IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w 2015 roku. Głównym tematem – wybory prezydenckie i parlamentarne oraz rzeczywistość powyborcza.

Prasa

Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera Gazeta Wyborcza, wyprzedzając dziennik Rzeczpospolita oraz Dziennik Gazetę Prawną. Gazeta Wyborcza swoją wysoką pozycję zawdzięcza artykułom poświęconym wyborom oraz publikacjom na temat  afery podsłuchowej, m.in. w odniesieniu do przypuszczeń jakoby w MSW działała tajna grupa dowodzona przez ministra Bartłomieja Sienkiewicza, która miała inwigilować pracowników służb specjalnych i szefa CBA, a także treściom poświęconym zeznaniom kelnerów z restauracji Amber Room oraz Sowa i Przyjaciele.

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tygodników znalazł się Newsweek, przesuwając na kolejne miejsca tygodnik Wprost oraz Politykę. Na tak wysoką pozycję Newsweeka wpłynęły artykuły związane z „kilometrówkami” Andrzeja Dudy w czasach kiedy był jeszcze posłem, publikacjami na temat przewodniczącego NSZZ „Solidarność” Piotra Dudy w kontekście jego kosztownego urlopu w Kołobrzegu oraz tematu bezpłatnego wykorzystywania więźniów przy budowie autostrad.

Najczęściej cytowanym miesięcznikiem był Forbes pokonując magazyn Perspektywy oraz Twój Styl. Pierwsze miejsce magazyn zawdzięcza głównie publikowanym rankingom – 100 najbogatszych Polaków, listy najlepiej zarabiających gwiazd show-biznesu 2015 oraz najbogatszych ludzi świata.  

Telewizja

Wśród stacji telewizyjnych dominowała TVN24, wyprzedzając TVN oraz TVPinfo. TVN24 zdobyła dominującą pozycję ze względu m.in. na szeroko komentowanie sytuacji przed i powyborczej zarówno jeśli chodzi o wybory prezydenckie jak i parlamentarne, wywiad na antenie stacji z ambasadorem Rosji Siergiejem Andrzejewem oraz podejmowanie tematu uchodźców i ich przyjęcia w Polsce. Wysoką pozycję zdobył również Polsat News oraz TV Republika, która zamyka piątkę najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych ze względu na wywiady na antenie stacji z przedstawicielami Prawa i Sprawiedliwości, m.in. z prezesem partii Jarosławem Kaczyńskim.  

Radio

Na lidera wśród stacji radiowych wysunęło się RMF FM, głównie dzięki wywiadom na antenie stacji polityków różnych opcji w kontekście wyborów oraz m.in. emisji nowych zapisów ze stenogramów z katastrofy smoleńskiej, które uplasowały RMF FM na pierwszym miejscu kwietniowego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów. Drugie miejsce zajęło Radio ZET, a na trzecim miejscu znalazło się radio TOK FM.

Portale internetowe

Najpopularniejszym portalem w 2015 roku został portal onet.pl, który informował m.in. o sondażach przedwyborczych, kwestiach związanych z Trybunałem Konstytucyjnym i wiadomościach sportowych w odniesieniu np. do nowego ministra sportu. Kolejne miejsca zajął portal wpolityce.pl dzięki publikacjom na temat powyborczej rzeczywistości i planach zmian wprowadzanych przez rząd PiS, natomiast trzecie miejsce przypadło portalowi tvn24.pl. Warto podkreślić, że do dziesiątki najbardziej opiniotwórczych portali internetowych 2015 roku zakwalifikowały się aż trzy należące do grupy Wirtualna Polska S.A. (sportowefakty.wp.pl, wp.pl oraz money.pl).

Media ekonomiczne

Dziennik Gazeta Prawna dominował wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych ze względu na informacje w odniesieniu do planów nowych ustaw i rozporządzeń, wyprzedzając Puls Biznesu oraz Forbes.  

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych dominowały cytaty z Radia Kraków za sprawą wywiadu z prezydentem Andrzejem Dudą na antenie stacji oraz informacjom na temat powyborczym obsadzaniu najważniejszych politycznych stanowisk przez PiS, wyprzedzając Radio Gdańsk oraz Radio Szczecin.  

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie 56 780 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 53 254 razy (36 632 razy w prasie, 11 752 w telewizji i 8894 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
•    prasowych,
•    portali internetowych,
•    stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.  

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.