Gdzie są Lidl i Biedronka? W ponad 75 proc. w mediach społecznościowych

Magia żelków a popularność
"Żelki z biedronki są za twarde a z Tesco za miękkie i to jest dowód na to, że ideałów nie ma" to zdanie zrobiło furorę w sieci, by z czasem ewoluować na wiele sposobów i przyczyniać się do zwiększania rozgłosu na temat dwóch rywalizujących ze sobą marek. "Bądź twardy jak żelki z Biedronki", "słodkie jak żelki z Biedronki", "jesteś miękki jak żelki z Tesco, "idź po żelki do Biedronki", "siedzę i jem żelki z Tesco" i wiele innych wariacji na temat słodkiej części oferty spożywczej dyskontów pojawia się co miesiąc na Twitterze, Facebooku i w popularnych innych miejscach w sieci.
Liczne wzmianki internautów o produktach i promocjach, sklepach jako istotnych lokalizacjach dla mieszkańców czy  wreszcie opinie o reklamach – wszystko to składa się na wysoki udział mediów społecznościowych w całości dyskusji o sieciach handlowych, który obejmuje wyraźnie ponad połowę całości.

Co dzień ponad sto razy w mediach – Biedronka, Tesco i Lidl
Liderzy dyskusji z branży spożywczej pojawiają się w mediach ponad sto razy dziennie, co daje tysiące publikacji miesięcznie. Gdy dołączymy do tej puli emitowane reklamy – liczba będzie dwa razy większa. Z danych admonit wynika, że wprasie, radio i telewizji pojawia się miesięcznie średnio 6 tysięcy reklam Lidla.


Lidl wydał na reklamę prawie 70 mln złotych, Tesco i Biedronka o 20 mln zł mniej
Raport IMM zawiera również dane dotyczące zarówno działalności reklamowej– prezentuje wydatki sieci sklepów związane z emisją reklam w prasie, radiu i telewizji (na podstawie danych
admonit), zestawiając je ze skalą niekomercyjnej obecności w mediach – w niesponsorowanych artykułach prasowych i internetowych oraz wypowiedziach użytkowników mediów społecznościowych.


Z danych
admonit wynika, że w badanym kwartale na reklamę w prasie, radio i TV najwięcej wydał Lidl – cennikowo to niemal 70 mln złotych. Natomiast najpopularniejsza w mediach Biedronka – znacznie mniej – ok. 50 mln zł netto.


Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „admonit”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Zobacz inne raporty również na stronie IMM.

O badaniu:
Analizie poddano ponad 55 tysięcy wzmianek w prasie i internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Lidl, Kaufland, Netto, Real i Tesco. Z kolei wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.
Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 kwietnia a 30 czerwca 2013 roku.

Autor:
Magdalena Grabarczyk – Tokaj – Instytut Monitorowania Mediów
 
O admonit:
admonit (www.admonit.pl) to stworzona przez Instytut Monitorowania Mediów aplikacja internetowa umożliwiająca analizę wydatków reklamowych.  admonit to dostęp do danych w dowolnym czasie i miejscu, jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Aktualizowanie danych w admonit następuje w czasie rzeczywistym.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Analizy i raporty IMM pomagają w planowaniu, prowadzeniu oraz w ocenie efektów komunikacji PR i marketingowej a narzędzia do monitoringu IMM zapewniają stały i bieżący dostęp do opinii pojawiających się w mediach na temat np. marki lub instytucji.

W zakresie stałego monitoringu prowadzonego przez Instytut znajduje się ponad 1000 tytułów prasowych, ponad 100 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media – ponad 200 tysięcy domen objętych monitoringiem w systemie 24/7 dzięki autorskim rozwiązaniom technologicznym.

Od 2010 roku IMM monitoruje media społecznościowe i prowadzi badania Kompas Social Media oraz oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).

IMM należy do prestiżowej międzynarodownej organizacji FIBEP – Federation Internationale des Bureaux d'Extraits de Presse.