Francja: Facebook i Twitter na antenie to nielegalna reklama

Dziennikarze radiowi i telewizyjni we Francji nie mogą używać nazw serwisów społecznościowych na antenie rozgłośni, chyba że jest to uzasadnione wystąpieniem danej marki w prezentowanej wiadomości. Taką decyzję podjęła Conseil supérieur de l’audiovisuel – instytucja będąca odpowiednikiem polskiej KRRiT.

Francja dołączyła do krajów, które uznały informowanie na antenie o posiadaniu przez rozgłośnię profilu w konkretnym serwisie społecznościowym z wymienieniem jego nazwy oraz zachęcanie do udzielania się w tych serwisach za reklamę. [W kwietniu pisałam o decyzji w sprawie serwisów społecznościowych wydanej przez KRRiT.] Podstawą zakazu jest dyrektywa z 1992 roku o nielegalnej reklamie. Nowa zasada ma zapobiec wyróżnianiu w mediach masowych i tak już popularnych serwisów społecznościowych. Co ciekawe, portal Socialbakers, który prowadzi zestawienie statystyk stron na Facebooku, odnotowuje, że w Polsce na Facebooku zapisanych jest 107 mediów, natomiast we Francji 4-krotnie mniej – 21.

Źródła:
Ch. Warren, Why You Can’t Say „Twitter” or „Facebook” On French TV, mashable.com, 04.06.2011
Renvoi sur les pages des réseaux sociaux: analyse du Conseil, www.csa.fr, 27.05.2011

Więcej na ten temat:
A. C. Estes, Why French Broadcasters Can’t Say „Twitter” or „Facebook” Anymore, www.theatlanticwire.com, 03.06.2011
M. Peppetta, Why the French ban on Facebook and Twitter is just plain silly, memeburn.com, 06.06.2011