miesiąc wcześniej, dominowała telewizja TVN24, przesuwając na kolejne miejsca stację TVN oraz TVP Info.

 

Radio

RMF FM utrzymało pozycję dominującą wśród stacji radiowych, znacząco wyprzedzając konkurencję. Drugie miejsce przypadło Radiu Zet, a trzecie Radiu Kraków, które zwycięstwo w swojej kategorii zawdzięcza publikacji wypowiedzi prezydenta elekta Andrzeja Dudy na temat przyszłej kariery Beaty Szydło w roli premiera.

 

Portale internetowe

Najpopularniejszym portalem w czerwcu okazał się onet.pl, pokonując portal wpolityce.pl oraz sportowefakty.pl.

 

Media ekonomiczne

Dziennik Gazeta Prawna ponownie zajął pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych, wyprzedzając Puls Biznesu oraz Forbes.

 

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych zdecydowanie najwięcej cytowań uzyskało Radio Kraków.

 

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie  4 755 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 30 czerwca 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 824 razy razy (3 138 razy w prasie, 990 w telewizji i 696 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, niemal sto stacji radiowych i telewizyjnych oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.