Co piszczy w social media – audyt mediów społecznościowych

– Nasłuchując głosu mediów społecznościowych można zdobyć wiele istotnych informacji – mówi Magdalena Grabarczyk-Tokaj z zespołu Kompasu i wylicza:

  • Kto i gdzie rozmawia na temat firmy lub produktu? Czy można go uznać za lidera opinii? Czy może nam pomóc w promocji, czy raczej szkodzi reputacji?
  • Jakie są silne i słabe strony marki? – czyli jak internauci oceniają dany produkt, chwalą, krytykują a może po prostu milczą? Czy wzmianka o produkcie generuje niecenzuralne posty?
  • Jakie są trendy w branży? – czyli co interesuje internautów najbardziej, jakie produkty wywołują największą dyskusję i jaka tematyka prowokuje najwięcej komentarzy?
  • Jak firma wygląda na tle konkurencji? Jak się ma dyskusja o danej firmie lub marce do tego, co internauci mówią o jej konkurentach?


Kompas Social Media to nowy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Oprócz przeprowadzania komercyjnych audytów, Kompas ma promować wiedzę o istotności i metodach badania wizerunku oraz pomiarze działań PR w mediach. Na stronie internetowej Kompasu (www.kompassocialmedia.pl) udostępnione są raporty z przeprowadzonych badań, praktyczne informacje dotyczące mediów społecznościowych oraz wersja pokazowa audytu. Gości tam też blog 3M, dotąd obecny wyłącznie na wortalu dla PR-owców www.PRoto.pl.

– Badanie mediów społecznościowych jest dla wielu wciąż niezgłębionym tematem – mówi Magdalena Popielewicz, autorka bloga o social media na www.PRoto.pl – Na polskim rynku nadal brakuje dobrych praktyk, mogących stać się wzorem do naśladowania. Stosunkowo niewiele jest również projektów wykorzystujących innowacje w komunikacji marketingowej. Chcemy pokazywać nowe pomysły, przykłady z rynków zagranicznych, inspirować.

Usługa proponowana przez Kompas to w wersji podstawowej audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na wybrany temat, wskazuje również jeszcze niezagospodarowane kanały komunikacji. Sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, wskazuje główne tematy dyskusji i wydźwięk wypowiedzi.


Kompas wskazuje: kto, gdzie, kiedy i jak mówił o naszej marce/ firmie w mediach społecznościowych nawet jeśli nie prowadzimy w nich oficjalnej komunikacji PR i marketingowej.

Zobacz badania Kompasu Social Media:
 „PR-owcu, co wiesz o social media?
 „Bossowie polskiej gospodarki w social media

 

Przytoczone dane dotyczące polskich użytkowników internetu pochodzą z badania MB SMG KRC 2010, badania „Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2010”, prowadzonych przez PBS DGA oraz badania „Internauci a social media/social commerce”, prowadzonego przez Gemius SA w 2010.