Dziennik znów pierwszy

Po kwietniowym spadku z pozycji lidera, na pierwszym miejscu w rankingu ponownie pojawił się Dziennik cytowany przez inne media 1146 razy. Tak dobry wynik gazeta zawdzięcza zajęciu się sprawą kontrowersyjnych działań posła PO Janusza Palikota, licznie cytowanym artykułom z zakresu polityki polskiej oraz opisom istniejącej na scenie politycznej partii Libertas związanej z byłym prezydentem RP Lechem Wałęsą. Rzeczpospolita, ogłoszona najbardziej opiniotwórczym medium w zeszłym miesiącu, tym razem zajęła drugie miejsce (1006). Wysoką pozycję gazeta zdobyła za sprawą bardzo popularnych rankingów i sondaży oraz poruszanej na swych łamach tematyce ekonomii, rynku i finansów oraz polityki polskiej. Na trzeci tytuł w zestawieniu – Gazetę Wyborczą (860) – powoływano się dzięki informacjom dotyczącym ekonomii, rynku i finansów oraz śledztwa w sprawie B. Blidy i polityki polskiej.

Wykres 1. Najczęściej cytowane media.

Podobnie do zeszłego miesiąca, tuż za podium znalazła się aż 505 razy cytowana stacja TVN24. Dobry wynik jest zasługą poruszania tematów doniesień dotyczących obchodów rocznicy 4 czerwca, polityki polskiej oraz sprawy polskich stoczni. Kolejna stacja telewizyjna pojawiającą się w zestawieniu – TVN – z wynikiem 190 powołań uplasowała się na 10 miejscu rankingu.
Zwycięską pozycję w majowym zestawieniu rozgłośni radiowych i piąte miejsce w klasyfikacji generalnej zyskało Radio ZET (329). Przyczyną tak wysokiej lokaty rozgłośni jest głównie sprawa ujawnienia biznesowych niejasności wokół Piotra Kownackiego, a także liczne cytowanie informacji dotyczących polityki polskiej i spraw polskich stoczni. Druga pozycja przypadła w maju stacji RMF FM, na którą powoływano się 287 w tematach dotyczących polskiej scenie politycznej, działalności policji i przestępczości oraz sądownictwa i spraw sądowych.
W grupie najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych znalazły się Gazeta Prawna (200), Puls Biznesu (145) oraz Parkiet (118). O 10 powołań w porównaniu do zeszłego miesiąca zmniejszyła się różnica miedzy liderem tej kategorii a Pulsem Biznesu. Tytuły ekonomiczne w rankingu plasowały się kolejno na ósmym, dwunastym i czternastym miejscu.
Ponadto, maj jest miesiącem, w którym w pierwszej piętnastce znów znalazły się zarówno Newsweek (149), Wprost (131), jak i Polityka (102). Cytowane tygodniki opinii zakwalifikowały się do rankingu poniżej pozycji dziesiątej, zyskując miejsca jedenaste, trzynaste i piętnaste.
Jedyne źródło internetowe pojawiające się w zestawieniu to cytowany przez dziennikarzy 198 razy onet.pl. W rankingu obejmującym same portale internetowe warto jednak zwrócić uwagę na dobry wynik tvn24.pl (101), który pozwolił serwisowi znaleźć się na drugiej pozycji w zestawieniu dla tej kategorii.

 

W maju media koncentrowały się głównie na zbliżających się wyborach do Parlamentu Europejskiego, których przewidywane wyniki były bardzo często komentowane zarówno przez dziennikarzy, jak i przedstawicieli polskiej sceny politycznej. Tematem interesującym opinię publiczną były kontrowersje wokół polityka PO Janusza Palikowa oraz niejasna przeszłość biznesowa szefa kancelarii Prezydenta RP Piotra Kownackiego. Media podejmowały się prób oceny współpracy byłego prezydenta RP Lecha Wałęsy z prawicową partią Libertas, a także odnosiły się do tematów przygotowań świętowania 20 rocznicy wyborów w 1989 roku czy przyszłości polskich stoczni. Liczne komentarze pojawiały się na temat zatrzymania przez policję znanego producenta filmowego Lwa Rywina, tajemniczego zaginięcia wojskowego szyfranta oraz nowych ustaleń w śledztwie w sprawie samobójczej śmierci Barbary Blidy. Kontynuowano rozważania na tematy bardzo żywe w kwietniowym zestawieniu, mianowicie kwestie działalności Instytutu Pamięci Narodowej, pojawienia się epidemii świńskiej grypy oraz przygotowań Polski do organizacji Euro 2012. Maj był czasem, kiedy publicznie debatowano o sprawie znanej bloggerki Kataryny i finansowych problemach Katarzyny Niezgody, partnerki prezentera telewizyjnego Tomasza Kammela

 Od 1 do 31 maja na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8017 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8042 razy (5268 razy w prasie, 1664 w telewizji i 1110 w radiu). Treści analizowane w zestawieniu obejmują tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.

 

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy mediowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest prawie 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe.