Depresja – czy to łatwo powiedzieć?

Mam depresję, to chyba depresja, wpadłam/wpadłem w depresję – tego typu komunikaty pojawiają się w internecie kilkaset razy w miesiącu. Internet to medium demokratyczne, dlatego na równych prawach pojawiają się tu merytoryczne dyskusje na specjalistycznych portalach oraz wpisy na forach w rodzaju „mam depresję przez wory pod oczami”. W analizowanym okresie depresyjne deklaracje pojawiły się prawie 5,4 tys. razy, najwięcej w styczniu 2012 roku,  najmniej wiosną.
 
Trudno być kobietą
Depresja poporodowa w ciągu 12 miesięcy doczekała się prawie 1,9 tys. publikacji w internecie. Młode matki piszą o depresji w kontekście przemęczenia, problemów z powrotem do dawnej figury oraz konfliktów z partnerem czy teściami. Depresja przedporodowa wspominana jest rzadziej – około 100 materiałów w ciągu roku, głównie w związku z obawami przyszłym mam o zdrowie dzieci czy wątpliwościami dotyczącymi nadmiaru obowiązków po porodzie. Komunikat moja żona/dziewczyna/narzeczona/partnerka ma depresję pojawił się w internecie prawie 30 razy – dwa razy częściej niż takie informacje dotyczące mężów/chłopców/narzeczonych/partnerów. O matce pogrążonej w depresji wspomniano 300 razy, o ojcu – 10. O powiązaniach menopauzy i depresji napisano 20 razy, o depresji w kontekście andropauzy – 10.

Przestępcy, zwierzęta i nie tylko
Jak ujawniły niedawno media, depresja jest najbardziej pożądaną diagnozą we włoskich więzieniach – nie można jej wykluczyć żadnymi badaniami czy prześwietleniami, a leczenie wymaga spokoju i opieki bliskich, wiec jest prostym sposobem na wolność. W styczniu pojawiło się 30 artykułów na temat depresji gangstera.
Najczęściej wspominanym zjawiskiem jest depresja jesienna – 1,3 tys. publikacji, lub sezonowa – 400 materiałów w ciągu roku. W kilkudziesięciu publikacjach pojawiło się sformułowanie depresyjna pogoda.
W tym czasie 350 materiałów dotyczyło depresji u dzieci i młodzieży: jak ją rozpoznać i leczyć. Tyle samo publikacji odnosiło się do depresji osób na diecie czy odchudzających się. Depresja była podana zarówno jako przyczyna, jak i skutek walki o figurę.
W kilkunastu materiałach omówiono problem depresji u psów, w kilku – u kotów. Zwierzęta cierpią na depresję zwykle w związku z chorobami, ale też kiedy stracą dom, np. w wyniku śmierci właściciela. Na kotach negatywnie odbijają się też nieudane adopcje.

Depresja – przyczyny, skutki i objawy
Depresja często występuje z towarzyszeniem lub opisywana jest za pomocą słów: nic nie ma sensu (ponad 1000 publikacji w ciągu roku), nie mam siły (ok. 200 materiałów), nic mi się nie chce lub brakuje mi motywacji (łącznie prawie 5,3 tys. publikacji). O spadku lub obniżeniu nastroju internauci napisali 3,5 tys. razy. W kontekście depresji najczęściej wspomina się o stresie – zjawiska te występują wspólnie w ponad 8,5 tys. publikacji. Znacznie mniej, bo 2,9 tys. materiałów łączy depresję z bezsennością, a 2,6 tys. z samotnością. Kwestie ekonomiczne są także nie bez znaczenia: na związki depresji i bezrobocia zwrócono uwagę w 1,4 tys. publikacji. O samobójstwie napisano w 4,5 tys. tekstów.

Z depresją można wygrać   
Mam depresję, potrzebuję/szukam pomocy – w różnej formie taka deklaracja pojawiła się w ciągu roku 800 razy. Jednocześnie internauci zamieścili prawie 1,7 tys. tekstów z informacją, że są w trakcie leczenia depresji, przy czym 200 materiałów dotyczyło zażywania leków antydepresyjnych. 300 publikacji zawierało przekaz pozytywny: były to deklaracje dotyczące pokonania choroby.    

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.

O badaniu:
Badanie wykonano na podstawie 43 066 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania zawierających słowo „depresja”. Raport obejmuje okres 12 miesięcy: od 1 lutego 2011 do 31 stycznia 2012 r.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.