Facebook w prasie, prasa na Facebooku

KRRiT robiła podchody do zakazu promowania portali społecznościowych w radiu i telewizji, a tymczasem europejska prasa żyje w intensywnej relacji symbiozy z mediami społecznościowymi.

Media społecznościowe są dla tradycyjnej prasy zarazem zagrożeniem, źródłem informacji i tematem. Firma Press Index zbadała prawie 10 tys. europejskich tytułów prasowych pod kątem wzmianek o mediach społecznościowych. Facebook pojawił się w 32% gazet, a Twitter w 24%. Jeśli chodzi o prasę regionalną, to o Facebooku pisało prawie 60% tytułów, a o Twitterze 55%. Z kolei Linkedin był tematem lub źródłem informacji dla 40% prasy branżowej.

Autorzy badania wyciągają z tego interesujące wnioski: nie tylko media społecznościowe nie grożą prasie, ale być może w ogóle nie ma między nimi opozycji. Tutaj podpierają się badaniami trendów tematycznych na Twitterze, które ujawniły, że popularne tweety to przede wszystkim newsy pochodzące z tradycyjnych mediów. Media społecznościowe cytują prasę, prasa cytuje media społecznościowe… i wszyscy mają udział w zyskach?

Media tradycyjne i społecznościowe są wrogami, czy nie? Jak myślicie?

 


Podany przeze mnie link do badań Press Index prowadzi do francuskiego bloga firmy. Dla osób nie francuskojęzycznych podaję też linka do wersji angielskiej bloga Press Index. Jednak w wersji angielskiej wyniki liczbowe, choć podobne, dotyczą nie całej Europy, tylko przede wszystkim Wielkiej Brytanii, a już angielski tekst pod wykresami mówi zupełnie o czym innym niż francuski.